Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
09/02/2013

Συνέντευξη του Γιάννη Δραγασάκη, βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ, στην Εφημερίδα των Συντακτών

1.      Κύριε Δραγασάκη, πόση απόσταση χωρίζει το ρεαλισμό της Αριστεράς από τις "φωνές" για επιστροφή στη «κοινωνική διαμαρτυρία»;

Η κρίση που ζούμε αλλάζει το νόημα και τα όρια του ρεαλισμού. Πόσο «ρεαλιστικά», εκτός από κοινωνικά βάρβαρα, είναι στα αλήθεια τα «μνημόνια» της λιτότητας μετά και την αποκάλυψη του δήθεν λάθους με τον «πολλαπλασιαστή»;

Το σύστημα των κυρίων Σαμαρά-Βενιζέλου-Κουβέλη μας καλωσορίζει υποκριτικά στο «ρεαλισμό» τους. Αυτός είναι ο ρεαλισμός της υποταγής. Όμως υπάρχει και ο ριζοσπαστικός ρεαλισμός της διεκδίκησης και της ανατροπής που εκπροσωπεί ο ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ. Ακριβώς γιʼ αυτό  δεν υπάρχει αντίφαση ανάμεσα στην ανάπτυξη ριζοσπαστικών κοινωνικών κινημάτων και στην άσκηση της εξουσίας αν θέλουμε πράγματι να ανατρέψουμε τον μαφιόζικο καπιταλισμό των «κουμπουροφόρων», τις δομές της διαφθοράς και της διαπλοκής, και να βγούμε από την πολιτική της λιτότητας.

Επιτέλους χρειαζόμαστε μια εξουσία που δεν θα φοβάται το λαό αλλά θα στηρίζεται σʼ αυτόν. Μόνον έτσι θα ανοίξουμε νέους δρόμους και θα ξεκολλήσουμε από το τέλμα στο οποίο μας έχουν οδηγήσει οι «ρεαλιστές» της υποταγής. 

2.      Πάντως μία διήμερη συζήτηση στη κεντρική επιτροπή για το αν ο Πρόεδρος καλώς ή κακώς έκανε ταξίδια και συναντήσεις, μάλλον δεν είναι ένδειξη σοβαρότητας...

Αντιθέτως. Η Κεντρική Επιτροπή συζήτησε σοβαρά, ανάμεσα σε πολλά άλλα, και το ζήτημα των ταξιδιών της ηγεσίας στο εξωτερικό έτσι ώστε να καθοριστούν τα επόμενα βήματα για την επίτευξη των στόχων μας. Και οι στόχοι μας δεν είναι άλλοι από τη διεθνοποίηση του ελληνικού προβλήματος, την προβολή των θέσεων του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ για την έξοδο από την κρίση, τη διερεύνηση των δυνατοτήτων που θα μπορούσαν να φανούν χρήσιμες στον αγώνα μας καθώς και των ορίων των δυνατοτήτων αυτών στην προσπάθεια οικοδόμησης μιας σταθερής βάσης για την άσκηση πολυδιάστατης εξωτερικής πολιτικής.

Κατά την προσωπική μου άποψη τα ως τώρα αποτελέσματα πιστοποιούν ότι η εξωστρέφεια, η διεθνοποίηση του ελληνικού προβλήματος και η «διπλωματία της διεκδίκησης» που επιχειρούμε συνιστούν σημαντική επιτυχία του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ και μια παρακαταθήκη για τη χώρα μας συνολικά.

3.      Αρκετοί σύντροφοί σας σχολιάζουν ότι είστε ο εκφραστής της "βίαιης ωρίμανσης", είναι και πόσο απαραίτητη αυτή για να κυβερνήσετε;

Ο όρος «βίαιη ωρίμανση» πράγματι χρησιμοποιήθηκε αρχικά από εμένα, όμως αναφέρεται σε ένα σχέδιο που έχουμε συλλογικά επεξεργαστεί. Στόχος μας είναι να κάνουμε τον ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ ένα κόμμα δημοκρατικό, συνεκτικό  και ενιαίο, ικανό να κάνει και να υλοποιεί πολιτική, εξοπλισμένο με ένα ακόμη πιο συγκεκριμένο πρόγραμμα, με προοπτική αλλά και άμεσα υλοποιήσιμο. Κάνουν λάθος όσοι θέλουν να δουν πίσω από τη «βίαιη ωρίμανση» αλλαγή ή εγκατάλειψη των σκοπών μας. Αυτό που μας απασχολεί δεν είναι πώς θα αλλάξουμε τους στόχους μας ή τις δεσμεύσεις μας, αλλά πώς θα γίνουμε ικανοί για να ανταποκριθούμε στις υψηλές απαιτήσεις τους.

