Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς και της Προόδου
13/09/1999

Οι προτάσεις του Συνασπισμού για την αντιμετώπιση των συνεπειών του σεισμού

Ο Πρόεδρος του ΣΥΝ τόνισε:

Προχτές κατά τη συνάντησή μου με τον κ.Πρωθυπουργό αναφέρθηκα στο πλαίσιο εκτιμήσεων και προτάσεων του Συνασπισμού για την αντιμετώπιση των εκτάκτων αλλά και των μονίμων προβλημάτων που φέρνει στην επιφάνεια ο προχθεσινός καταστροφικός σεισμός. Σήμερα αναλυτικά θα αναφερθώ στα προβλήματα και τις αναγκαίες δράσεις που επιβάλλονται.

Η Αθήνα και άλλες μεγάλες πόλεις της χώρας έτσι όπως έχουν χτιστεί και λειτουργούν, έχουν μεγάλη δυσκολία να αντιμετωπίσουν έκτακτες ανάγκες και καταστροφές. Ο πανικός του πληθυσμού, το κυκλοφοριακό χάος, η αδυναμία επικοινωνιών πρέπει να αντιμετωπισθούν με αποτελεσματικό σχέδιο.

Ηρθε η ώρα να ανοίξει, με αυστηρότητα και χωρίς κουκουλώματα, και το κεφάλαιο των ευθυνών, για όλους και για όλα. Οι λεονταρισμοί στις ανακοινώσεις συνήθως οδηγούν σε ένοχες αδράνειες και συγκαλύψεις στο όνομα ποικιλώνυμων πολύμορφων σκοπιμοτήτων.
Για το "γαϊτανάκι" της ατιμωρησίας υπάρχουν ευθύνες της πολιτείας που αφήνει τρύπες στο πλαίσιο κανόνων και μηχανισμών ελέγχου.
Το αίσχος του Αιγίου δεν πρέπει να επαναληφθεί.
Τα παχιά λόγια αυτών των ημερών πρέπει, αυτή την φορά, να μεταφραστούν σε έργα. Να μην ξεχαστούν, όπως συνήθως συμβαίνει.

Από την πλευρά του ΣΥΝ είπαμε ευθύς εξ αρχής ότι χρειάζεται γενναία βελτίωση των μέτρων, ταχεία και αποτελεσματική εφαρμογή όσων εξαγγέλλονται, ολοκλήρωση των διαδικασιών καταγραφής των ζημιών μέσα σε δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα, έτσι ώστε ο χειμώνας να μην βρει κανέναν στη σκηνή. Αμεσες και αξιόπιστες διαδικασίες ελέγχων και κυρώσεων.
Από την πλευρά μας θα είμαστε κοντά στα προβλήματα, κάθε στιγμή και θα παρακολουθούμε την εξέλιξή τους. Γιατί πρέπει επιτέλους σε τούτη τη χώρα να σπάσει ο νόμος της συνενοχής και της αδράνειας. Να σπάσει η νοοτροπία που λέει ότι τα πάντα επιτρέπονται και κανείς δεν ευθύνεται. Να σπάσει η λογική που θέλει όλα να ξεχνιούνται σ' αυτόν τον τόπο μόλις περάσει η μπόρα της καταστροφής.

Δέσμη προτάσεων του ΣΥΝ για την αντιμετώπιση των συνεπειών του σεισμού και την μακροχρόνια αντισεισμική θωράκιση

Είναι γνωστό ότι η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα στην Ευρώπη και η έκτη στον κόσμο ως προς την εκδηλωμένη σεισμική δράση. Υπάρχει έντονο πρόβλημα σεισμικότητας και δεν είναι δυνατόν να μιλάμε για το σεισμό, μετά το σεισμό. Η σεισμική εικόνα της Ελλάδας δεν αλλάζει. Αυτό το δεδομένο σημαίνει ότι θα διανύουμε και περιόδους παρατεταμένης σεισμικής διέγερσης, αλλά και περιόδους χρονικώς εξαρτώμενης σεισμικότητας.
Επιβάλλεται, λοιπόν, η οργάνωση ολοκληρωμένης και σύγχρονης πολιτικής αντισεισμικής προστασίας, με θεσμικές μεταρρυθμίσεις σε κρίσιμους τομείς, όπως η οργάνωση του τομέα της οικοδομής, με αξιοποίηση της επιστημονικής γνώσης, με σχεδιασμό ετοιμότητας, ενημέρωσης και εκπαίδευσης, ώστε να επιτυγχάνεται ο μεγαλύτερος συντελεστής ασφαλείας.

