Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
30/01/2013

Η υποβάθμιση του Τελωνείου του Κιλκίς - Ερώτηση Ε.Αγαθοπούλου, βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ

Προς τους Υπουργούς Οικονομικών - Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης

Σύμφωνα με πρόσφατη πρόταση της Επιτροπής Αξιολόγησης Δομών του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, προβλέπεται η υποβάθμιση του Τελωνείου Κιλκίς από Τελωνείο Α΄ Τάξης σε Β΄ ή Γ΄ Τάξης. Είναι σαφές ότι η αναδιοργάνωση των τελωνειακών δομών της χώρας οφείλει να σχεδιαστεί στη βάση των πραγματικών αναγκών και με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον, χωρίς ωστόσο να παραβλέπει τις ειδικές γεωγραφικές, οικονομικές και άλλες ειδικές τοπικές συνθήκες. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, κρίνεται πως η προτεινόμενη υποβάθμιση αναμένεται να πλήξει σε μεγάλο βαθμό την οικονομική ζωή της περιοχής και να συμβάλλει στην επιδείνωση των δημοσίων εσόδων.

Το Τελωνείο Κιλκίς λειτουργεί υποστηρικτικά στα συνοριακά τελωνεία του νομού και (ως «Β΄ Διατάκτης») είναι επιφορτισμένο – μεταξύ άλλων – με την κατανομή των κονδυλίων σχετικά με τις λειτουργικές δαπάνες των συνοριακών τελωνείων του νομού Κιλκίς (Εύζωνοι, Ειδομένη και Δοϊράνη). Το οργανόγραμμά του (ως τελωνείου Α΄ τάξης) προβλέπει 16 οργανικές θέσεις, ωστόσο σήμερα εργάζονται μόνο επτά άτομα (εξαιτίας συνταξιοδοτήσεων, εφεδρείας κλπ.). ΠαρΆ όλα αυτά, το έτος 2012, τα έσοδα του τελωνείου του Κιλκίς ανήλθαν σε επτά εκατομμύρια ευρώ, με ένα σύνολο περίπου 7.000 παραστατικών. Το αναμενόμενο κέρδος του ελληνικού δημοσίου από την προτεινόμενη υποβάθμιση του τελωνείου Κιλκίς, κέρδος μικρότερο της τάξης των 500 ευρώ μηνιαίως, αντιστοιχεί στην προτεινόμενη περικοπή των δύο διευθυντικών επιδομάτων. Αντιθέτως, η ζημία του ελληνικού δημοσίου, εξαιτίας της υποστελέχωσης του τελωνείου Κιλκίς και άρα της αδυναμίας πραγματοποίησης ελέγχων (για παράδειγμα σε καύσιμα, οινοπνευματώδη και τσιγάρα από όμορες χώρες, καθώς και σε αυτοκίνητα περιορισμένης παραμονής και κυκλοφορίας στη χώρα), ανέρχεται σε εκατομμύρια ευρώ, όπως η μέχρι σήμερα δραστηριότητά του έχει καταδείξει.

Ας σημειωθεί ότι σημαντικές επιχειρήσεις του νομού (εξαγωγικές, μεταποιητικές κλπ.,) εξυπηρετούνται από το τελωνείο Κιλκίς, το προσωπικό του οποίου συχνά πραγματοποιεί ελέγχους στον τόπο παραγωγής. Καθίσταται σαφές ότι η ανάθεση της  εξυπηρέτησής τους σε τελωνιακές υπηρεσίες εκτός νομού, χωρίς την ταυτόχρονη εξυγίανση των γραφειοκρατικών κρατικών δομών και δεδομένης της σχεδιαζόμενης υποστελέχωσης και υποβάθμισής τους κατά τις επιταγές της τρόικα, θέτει εν αμφιβόλω την αποτελεσματικότητα του έργου τους καθώς και τα δημόσια έσοδα.

Επειδή το τελωνείο Κιλκίς προσφέρει απαραίτητες υπηρεσίες στους πολίτες και στις επιχειρήσεις του νομού, διασφαλίζοντας παράλληλα δημοσιονομικά οφέλη,

Επειδή ο σχεδιασμός των τελωνειακών υπηρεσιών της χώρας οφείλει να λάβει υπόψη το σύνολο των πραγματικών περιφερειακών και τοπικών χαρακτηριστικών,

Επειδή η ανάπτυξη δεν είναι συνώνυμο της άνευ όρων κατεδάφισης αναγκαίων και αποτελεσματικών κρατικών δομών.

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:

1.    Ποιος είναι ο ακριβής σχεδιασμός αναφορικά με το τελωνείο Κιλκίς; Σκοπεύουν να παραμείνει το Τελωνείο Κιλκίς σε επίπεδο Α΄ Τάξης, ως έχει σήμερα, με όλες τις αρμοδιότητες τελωνισμού και αν όχι με ποια κριτήρια θα αποφασιστεί η υποβάθμισή του σε Β΄ ή Γ΄ τάξης;

2.    Έχουν ληφθεί υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της περιοχής και των πραγματικών αναγκών που καλύπτει το Τελωνείο Κιλκίς; Ποια ακριβώς είναι αυτά;

3.  Σε ποιο γενικότερο γεωγραφικά και χρονικά σχεδιασμό εντάσσεται η προτεινόμενη υποβάθμιση του Τελωνείου Κιλκίς;

4.  Έχουν εξετάσει το ενδεχόμενο να αναβαθμίσουν τη λειτουργία του, επανδρώνοντάς το με τον απαραίτητο αριθμό υπαλλήλων προς το σκοπό της διασφάλισης του ελληνικού και ευρωπαϊκού δημοσίου συμφέροντος;

       5. Μπορεί η κυβέρνηση να εγγυηθεί το εργασιακό μέλλον των εργαζομένων σήμερα στα υπό υποβάθμιση τελωνεία της χώρας, ή τους προορίζει για θυσία στον βωμό των μνημονίων, προσμετρώντας τους στους υπό αναχώρηση μέσω απόλυσης, διαθεσιμότητας κλπ.;

      6. Είναι σύμφωνοι οι παράγοντες του Υπουργείου Οικονομικών με τον γενικότερο σχεδιασμό του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, που όσον αφορά στις υποβαθμίσεις των τελωνείων σε όλη τη χώρα γκρεμίζουν τον φοροεισπρακτικό μηχανισμό και ταυτόχρονα συμβάλλουν στη δημιουργία στη χώρα μας συνθηκών για την άνευ όρων δράση του μεγάλου παγκόσμιου κεφαλαίου, με καταστροφικές για την εργατική τάξη του τόπου συνέπειες;

Η ερωτώσα βουλευτής

Ειρήνη-Ελένη Αγαθοπούλου