Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
21/01/2013

Ομιλία της βουλευτού Β΄Πειραια ΣΥΡΙΖΑ – ΕΚΜ Τζένης Βαμβακά για το αρθ. 39 της ειδικής αγωγής στην ολομέλεια του σ/ν του Υπουργείου Παιδείας

Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αυτό το νομοσχέδιο που συζητάμε ισοπεδώνει την παιδεία και τη γενική εκπαίδευση και την ειδική εκπαίδευση. Με αφορμή την ψήφιση των μέτρων σΆ ό,τι αφορά το μεσοπρόθεσμο που ψηφίσατε στις αρχές του Νοέμβρη, είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον ότι επιλέξατε την «καρατόμηση» μιας ειδικής κατηγορίας εργαζομένων στο δημόσιο τομέα όπως είναι οι ειδικοί εκπαιδευτικοί.

Μας είπε ο κύριος Υπουργός προηγουμένως ότι μΆ αυτό το νομοσχέδιο δεν έχετε σκοπό να καταργήσετε τα ειδικά σχολεία. Δεν ξέρω αν πρέπει να το πιστέψουμε αυτό. Σήμερα η ειδική αγωγή και η εκπαίδευση των ΑΜΕΑ συγχωνεύει τις αποδεδειγμένες αρχές παιδαγωγικής από τις οποίες μπορούν να επωφεληθούν όλα τα παιδιά. Προϋποθέτει ότι οι ανθρώπινες διαφορές είναι φυσιολογικές και ότι η εκπαίδευση πρέπει ανάλογα να προσαρμοστεί στις ανάγκες κάθε μαθητή και όχι ο μαθητής να προσαρμοστεί σε προκαθορισμένα σχήματα που αφορούν το ρυθμό και το τυπικό πρόγραμμα της μαθησιακής διαδικασίας.

Δεν ξέρω γιατί βιάζεστε να περάσετε το άρθρο 39 και ειδικά την παράγραφο 4 της ειδικής αγωγής. Για μας πρέπει να αποσυρθεί το συγκεκριμένο άρθρο και η συγκεκριμένη παράγραφος. Όλη αυτή η βιασύνη υπάρχει για να υλοποιηθούν άρον-άρον τα εξειδικευμένα ευρωπαϊκά προγράμματα ΕΣΠΑ με χρηματοδότηση κατά 75% από τους πιστωτές μας που διαρκώς μάς δανείζουν υποχρεωτικά για μία αναμενόμενη και αμφιλεγόμενη τάχα οικονομική ανάκαμψη που δεν έρχεται ποτέ, παρά το γεγονός ότι το δημόσιο χρέος πολλαπλασιάζεται και η διάρρηξη του κοινωνικού ιστού είναι πλέον μία θλιβερή πραγματικότητα. Αυτός είναι ο κύριος λόγος του περιεχομένου του άρθρου 39 που, αν ψηφιστεί ως έχει, θα προκαλέσει τεράστια προβλήματα με τις αλλαγές που θα επιφέρει τόσο στο υποσύστημα της ειδικής αγωγής όσο και σΆ όλη την ελληνική κοινωνία. Η ειδική αγωγή και η εκπαίδευση των παιδιών με αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες γίνεται πλέον έρμαιο στα χέρια των κερδοσκόπων πιστωτών και δανειστών της χώρας μας.

Οι συντάκτες του άρθρου 39 δεν λαμβάνουν υπόψη τους πρώτον τις υλικοτεχνικές ελλείψεις στην υποδομή των ΣΜΕΑΕ. Το 44% των ειδικών σχολείων που στεγάζονται με τα σχολεία γενικής αγωγής φιλοξενούνται σε μία και μόνο αίθουσα. Δεύτερον, δεν λαμβάνουν υπόψη τους τα ελλείμματα στην παροχή των βασικών υπηρεσιών ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης. Το 46% των ΣΜΕΑΕ δεν παρέχει καμία υπηρεσία. Τρίτον, δεν λαμβάνουν υπόψη τους τις ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής, σε ειδικό εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό. Όπως σας είχα πει τότε και στην επίκαιρη ερώτησή μου, οι ελλείψεις αγγίζουν τα 5.000 άτομα σε προσωπικό. Μου είχατε πει ότι γύρω στα 900 άτομα είχαν προσληφθεί. Είναι πολύ μικρό το ποσοστό μπροστά στις 5.000 ελλείψεις σΆ όλη τη χώρα στην ειδική εκπαίδευση.

Φυσικά πιάνει όπως είπαμε ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό, ειδικό βοηθητικό προσωπικό. Αλλά μην ξεχνάμε και τις άλλες ειδικές κατηγορίες, λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, φυσιοθεραπευτές, όλες αυτές τις ειδικότητες που χρειάζονται για τα άτομα με ειδικές ανάγκες.

Αντί να ληφθούν όλα αυτά υπ' όψιν και να παρθούν συγκεκριμένα μέτρα για τα ειδικά σχολεία, μετατρέπονται σε κέντρα υποστήριξης ΕΑΕ και τα γενικά σχολεία με τα ΣΔΕΥ και τα ΕΔΕΑΥ. Στην ουσία καλούνται να υλοποιήσουν όλες τις αρμοδιότητες που μέχρι σήμερα είχαν τα ΚΕΔΔΥ, ανοίγοντας έτσι το δρόμο για τη μεταφορά ή την κατάργηση των ΚΕΔΔΥ στο τμήμα στήριξης του εκπαιδευτικού έργου της τοπικής διεύθυνσης ως πρωτοβάθμια επιτροπή διαγνωστικής εκπαιδευτικής αξιολόγησης.

Θεωρούμε για τη συγκεκριμένη διάταξη ότι αποτελεί νομοθετική πλατφόρμα για την απορρόφηση κονδυλίων των ΕΣΠΑ αλλά έχουμε πει ότι τα κονδύλια των ΕΣΠΑ δεν είναι διαχρονικά. Έχουν ημερομηνία λήξης. Τι γίνεται πάνω σε αυτό; Τι γίνεται μετά από ένα ορισμένο χρονικό διάστημα με την κάλυψη των ΕΣΠΑ; Είναι ποτέ δυνατόν τέτοιες ιδιαίτερες εκπαιδευτικές υπηρεσίες όπως είναι τα ΚΕΔΔΥ σε αυτόν τον τόσο ευαίσθητο, πολλαπλών απαιτήσεων χώρο της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης να παρέχονται δια μέσου προγραμμάτων ΕΣΠΑ; Μήπως πάμε για κατάργηση; Πιστεύω ότι πρέπει να το κοιτάξουμε το θέμα αυτό.

Όπως είπα και στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων πρέπει να αποσυρθεί το άρθρο 39 και η παράγραφος 4. Είναι το μόνο που μπορούμε να κάνουμε. Μας είχατε μάλιστα υποσχεθεί ότι θα φέρνατε ξεχωριστό νομοσχέδιο για την ειδική αγωγή. Ελπίζω να το δούμε. Μη βιάζεστε επομένως με το άρθρο 39 και την παράγραφο 4. Πιστεύω ότι πρέπει να αποσυρθεί.

Ευχαριστώ πολύ.