Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
20/02/2013

Αντικοινωνικές και καταστροφικές οι επιπτώσεις των μνημονιακών μεταρρυθμίσεων στις συντάξεις ανασφάλιστων υπερηλίκων - Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ προς τον Υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας

Με το Nόμο 1296/1982, προβλέφθηκε η χορήγηση  σύνταξης και παροχή υγειονομικής περίθαλψης σε έλληνες και ομογενείς που μένουν μόνιμα στην Ελλάδα, με τις παρακάτω προϋποθέσεις:

α. Να έχουν συμπληρώσει το 65ο έτος της ηλικίας τους.

β. Να μην παίρνουν αυτοί και οι σύζυγοί τους, στις περιπτώσεις ανδρόγυνων, σύνταξη ή άλλο περιοδικό βοήθημα από οποιαδήποτε πηγή και

γ. Το ετήσιο ατομικό εισόδημα ή το ετήσιο οικογενειακό εισόδημα, στις περιπτώσεις ανδρόγυνων, από την εργασία τους ή από οποιαδήποτε άλλη πηγή, των συντάξεων συμπεριλαμβανομένων, δεν ξεπερνά το ύψος των ετήσιων παροχών που χορηγεί ο ΟΓΑ στον αγρότη ή το αγροτικό ζευγάρι.

Ο σκοπός του νόμου ήταν η προστασία των ανασφάλιστων υπερήλικων, οι οποίοι διαβιούν υπό συνθήκες συνολικού εισοδήματος χαμηλότερου από τις ετήσιες παροχές που χορηγεί ο ΟΓ Α στον αγρότη ή το αγροτικό ζευγάρι.

Με το τρίτο Μνημόνιο (Ν. 4093/2012) οι προϋποθέσεις έγιναν αυστηρότερες, σε σημείο που η σύνταξη σχεδόν καταργείται. Από 1.1.2013 η μηνιαία σύνταξη ανασφάλιστων του ν. 1296/1982 όπως ισχύει, καταβάλλεται, εφόσον συντρέχουν αθροιστικά οι εξής προϋποθέσεις:

α. Έχουν συμπληρώσει το 67o έτος της ηλικίας τους.

β. Δεν λαμβάνουν ή δεν δικαιούνται οι ίδιοι σύνταξη από οποιοδήποτε φορέα κοινωνικής ασφάλισης ή το Δημόσιο στην Ελλάδα ή το εξωτερικό, ανεξαρτήτως ποσού και επίσης, σε περίπτωση εγγάμων, δεν λαμβάνει ο/η σύζυγός τους σύνταξη μεγαλύτερη από το πλήρες ποσό της συνταξιοδοτικής παροχής, λόγω γήρατος, του άρθρου 4169/1961.

γ. Διαμένουν μόνιμα στην Ελλάδα τα τελευταία 20 έτη πριν την υποβολή της αίτησης για συνταξιοδότηση και εξακολουθούν να διαμένουν κατά τη διάρκεια της συνταξιοδότησής τους.

δ. Το συνολικό ετήσιο ατομικό φορολογητέο εισόδημά τους καθώς και το απαλλασσόμενο ή φορολογούμενο με ειδικό τρόπο εισόδημά τους, δεν υπερβαίνει το ποσό των 4.320 ευρώ ή σε περίπτωση εγγάμων, το ποσό των 8.640 ευρώ.

Παράλληλα, οι εκκρεμείς αιτήσεις καθώς και αιτήσεις που υποβάλλονται μέχρι 31.12.2012 κρίνονται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος, πλην του ορίου ηλικίας που ορίζεται το 65ο έτος. Με τα κριτήρια που ορίζονται στις περιπτώσεις β και δ της παρούσας ρύθμισης, επανακρίνονται από 1.1.2013 και όσοι έχουν ήδη καταστεί συνταξιούχοι.

Αφ' ενός μεν οι προϋποθέσεις χορήγησης της μηνιαίας σύνταξης γίνονται περισσότερο αυστηρές, τόσο ώστε εάν ο ανασφάλιστος υπερήλικας, έλληνας ή ομογενής από την Αλβανία ή τη Ρωσία ή άλλη χώρα του εξωτερικού, λαμβάνει ή δικαιούται ο ίδιος ή ο/η σύζυγος, σύνταξη από κάποιο φορέα της Ελλάδας ή της Χώρας προέλευσης έστω και 100 ευρώ, να μη δικαιούται τη σύνταξη και την υγειονομική περίθαλψη του ν. 1296/1982 και να καταδικάζεται ακόμα ένα ζευγάρι ανασφάλιστων υπερήλικων να ζήσει με το ποσό των 100 ευρώ το μήνα.

