Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
15/02/2013

Οργιάζει η λαθρεμπορία, η φοροδιαφυγή και η νοθεία στον χώρο της πετρελαιαγοράς - Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ

Προς τους Υπουργούς Οικονομικών - Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων - Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής

Οι στρεβλώσεις και τα φαινόμενα αθέμιτου ανταγωνισμού στη λειτουργία του χώρου της πετρελαιαγοράς συνεχίζουν να ηγεμονεύουν και να δημιουργούν το πρόσφορο έδαφος για να οργιάζουν η λαθρεμπορία, η φοροδιαφυγή και η νοθεία. Σε τέτοιο σημείο που εύλογα να τίθεται το ερώτημα κατά πόσο οι αρμόδιοι φορείς θέλουν να επιλύσουν το θέμα ή καλύπτουν συγκεκριμένα συμφέροντα- που έχουν μεγάλη ισχύ- και τελικά κατορθώνουν και επηρεάζουν καταλυτικά τις αποφάσεις των αρμοδίων.

Με τις στρεβλώσεις και τις συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού που λειτουργεί η πετρελαιαγορά στην χώρα μας, έχει ως αποτέλεσμα τα τελευταία περίπου 4 χρόνια να έχουν κλείσει περίπου 2.000 πρατήρια καυσίμων. Εάν από πλευράς Πολιτείας συνεχιστεί η ίδια αντιμετώπιση, τότε το μόνο βέβαιο είναι ότι σύντομα θα υποχρεωθούν σε κλείσιμο ακόμα 3.500 επιχειρήσεις διανομής πετρελαίου θέρμανσης. Πρόκειται για πρατηριούχους που στην συντριπτική πλειοψηφία τους λειτουργούν εντίμως και νομίμως τις επιχειρήσεις τους χωρίς να διαφεύγουν και να τελούν λαθρεμπορία.

Την ίδια ώρα οι τιμές των καυσίμων, οι οποίες επηρεάζουν και τις τιμές πλήθους άλλων αγαθών και υπηρεσιών, έχουν αυξηθεί σε επίπεδα πρωτοφανή. Συγκεκριμένα, το έτος 2009, πριν αρχίσουν οι περικοπές στους μισθούς και τις συντάξεις, η τιμή πώλησης της αμόλυβδης βενζίνης κυμαινόταν περίπου στο 1,15 ευρώ, ενώ σήμερα αγγίζει τα 2 ευρώ, με αποτέλεσμα η κατανάλωση καυσίμων να έχει μειωθεί κατακόρυφα, σε ποσοστό έως και 75% σε σύγκριση με το έτος 2009. Έτσι, η προσπάθεια της κυβέρνησης να αποκτήσουν χρήματα τα δημόσια ταμεία μέσω της φορολόγησης της κατανάλωσης καυσίμων μένει χωρίς αποτέλεσμα, αφού είναι τέτοια η πτώση της κατανάλωσης, ώστε παρά την αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης και του ΦΠΑ, τελικά τα κέρδη από την φορολόγηση κυμαίνονται σε χαμηλά επίπεδα και συγκεκριμένα μόνο κατά το 1ο εξάμηνο του 2012 είναι μειωμένα κατά 1,6 δισεκατομμύρια ευρώ.

Αφενός ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης, ο οποίος έχει αυξηθεί υπερβολικά και αφετέρου ο ΦΠΑ, που όχι απλώς έχει αυξηθεί στο 23%, αλλά για τον υπολογισμό του δεν λαμβάνεται ως βάση μόνο η τιμή του προϊόντος, αλλά συνυπολογίζονται και οι φόροι που το επιβαρύνουν κατά τα προηγούμενα στάδια, δηλαδή επιβάλλεται φόρος στον φόρο, κάτι που εκτός του παράνομου και αντισυνταγματικού χαρακτήρα του, είναι και καταφανώς άδικο. Έτσι όσο κι αν οι πρατηριούχοι ελαττώνουν το ποσοστό κέρδους τους, που ήδη κυμαίνεται σε επίπεδα 5-8 λεπτών του ευρώ ανά λίτρο, τα αποτελέσματα στη μείωση των τιμών είναι μηδαμινά και δεν είναι αρκετό για να συγκρατηθούν οι τιμές σε επίπεδα ανάλογα της αγοραστικής δύναμης του ελληνικού καταναλωτικού κοινού.

Κατόπιν τούτων,

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1) Σε τι ελέγχους σκοπεύει να προβεί το Υπουργείο και ποιά προσδοκά να είναι τα αποτελέσματα αυτών; Υπάρχει κάποιο σχέδιο; Τι σχεδιάζεται να γίνει για τον έλεγχο των σημείων διάθεσης των εισαγομένων και παραγομένων ποσοτήτων νέων υποκατάστατων βενζινών, όπως μεθανόλης, τουλουόλης κ.λπ;

2)  Τι προβλέπεται να γίνει με  την περαιτέρω στελέχωση των Κλιμακίων Ελέγχου Διακίνησης και Αποθήκευσης Καυσίμων (ΚΕΔΑΚ) από τη στιγμή που το υπάρχον δυναμικό και η συχνότητα των διενεργούμενων ελέγχων δεν επαρκούν για τον επαρκή έλεγχο της αγοράς;

3) Γιατί δεν υπάρχει ανάλογο χρονοδιάγραμμα εγκατάστασης των ηλεκτρονικών συστημάτων εισροών-εκροών σε όλα τα στάδια διακίνησης των καυσίμων, όπως έχει γίνει μόνον για τους πρατηριούχους; Στην περίπτωση των ναυτιλιακών καυσίμων το Υπουργείο κρίνει ότι δεν απαιτείται παράλληλα με την διασταύρωση των τελωνειακών συνοδευτικών εγγράφων ο ηλεκτρονικός έλεγχος του σημείου φόρτωσης, της διαδρομής, του μέσου μεταφοράς και του σημείου παράδοσης των ναυτιλιακών καυσίμων;

4) Πως θα αντιμετωπίσει το κόστος αγοράς και εγκατάστασης των ηλεκτρονικών συστημάτων εισροών-εκροών στους πρατηριούχους;

5) Τι γίνονται τα χρήματα από την ειδική εισφορά 1,2% των πετρελαιοειδών του ν.3335/2005 ; Ποιός φορέας τα διαχειρίζεται και πως αξιοποιούνται;

6)  Γνωρίζει τον ακριβή αριθμό των νομίμως λειτουργούντων πρατηρίων υγρών καυσίμων, μεικτών πρατηρίων και των λειτουργούντων εντός σταθμών αυτοκινήτων, καθώς και των όγκο δεξαμενισμού αυτών;

7)  Οι τιμές των καυσίμων αυξάνονται καθημερινά θα συνεχίσετε να επιβάλετε Ε.Φ.Κ. 670 ευρώ το χιλιόλιτρο στην αμόλυβδη και ΦΠΑ επί του ΕΦΚ 23%;

 8) Γιατί δε μπαίνει χρονοδιάγραμμα εγκατάστασης GPS σε όλο το δίκτυο διακίνησης πετρελαίου, όπως έχει γίνει και στους βενζινοπώλες;

Οι ερωτώντες βουλευτές:

Ουζουνίδου Ευγενία

Πετράκος Θανάσης

Παπαδημούλης Δημήτρης

Κριτσωτάκης Μιχάλης

Αλεξόπουλος Αποστόλης

Διακάκη Μαρία

Γελαλής Δημήτρης

Καφαντάρη Χαρά

Ζεϊμπέκ Χουσείν

Ιγγλέζη Κατερίνα