Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
27/06/2013

Για την ηλεκτροκίνηση της σιδηροδρομικής γραμμής Βόλου - Λάρισας - Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ προς τους Υπουργούς Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων

Τα δημόσια μέσα σταθερής τροχιάς έχουν τη δυνατότητα να συμβάλλουν πολύπλευρα στην αναζωογόνηση των τοπικών κοινωνιών.

Αυτή η δυνατότητα επιχειρήθηκε να αξιοποιηθεί από τα πρώτα χρόνια της προσάρτησης της Θεσσαλίας στο Ελληνικό Κράτος με τον Θεσσαλικό Σιδηρόδρομο να ολοκληρώνεται το 1886, τρία χρόνια μετά την έναρξη των εργασιών. Η σύνδεση του λιμανιού του Βόλου με την Δυτική Θεσσαλία και την πεδιάδα της Καλαμπάκας συνέβαλε τότε αποφασιστικά στην ανάπτυξη της περιοχής, ακολουθώντας την τεχνολογική πρόοδο, με ποικίλες οικονομικές δραστηριότητες. Δυστυχώς η υποδομή αυτή απαξιώθηκε και από το 1997 διακόπηκε η συνολική λειτουργία του Θεσσαλικού Σιδηρόδρομου.

Σήμερα, τα μέσα σταθερής τροχιάς μπορούν να συμβάλλουν εκ νέου στην καλύτερη σύνδεση της Μαγνησίας με την υπόλοιπη Θεσσαλία, γεγονός που θα συμβάλει σημαντικά στην ταχύτερη και οικονομικότερη μεταφορά του επιβατικού κοινού, στην μεταφορά εμπορευμάτων, αλλά και στην προστασία του περιβάλλοντος.

Με βάση τα παραπάνω, η εφαρμογή ηλεκτροκίνησης στην σιδηροδρομική γραμμή Βόλου – Λάρισας, σε συνδυασμό με τις υπηρεσίες μεταφορών, μέσω του λιμανιού του Βόλου και του αεροδρομίου της Αγχιάλου, θα μπορούσε να έχει θετική επίδραση για την οικονομική δραστηριότητα της περιοχής, καθιστώντας τον Βόλο συγκοινωνιακό κόμβο.

Ταυτόχρονα, η παύση χρήσης συμβατικών πετρελαιοκίνητων συρμών θα αποτελέσει σημαντική κίνηση για την προστασία του περιβάλλοντος.

Τέλος, η πιθανή αναβάθμιση της σιδηροδρομικής υποδομής της περιοχής θα καταστήσει την μετακίνηση των επιβατών από και προς τον Βόλο ταχύτερη και οικονομικότερη και αυτό θα συντελέσει, τόσο στην ενίσχυση της τουριστικής κίνησης, όσο και στην ευκολότερη μετακίνηση των πολιτών που μεταφέρονται καθημερινά για λόγους εργασίας.

Η διακήρυξη της δημοπράτησης της α’ φάσης του έργου εγκρίθηκε με την απόφαση του ΔΣ του ΟΣΕ (αρ. πρωτ. 1119/29.4.2013) με προϋπολογισμό 8.825.250 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ και θα χρηματοδοτηθεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και τον τακτικό προϋπολογισμό του ΟΣΕ.

Με βάση τα παραπάνω είναι κρίσιμο η ΕΡΓΟΣΕ να προχωρήσει άμεσα στη δημοπράτηση της β’ φάσης του έργου, η οποία τεχνικά μπορεί να υλοποιηθεί παράλληλα προς την α‘ φάση, που περιλαμβάνει έργα αναβάθμισης της υφιστάμενης γραμμής και των σταθμών, όπως συνέβη και στην περίπτωση της γραμμής Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα. Παράλληλα, είναι εξαιρετικά κρίσιμο να γίνουν όλες οι απαραίτητες ενέργειες, ώστε να προχωρούν απερίσπαστα οι εργασίες αναβάθμισης της γραμμής και της εγκατάστασης της ηλεκτροκίνησης και να μην εγκαταλειφθούν, όπως συνέβη με την ηλεκτροκίνηση της γραμμής Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα. Τέλος, είναι απαραίτητο τα έργα αυτά να είναι τουλάχιστον αντίστοιχων προδιαγραφών και ποιότητας του κύριου σιδηροδρομικού άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης.