Αφ' ετέρου, όσοι έχουν συνταξιοδοτηθεί με τις προηγούμενες διατάξεις, από 1.1.2013 θα επανακριθούν με τις νέες ρυθμίσεις και εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις που τίθενται, θα συνεχίσουν να συνταξιοδοτούνται. Εάν δεν τις πληρούν, θα διακόπτεται η συνταξιοδότηση.

Με τις προηγούμενες διατάξεις είχαν θεσπισθεί προϋποθέσεις χορήγησης της σύνταξης σε ανασφάλιστους υπερήλικες, μεταξύ των οποίων και σε ομογενείς, κυρίως από την Αλβανία και Ρωσία. Δόθηκε, δηλαδή με τον τρόπο αυτό και κίνητρο στους ομογενείς να εγκατασταθούν στην Ελλάδα και τους απονεμήθηκε η ελληνική ιθαγένεια. Με τη σύνταξη αυτή που τους χορηγήθηκε νόμιμα και με κάποια μικρή σύνταξη από τις χώρες τους, η οποία, στην καλύτερη περίπτωση δεν υπερβαίνει το ποσό των 120 ευρώ, κατάφεραν να οργανώσουν τη ζωή τους και σήμερα οι περισσότεροι απ' αυτούς είναι 75 - 80 ετών. Με τις νέες ρυθμίσεις, ανήμποροι να εργασθούν, αυτοί οι Έλληνες πολίτες, καταδικάζονται να ζήσουν με 120 ευρώ ή να συντομεύσουν τη ζωή τους. Ούτε να εργασθούν μπορούν, ούτε να επιστρέψουν στις χώρες προέλευσης. Δεν πρόκειται εν προκειμένω για κάποια περικοπή ή μείωση του εισοδήματος, ώστε να μπορούν να ζήσουν με το υπόλοιπο.

Επειδή, είναι παράλογο, άδικο και κοινωνικά ανάλγητο να καταργείται το δικαίωμα στη σύνταξη ανασφάλιστων υπερηλίκων ακόμα και λόγω σωρευτικών συντάξεων ελάχιστης αξίας.

Επειδή, το όριο της φτώχειας από την ΕΛΣΤΑΤ ορίζεται για το 2012 στα 7.178 ευρώ τον χρόνο σε ατομικό επίπεδο (στα 15.073 ευρώ για νοικοκυριά με δύο ενήλικες και δύο εξαρτώμενα παιδιά ηλικίας κάτω των 14 ετών), δηλαδή κατά πολύ υψηλότερα του ορίου που έβαλε ο μνημονιακός νόμος.

Επειδή, είναι εξαιρετικά αντικοινωνικό και άδικο να συνυπολογίζεται και το τεκμαρτό εισόδημα στο ήδη εξευτελιστικά χαμηλό ποσό των  4.320 ευρώ, αποκλείοντας τη συντριπτική πλειοψηφία των μέχρι τώρα ωφελουμένων.

Επειδή, η προϋπόθεση της 20ετούς διαμονής στη χώρα για να αναγνωριστεί το προνοιακό δικαίωμα σε πολίτες που έχουν ήδη ισχυρούς νομικούς και συνειδησιακούς δεσμούς με τη χώρα είναι υπερβολικά αυστηρή.

Επειδή, ο πληττόμενος πληθυσμός είναι ήδη σε εξαιρετικά ευάλωτη κατάσταση και οι βίαιες αυτές περικοπές ενισχύουν το κοινωνικό κύμα εξαθλίωσης.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός :

1.    Θα προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να αρθούν οι διατάξεις του Ν. 4093/2012, οι οποίες, με τη θέσπιση υπερβολικά αυστηρών κριτηρίων, ουσιαστικά καταργούν τη σύνταξη των ανασφάλιστων υπερηλίκων;

2.    Θα μεριμνήσει για την επαναφορά σε ισχύ των προηγούμενων διατάξεων, λαμβάνοντας επιτέλους υπόψη την απελπιστική κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει οι χιλιάδες ηλικιωμένοι ανασφάλιστοι πολίτες που βρίσκονται ξαφνικά χωρίς εισοδήματα;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Λαφαζάνης Παναγιώτης

Στρατούλης Δημήτρης