Ο Συνασπισμός με αίσθημα ευθύνης διατυπώνει την ακόλουθη δέσμη προτάσεων:

1. Πλήρης αναδιοργάνωση της αντισεισμικής έρευνας και θωράκισης

Είναι αναγκαίο:

α. Να συγκεντρώνεται και να αξιοποιείται η επιστημονική γνώση και έρευνα που παράγεται στα Γεωδυναμικά Ινστιτούτα Θεσσαλονίκης, Αθήνας και Πάτρας και να υπάρξει ο αναγκαίος θεσμικός και λειτουργικός εκσυγχρονισμός.

β. Να σχεδιαστεί και υλοποιηθεί πρόγραμμα ενημέρωσης - πληροφόρησης της κοινής γνώμης, αντισεισμικής αγωγής κι εκπαίδευσης.

γ. Να διατεθούν κονδύλια για την έρευνα και την εξασφάλιση σύγχρονου εξοπλισμού, να διπλασιαστεί το δίκτυο των σεισμογράφων.

δ. Να εξασφαλιστεί ο συντονισμός φορέων στα θέματα κοινωνικής σημασίας, ώστε να υπάρχει υπεύθυνη, ακριβής κι ενιαία εικόνα, που δεν θα παράγει σύγχυση ή ανασφάλεια. Κώδικα δεοντολογίας για δηλώσεις, ανακοινώσεις αρμοδίων, επιστημόνων, Μ.Μ.Ε., κλπ.

ε. Να βελτιωθεί - εκσυγχρονιστεί και προσαρμοστεί στα δεδομένα της ολοκληρωμένης αντισεισμικής πολιτικής το διαβόητο σχέδιο "Ξενοκράτης" γενικά, αλλά και ειδικότερα στο θέμα των σεισμών.

στ. Να υπάρξει για το θέμα της επιστημονικής έρευνας, της ενημέρωσης κι εκπαίδευσης, του εξοπλισμού και της ετοιμότητας, πρόβλεψη στο Γ' Κοιν. Πλαίσιο Στήριξης.

ζ. Σχεδιασμός πλαισίου μέτρων ετοιμότητας, πριν και μετά το σεισμό. Ασκήσεις ετοιμότητας όλου του πληθυσμού. Εκπαίδευση, εξοπλισμός για έκτακτες ανάγκες.

2. Αυστηρό πλαίσιο παραγωγής και ελέγχου των έργων

Είναι αυτονόητο ότι κάτω από τις περιστάσεις μιας έντονης σεισμικότητας και υπό το φως της εξειδικευμένης επιστημονικής γνώσης, επιβάλλεται η αντιμετώπιση όλου του αναπτυξιακού - οικιστικού προβλήματος, των μεγάλων έργων, του αντισεισμικού κανονισμού, της πολεοδομικής και οικοδομικής νομοθεσίας όλων των έργων. Το βασικό θέμα πέραν της ενημέρωσης - αγωγής και ετοιμότητας είναι να μην υπάρχουν καταρρεύσεις, ώστε να αποφεύγεται η απώλεια ανθρωπίνων ζωών και η διεύρυνση των κοινωνικών και οικονομικών συνεπειών.

Επιβάλλεται:

α. Επανεξέταση του αντισεισμικού κανονισμού υπό το πρίσμα των νέων δεδομένων.

β. Εξασφάλιση των μηχανισμών πιστής εφαρμογής.

γ. Αντισεισμικός έλεγχος υπαρχόντων κτιρίων συγκέντρωσης πληθυσμού, δημοσίων κτιρίων, κοινωφελών εγκαταστάσεων, υποδομών και δικτύων.

δ. Υποχρεωτική μικροζωνική έρευνα για μεγάλα έργα, επεκτάσεις πόλεων, οικιστικές παρεμβάσεις, όχι όπως σήμερα, αλλά με υποχρεωτική σύμπραξη σεισμολόγου (εστία σεισμική) - γεωλόγου (ρήγμα) - γεωφυσικού (δομή ή βάθος ρήγματος) - εδαφομηχανικού (έδαφος και θεμελίωση) - μηχανικού (στατική και κτιριολογική συμπεριφορά).