4.      Πάντως ασκείται κριτική στην ηγεσία του κόμματος ότι "ακολουθεί δεξιά πολιτική", θα θυσιάσετε αρχές στο βωμό της κυβερνησιμότητας;

Τα επιτελεία και χαλκείατου κου Σαμαρά, με υποχείριο συχνά τον κο Βενιζέλο και άλλοθι τον κο Κουβέλη, επεξεργάζονται διαρκώς στρατηγικές αντιμετώπισης του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ. Το ένα σκέλος έχει ως εξής: Για να τρομάξουν τα μεσαία στρώματα εμφανίζουν τον ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ ως ένα αναρχοαυτόνομο, κοινωνικά ανεύθυνο «άκρο» ενώ την ίδια στιγμή, για να δημιουργήσουν σύγχυση στην Αριστερά, τον εγκαλούν για δεξιά στροφή. Πρόκειται για ένα μεθοδευμένο σχέδιο υπονόμευσης του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ από τους αντιπάλους του και δεν θα πρέπει κανείς να πέφτει στην παγίδα του. Το άλλο σκέλος συνίσταται σε μια αγωνιώδη προσπάθεια να δικαιολογήσουν τις δικές τους κραυγαλέες ασυνέπειες. Επειδή οι ίδιοι άλλα έλεγαν και άλλα κάνουν, κρίνουν εξ ιδίων τα αλλότρια.

5.      Το ΔΝΤ αναγνώρισε το "πολλαπλασιαστικό του" λάθος, πως θα πιέσετε ώστε να αλλάξει το πρόγραμμα;

Κατ' αρχάς, πρόκειται για «λάθος» ή συνειδητή επιλογή; Διατηρούμε σοβαρές επιφυλάξεις επί του θέματος. Σε κάθε περίπτωση, εμείς δεν περιμέναμε την οποιαδήποτε παραδοχή από την πλευρά του ΔΝΤ για να αγωνιστούμε για την κατάργησή τους. Τώρα η ανάγκη αυτή γίνεται ακόμη πιο επιτακτική.

6.      Αρκετή συζήτηση γίνεται για "νέο κούρεμα" του χρέους, πώς όμως θα καλυφθεί το κόστος;

Είναι γνωστό ότι τα δάνεια δεν μπορούν να πληρωθούν όταν κάποιος μείνει άνεργος ή μια οικονομία μπει σε ύφεση. Γιʼ αυτό και διεθνώς έχουν γίνει πάνω από 145 μεγάλες διαγραφές κρατικών χρεών και εκατοντάδες άλλες μικρότερες.

Γιʼ αυτό και εμείς από την αρχή χρησιμοποιήσαμε ως παράδειγμα τη ρύθμιση των γερμανικών χρεών με διεθνή συμφωνία το 1953. Και επειδή το πρόβλημα δεν είναι μόνο ελληνικό, προτείνουμε μια ευρωπαϊκή διάσκεψη ώστε να μπορούν να εξετασθούν εναλλακτικές λύσεις και να αντιμετωπισθούν συλλογικά οι αναπόφευκτες συνέπειες.

Σημειώνω ότι η πρότασή μας, αν και θεωρήθηκε αιρετική και ουτοπική αρχικά, κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος.     

7.      Μιλάτε για ιδιωτικοποιήσεις, στελέχη του κόμματός σας ομνύουν στην επιστροφή στον κρατισμό, πως θα συγκεράσετε τις δύο απόψεις;

Όχι, δεν είναι έτσι ακριβώς. Είμαστε αντίθετοι με τις ιδιωτικοποιήσεις ως στρατηγική για την ανάπτυξη και ως αντίληψη για την κοινωνία.  Τα όρια μιας κοινωνίας όπου όλα είναι ιδιωτικά τα γνώρισε η ανθρωπότητα τον 19ο αιώνα. Δεν χρειάζεται να επιστρέψουμε εκεί για να διαπιστώσουμε ότι μια κοινωνία χωρίς δημόσια αγαθά, χωρίς δημόσιες υποδομές και αναπτυξιακά εργαλεία γίνεται μια ζούγκλα.

Είμαστε αντίθετοι με τις κρατικοποιήσεις ως αυτοσκοπό διότι τα όρια και αυτής της κατάστασης τα ζήσαμε.  Κρατικές επιχειρήσεις έγιναν σε πολλές περιπτώσεις θερμοκήπια διαφθοράς, διαπλοκής και εξυπηρέτησης ιδιοτελών συμφερόντων.

Γιʼ αυτό αναζητούμε μορφές κοινωνικοποίησης και κοινωνικού ελέγχου των δημόσιων επιχειρήσεων αλλά και κοινωνικών και περιβαλλοντικών δεσμεύσεων στη δράση των ιδιωτικών επιχειρήσεων.

Τέλος, κεντρική θέση στο πρόγραμμά μας έχει η δυναμική ανάπτυξη ενός «χώρου» κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας ως βασικού πυλώνα μιας νέου τύπου «μικτής οικονομίας», μιας οικονομίας πλουραλιστικής, με πολλαπλές μορφές ιδιοκτησίας και επιχειρηματικότητας.