Επίσης, η αναβάθμιση της υποδομής του Θεσσαλικού σιδηρόδρομου θα ήταν σκόπιμο να συνδυαστεί και με έργα όπως:

Α) Την παράκαμψη του λεγόμενου “S” της Νέας Ιωνίας, το οποίο τριχοτομεί τη συγκεκριμένη Δημοτική Ενότητα και δημιουργεί πολλαπλά προβλήματα στους κατοίκους. Για την παράκαμψη αυτή σημειώνουμε ότι έχουν πραγματοποιηθεί κατά το παρελθόν αρκετές μελέτες από τοπικούς φορείς όπως ο ΟΣΕ Βόλου και το ΤΕΕ Μαγνησίας

Β) Την εξασφάλιση των 40 περίπου ισόπεδων διαβάσεων που υπάρχουν πάνω στην γραμμή Βόλου – Λάρισας και

Γ) Την εγκατάσταση ελαστικών ταπήτων σε ισόπεδες διαβάσεις με μεγάλη κυκλοφορία, κατά το παράδειγμα των τριών διαβάσεων εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος του Βόλου, στις οποίες πρόκειται να τοποθετηθούν ελαστικοί τάπητες, με σκοπό την ασφαλέστερη διέλευση των οχημάτων και την μείωση της καταπόνησής τους.

Επειδή η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Βόλου – Λάρισας και η εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης θα έχει πολλαπλό κοινωνικό και οικονομικό όφελος.

Επειδή με την εφαρμογή της ηλεκτροκίνησης θα αναβαθμιστούν, τόσο οι υπηρεσίες που παρέχονται στο επιβατικό κοινό, όσο και η μεταφορά εμπορευμάτων.

Επειδή ο σιδηρόδρομος με ηλεκτροκίνηση είναι φιλικότερος προς το περιβάλλον.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός

1.    Σε τι ενέργειες θα προβεί ώστε να ξεκινήσει άμεσα η προκήρυξη του διαγωνισμού και κατ’ επέκταση οι εργασίες για την εγκατάσταση της ηλεκτροκίνησης;

2.    Με δεδομένο το αντίστοιχο έργο του κεντρικού άξονα, αρκούν 22,1 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση της υποδομής και την εγκατάσταση της ηλεκτροκίνησης αντίστοιχης ποιότητας και προδιαγραφών;

3.    Η ανακαίνιση των υφιστάμενων γραμμών που έχει εφαρμοστεί στον κύριο άξονα επιτρέπει ανάπτυξη ταχύτητας 160 χλμ/ώρα ανά συρμό. Στην ανακαινισμένη γραμμή Βόλος – Λάρισα τι ταχύτητα προβλέπεται ότι θα αναπτύσσουν οι συρμοί;

4.    Θα συμπεριληφθούν στο συγκεκριμένο έργο και άλλες συμπληρωματικές εργασίες, όπως η παράκαμψη του “S” της Νέας Ιωνίας, η μέριμνα για τις 40 ισόπεδες διαβάσεις, οι οποίες είναι αφύλακτες και η εγκατάσταση ελαστικών ταπήτων σε διαβάσεις με μεγάλη κυκλοφορία;

5.    Προβλέπεται να δρομολογηθεί και πότε η σιδηροδρομική σύνδεση του Αλμυρού (λιμάνι Τσιγκέλι) με τη γραμμή Βόλου - Λάρισας μέσω του αεροδρομίου της Νέας Αγχιάλου;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Αλέξανδρος Μιχ. Μεϊκόπουλος

Γιώργος Σταθάκης

Νίκος Μιχαλάκης

Δημήτρης Γελαλής

Παναγιώτα Δριτσέλη