ε. Θεσμικές και ρυθμιστικές αλλαγές στον τομέα της ιδιωτικής οικοδομής.

3. Ριζική τομή και αυστηρές κυρώσεις κατά της αυθαιρεσίας και της διαφθοράς

Η πολιτεία, η κυβέρνηση έχει την ευθύνη για τις κρίσιμες και σοβαρές επιλογές.
Με ευθύνη των κυβερνήσεων η αυθαίρετη δόμηση έγινε στοιχείο πολιτικής δράσης και κοινωνικής συμπεριφοράς, η διαφθορά του δημοσίου μηχανισμού και η διάβρωση των διαδικασιών προστασίας του δημοσίου συμφέροντος, έγινε γενικευμένο σύμπτωμα, η ασυδοσία και η ατιμωρησία γελοιοποίησαν κάθε έννοια νομιμότητας ή πρόβλεψη ελέγχου και κυρώσεων, οι κοινωνικές δομές υπονομεύτηκαν από τη δράση συμφερόντων και την επικράτηση προτύπων κερδοσκοπίας, παραγοντισμού και διαπλοκής συμφερόντων.
Ο σεισμός έφερε στην επιφάνεια χρόνια και μεγάλα προβλήματα. Εφερε αδυναμίες και ανεπάρκειες της κρατικής μηχανής. Της Δημοτικής και Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης. Ανέδειξε και προβλήματα που σχετίζονται με την συλλογικότερη νοοτροπία μας ως κοινωνίας. Είναι αναγκαίο λοιπόν συνολικά με αφορμή τον σεισμό να ασχοληθούμε με τα σοβαρά και χρόνια προβλήματα της πολιτείας, της κοινωνίας, της χώρας.

Επιβάλλεται:

α. Να σωθούν οι εναπομείναντες ελεύθεροι χώροι, να μην πολεοδομηθούν τα υπάρχοντα στρατόπεδα και να αποσυρθεί το σχετικό νομοσχέδιο του Υπουργείου Αμυνας.

β. Να μην νομιμοποιούνται και να μην εντάσσονται αυθαίρετα στα σχέδια πόλεων, να αντιμετωπιστεί αποφασιστικά η αυθαίρετη δόμηση, η καταπάτηση κι ο αποχαρακτηρισμός δασών, να ελευθερωθούν τα ρέματα.

γ. Να επανεξεταστεί ο τρόπος οργάνωσης και λειτουργίας της Πολεοδομίας. Αντιμετώπιση της γραφειοκρατικής σύγχυσης, της εμπλοκής αρμοδιοτήτων και των συνεχών διοικητικών διενέξεων, αλλά και του κυβερνητικού ή κομματικού παραγοντισμού.

δ. Να διαμορφωθούν αξιόπιστοι θεσμοί και διαδικασίες διαφάνειας και έλεγχου, ώστε να μην παρατηρείται το διαβρωτικό φαινόμενο, ο καθένας να κάνει αυτό που θέλει, χωρίς εγγυήσεις προστασίας του δημοσίου συμφέροντος και καταλογισμού ευθυνών για αξιόποινες και καταστροφικές δραστηριότητες. του.

4. Γενναία στήριξη όσων χτυπήθηκαν από τον σεισμό

Οι καταστροφές είναι μεγάλες. Η εκατόμβη των νεκρών, η έκταση και το ύψος των καταστροφών, επιβάλλουν γενναία κι αποφασιστικά μέτρα για την ανόρθωση των συνεπειών.
Τα μέτρα που εξαγγέλθηκαν είναι ανεπαρκή. Μπορεί και πρέπει να γίνουν ουσιαστικότερα, με βάση τις σημερινές ανάγκες και όχι με βάση διοικητικά μέτρα της δεκαετίας του 1980.

Ο ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ της Αριστεράς και της Προόδου διατυπώνει τις εξής προτάσεις για τις επιβαλλόμενες ρυθμίσεις κατά περίπτωση και κατηγορία προβλημάτων και δικαιούχων:

α. Αναπροσαρμογή του έκτακτου επιδόματος τουλάχιστον στις 500.000 δρχ.
Το ύψος των 200.000 είναι "παγωμένο" σε τιμές του 1981.

β. Επιδότηση και δανειοδότηση που να ανταποκρίνεται στο πραγματικό κόστος κατασκευής.
Πρόταση για 200.000 δρχ. ανά τετραγωνικό μέτρο έως και τα 120 τ.μ. Το ποσόν των 120.000 δρχ. παραμένει παγωμένο στα επίπεδα του 1995.