8.      Η κυβέρνηση ασκεί οικονομική πολιτική με φόρους στην ακίνητη περιουσία, χαράτσια, μια φορολογική λεηλασία, εσείς τι αντιπροτείνετε;

Προτείνουμε τη δημιουργία περιουσιολογίου ως βασικό πυλώνα μιας ολοκληρωμένης φορολογικής μεταρρύθμισης. Η σημασία του περιουσιολογίου δεν έχει πλήρως κατανοηθεί. Γιατί πιστεύετε ότι μέχρι τώρα, επί δύο αιώνες, δεν έχουμε περιουσιολόγιο; Η απάντηση είναι ότι η υπάρχουσα χαοτική κατάσταση επιτρέπει στους έχοντες να αποκρύπτουν ακόμη και με νόμιμους τρόπους την περιουσία τους.  

Το περιουσιολόγιο μπορεί, υπό προϋποθέσεις, να γίνει ένα ισχυρό εργαλείο απόδοσης φορολογικής δικαιοσύνης. Πρώτον το περιουσιολόγιο πρέπει να είναι πλήρες, να καταγράφει δηλαδή όλες τις μορφές περιουσίας -και όχι μόνο την ακίνητη- τόσο εντός όσο και εκτός Ελλάδας. Αυτό είναι απαραίτητο ώστε οι πολίτες να φορολογηθούν βάσει της πραγματικής τους φοροδοτικής ικανότητας και να ελαφρυνθούν τα ασθενέστερα κοινωνικά στρώματα.  Δεύτερον, πρέπει να υπάρχει η πολιτική βούληση να το εφαρμόσει με συνέπεια.

Δυστυχώς, η παρούσα κυβέρνηση, ενώ στα λόγια αναγνωρίζει την ανάγκη ύπαρξης περιουσιολογίου, όχι μόνο δεν έχει κάνει ακόμη τίποτα αλλά σύμφωνα και με όσα βλέπουν το φως της δημοσιότητας σχεδιάζει να φέρει ως περιουσιολόγιο μια καρικατούρα του. Εμείς, στον ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ, μελετούμε το περιουσιολόγιο έτσι όπως εφαρμόζεται στις ΗΠΑ, στη Γερμανία και άλλες χώρες, και, αξιοποιώντας τις καλύτερες διεθνείς πρακτικές και εμπειρίες, σχεδιάζουμε ένα περιουσιολόγιο προσαρμοσμένο στις ελληνικές συνθήκες, το οποίο θα μπορούσε να τεθεί σε εφαρμογή σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα. 

9.      Η τρικομματική κυβέρνηση θα εξαντλήσει το βίο της ή και υπό ποιες προϋποθέσεις θα οδηγηθούμε σε εκλογές;

Στρατηγική της κυβέρνησης είναι να προσπαθεί να κερδίζει χρόνο. Γιʼ αυτό και καλλιεργούν μια εικονική οικονομική πραγματικότητα την οποία συνοδεύουν με διαρκείς και αντιδημοκρατικές επιθέσεις κατά του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ αλλά και κάθε κοινωνικής ομάδας που σηκώνει κεφάλι. Την ίδια ώρα, η κοινωνία απειλείται καθημερινά με κατάρρευση. Τα ληξιπρόθεσμα χρέη των πολιτών αυξήθηκαν σε ένα μόλις έτος κατά 12 δις ευρώ. Αυτό και μόνο μαρτυράει πως η κοινωνία έχει φτάσει πια σε οριακό σημείο και οι προοπτικές είναι απρόβλεπτες, ανοιχτές σε όλα τα ενδεχόμενα. Εμείς θεωρούμε ότι είναι επιτακτική εθνική ανάγκη να ανακοπεί αυτή η πορεία καταστροφής, να σταματήσει η λιτότητα, να δημιουργηθούν συνθήκες για μια νέα πορεία της χώρας. Και αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο αν φύγει αυτή η κυβέρνηση το συντομότερο δυνατό.  

10.  Αν πάρετε την εξουσία με ποιους συμμάχους θα κυβερνήσετε;

Η δυνητική κοινωνική εμβέλεια της πολιτικής μας πρότασης υπερβαίνει τα 2/3 της κοινωνίας. Παλαιότερα λέγαμε ότι η νεοφιλελεύθερη πολιτική αποκλείει το 1/3 της κοινωνίας από τα αγαθά του πολιτισμού. Σήμερα το σχήμα έχει αντιστραφεί. Το 1/3 της κοινωνίας ζει ήδη σε συνθήκες πλήρους απόγνωσης, χωρίς δουλειά και χωρίς εισόδημα. Το άλλο 1/3 ζει ανάμεσα στην ανέχεια και την πλήρη ανασφάλεια.

Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ έχει ακόμη μεγάλα περιθώρια αύξησης. Όμως δεν έχουμε την αυταπάτη ότι ο ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ μπορεί μόνος του να εκφράσει εκλογικά όλον αυτόν τον κόσμο. Γιʼ αυτό είμαστε ανοικτοί σε συνεργασίες με κοινωνικές και πολιτικές δυνάμεις, ομάδες ή και με μεμονωμένα πρόσωπα, που υπάρχουν ή θα αναδειχθούν στην πορεία, στη βάση πολιτικών συγκλίσεων και προγραμματικών συμφω