γ. Ιδιαίτερες διευκολύνσεις για τους κοινωνικά ασθενέστερους:

Στόχος πρέπει να είναι :
"ο χειμώνας να μην βρει κανέναν άστεγο στη σκηνή"

Για αυτό επιβάλλεται :

Αμεση πρόχειρη στέγαση σε λυόμενα και κοντέινερ, ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα μέχρι τέλη Σεπτέμβρη

Ταχύτατη με βάση δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωση των ελέγχων 1ου και 2ου βαθμού σε όλο το λεκανοπέδιο

Αμεσος και αυτεπάγγελτος έλεγχος όλων των εργασιακών χώρων, υποχρεωτικά και όχι μόνο μετά από αίτηση του ιδιοκτητη - εργοδότη

Αμεσος έλεγχος των σχολικών κτιρίων και αντιμετώπιση των προβλημάτων που είναι πολύ μεγαλύτερα από αυτά που αρχικά αναφέρθηκαν

Τα μέτρα που λαμβάνονται να ισχύουν για κάθε περίπτωση που πιστοποιείται ζημιά από το σεισμό και να αλλάζει η σχετική απόφαση περί κηρύξεως ως σεισμοπαθών των αρχικών 18 περιοχών

Να δημιουργηθεί έκτακτο διϋπουργικό όργανο που θα ελέγχει την πορεία των μέτρων, με συμμετοχή της αυτοδιοίκησης

Να συγκροτηθεί, μετά από ειδική προ ημερησίας διάταξης συζήτηση στη βουλή, Ειδική Κοινοβουλευτική Επιτροπή, το πόρισμα της οποίας να αξιοποιηθεί αποτελεσματικά και όχι όπως έγινε παλαιότερα για τα δάση, τα ναρκωτικά και τα προβλήματα της Θράκης και των νησιών του Αιγαίου.

Οι πόροι που θα χρηματοδοτήσουν αυτά τα μέτρα είναι:

Το αποθεματικό, ύψους 100 δις δρχ, του Γ. Κρατικού Προϋπολογισμού του 1999 και αντίστοιχα του 2000.

Η επιδίωξη εξασφάλισης διευρυμένης βοήθειας από ΕΕ.

Η σύναψη δανείου μεταξύ Κράτους και Ευρωπαϊκης Τράπεζας Επενδύσεων με επιδοτούμενο επιτόκιο και σκοπό την ανασυγκρότηση της οικονομικής και κοινωνικής υποδομής, περιλαμβανομένης της κατοικίας και την ανασύσταση των μέσων παραγωγής όπως συνέβη με την Πορτογαλία το 1993 και με την χώρα μας το 1981.

Σύναψη δανείου μεταξύ Κράτους και Συμβουλίου της Ευρώπης για την υλοποίηση ενός ειδικού αναπτυξιακού προγράμματος της πληγείσας περιοχής.

Ανακατανομή των υπολοίπων των κονδυλίων του Β' ΚΠΣ και ιδιαίτερα του αποπληθωριστή του εθνικού σκέλους και των τομεακών προγραμμάτων (ετών 1999-2000-2001 υπόλοιπα).

Από το πλεόνασμα του Προϋπολογισμού του 1999.

Από τη διάθεση όλων των κονδυλίων προβολής/διαφήμισης του κυβερνητικού και κρατικού έργου και των κονδυλίων δημοσίων σχέσεων και προώθησή τους για την κάλυψη των συνεπειών του σεισμού.

Από την επιβολή ειδικού τέλους στις συναλλαγές του χρηματιστηρίου

Ερωτήσεις δημοσιογράφων:

Για την αναγκαιότητα συστράτευσης όλων των πολιτικών δυνάμεων

Ο ΣΥΝ από την πρώτη στιγμή είπε ότι τα προβλήματα που έφεραν στην επιφάνεια οι σεισμοί δεν πρέπει να γίνουν αντικείμενο κομματικής ή πολιτικής εκμετάλλευσης. Είναι επιβεβλημένο να αντιμετωπιστούν με άμεση κινητοποίηση όλων τα έκτακτα αλλά και τα χρόνια προβλήματα που έφερε στην επιφάνεια ο σεισμός. Όχι μονάχα τώρα που είναι νωπές οι πληγές, αλλά και σε μία προοπτική χρόνου με μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο σχεδιασμό.
Από την πλευρά του ΣΥΝ καλέσαμε από την πρώτη στιγμή όσες δυνάμεις διαθέτουμε σε επιστημονικό και κοινωνικό δυναμικό να στελεχώσουν τους μηχανισμούς της αυτοδιοίκησης και της πολιτείας, προκειμένου ν' αντιμετωπιστούν αυτά τα προβλήματα. Η κυβέρνηση έχει την ευθύνη να αξιοποιήσει σωστά την ευαισθησία της κοινής γνώμης, τη διαθεσιμότητα των πολιτικών και κοινωνικών δυνάμεων και να δώσει γρήγορους ρυθμούς και ορατά αποτελέσματα σ' αυτή την ενεργοποίηση του συνόλου της κοινωνίας.

Για τις καθυστερήσεις και τα προβλήματα που δημιουργούν

Μετά την αρχική κινητοποίηση, που ήταν σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο, υπήρξαν καθυστερήσεις, αρρυθμίες, σύγχυση και τελικά όλα αυτά συσσωρεύτηκαν σε βάρος των σεισμοπλήκτων. Υπάρχουν αρρυθμίες και κενά και στην κρατική μηχανή, υπάρχουν προβλήματα, ευθύνες, αρρυθμίες και αδυναμίες και στην τοπική και στη νομαρχιακή αυτοδιοίκηση. Η κυβέρνηση είναι υποχρεωμένη να συντονίσει με τον αποτελεσματικότερο τρόπο τις δυνάμεις που έχει στη διάθεσή της, και είναι δυνάμεις απ' όλους τους πολιτικούς χώρους και απ' όλες τις κοινωνικές ομάδες, και επίσης επιβάλλεται το συντομότερο δυνατό να καλυφθούν αυτά τα κενά. Γιατί το κόστος το πληρώνουν οι πληγέντες.
Εμείς από την πλευρά του ΣΥΝ κινητοποιηθήκαμε αμέσως, θέτοντας τις δυνάμεις μας στη διάθεση των υπηρεσιών της πολιτείας. Δεν είναι ώρα να πηγαίνει ο καθένας με την κομματική του σημαία στους χώρους της καταστροφής.

Για τη διάθεση της κυβέρνησης να εκμεταλλευτεί πολιτικά τους σεισμούς

Δεν με ενδιαφέρει να αξιολογήσω προθέσεις ή εκτιμήσεις του οιουδήποτε. Εκείνο που χρειάζεται τούτη την ώρα είναι: σεβασμός στον ανθρώπινο πόνο, ενεργοποίηση όλων των δυνάμεων για να καλυφθούν το ταχύτερο δυνατό οι ανάγκες ζωής που έχουν δημιουργηθεί σε ευρύτατα κοινωνικά στρώματα. Μιλάμε για περιοχές υποβαθμισμένες. Μιλάμε για περιοχές στις οποίες η μεγάλη πλειοψηφία των κατοίκων είναι χαμηλοσυνταξιούχοι και χαμηλόμισθοι. Μιλάμε για περιοχές στις οποίες υπάρχει υψηλός δείκτης ανεργίας, για περιοχές στις οποίες όλοι όσοι έχουν επενδύσει το βιός τους σε ένα σπίτι είναι υπόχρεοι σε δανεισμούς και σε άλλα βάρη. Αξιολογήσεις πολιτικών σκοπιμοτήτων ή πολιτικών εκτιμήσεων δεν θέλω να κάνω εγώ. Εκείνο που μας ενδιαφέρει είναι ο ΣΥΝ να μην δώσει αφορμή και να μην σκανδαλίσει κανέναν για τέτοιου είδους αξιολογήσεις. Γι αυτό το λόγο αποφασίσαμε να ματαιώσουμε και το Φεστιβάλ Νεολαίας, που είχαμε οργανώσει για την 1-3 Οκτώβρη. Γιατί σε μια πόλη που τούτη την ώρα μετράει 120 και πλέον νεκρούς, 100 χιλιάδες και πλέον αστέγων και άλλες υλικές, κοινωνικές και ψυχολογικές επιβαρύνσεις δεν θα ήταν σωστό εμείς να γιορτάζουμε και να σκορπάμε χρήματα για γιορτές.

Αθήνα, 13/9/1999

To Γραφείο Τύπου