Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
22/08/2013

Ομιλία του Δημήτρη Στρατούλη στην Ολομέλεια της Βουλής για τους πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας, τις διαθεσιμότητες - απολύσεις των δημοσίων υπαλλήλων και τα ασφαλιστικά προβλήματα των επαγγελματιών και εμπόρων

Θα κάνω τρία σχόλια για τρεις τροπολογίες. Για την τροπολογία των τεσσάρων Βουλευτών που αφορά την παράταση της απαγόρευσης πλειστηριασμού πρώτης κατοικίας από τις τράπεζες και για τις δύο υπουργικές τροπολογίες.

Όσον αφορά την πρώτη τροπολογία και για το ζήτημα που έχει προκύψει με τους πλειστηριασμούς της πρώτης κατοικίας, έχω να πω το εξής: Το γεγονός ότι χθες μετά από κυβερνητική σύσκεψη ανέλαβε προσωπικά το ζήτημα ο Πρωθυπουργός, ο κ. Σαμαράς, δεν μας καθησυχάζει καθόλου, ούτε το ΣΥΡΙΖΑ ούτε πιστεύουμε τις λαϊκές οικογένειες που έχουν πρόβλημα. Διότι οποτεδήποτε ο κύριος Πρωθυπουργός ανέλαβε να διευθετήσει προσωπικά ένα συγκεκριμένο ζήτημα -είτε όταν προσωπικά ανέλαβε να επαναδιαπραγματευτεί το μνημόνιο είτε όταν προσωπικά δεσμεύτηκε ότι δεν θα πειράξει τα ειδικά μισθολόγια ή ότι δεν θα έχουμε νέες μειώσεις μισθών και συντάξεων- δυστυχώς όλες τις φορές το διευθέτησε με βάση τις επιταγές της τρόικας.

Εδώ συγκεκριμένα, επειδή για το ζήτημα της άρσης της απαγόρευσης των πλειστηριασμών για την πρώτη κατοικία υπάρχουν τρομακτικές πιέσεις και από την τρόικα και από τους τραπεζίτες, δεν είμαστε καθόλου ήσυχοι. Αντίθετα, είμαστε πάρα πολύ ανήσυχοι.

Η άποψή μας είναι ότι όχι μόνο δεν πρέπει να αρθεί η απαγόρευση πλειστηριασμών από τους τραπεζίτες για την πρώτη κατοικία των δανειοληπτών, αλλά αντίθετα θα πρέπει να υπάρξει μία νέα σεισάχθεια, μια νέα, γενναία ρύθμιση για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά προς τις τράπεζες. Αυτή η νέα, γενναία ρύθμιση θα πρέπει να περιλαμβάνει και ολική διαγραφή χρεών τους εφόσον τα τρία τελευταία χρόνια είναι σταθερά και αποδεδειγμένα, με βάση τις φορολογικές τους δηλώσεις, κάτω από τα όρια της φτώχειας, είτε μερική διαγραφή των χρεών τους προς τις τράπεζες, εφόσον τα τρία τελευταία χρόνια αποδεδειγμένα και με βάση τις φορολογικές τους δηλώσεις έχουν μείωση εισοδημάτων, άρα να υπάρχει και αντίστοιχη μείωση των δανειακών υποχρεώσεών τους.

Εμείς έχουμε καταθέσει σχετική πρόταση νόμου γιΆ αυτό. Δυστυχώς, οι βουλευτές της ΝΔ-ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ την έχουν απορρίψει στη συζήτηση που έγινε στην Ολομέλεια της Βουλής. Έχουμε πει ότι θα είναι πρόταση, θα είναι νομοσχέδιο μιας κυβέρνησης αριστερής, προοδευτικής, αντιμνημονιακής που θα συμμετέχει ο ΣΥΡΙΖΑ. Και δεν έχουμε πει μόνο αυτό, αλλά ότι χρειάζεται και δημόσια παρέμβαση για τη διασφάλιση του δικαιώματος των λαϊκών στρωμάτων στην κατοικία, που είναι συνταγματικό του δικαίωμα, που είναι δημόσιο κοινωνικό αγαθό. Και δεν πρέπει να επαφίεται μόνο στις τράπεζες, στους τραπεζίτες και στον ιδιωτικό κερδοσκοπικό τομέα να αντιμετωπίζει αυτό το ζήτημα. Χρειάζεται δημόσια παρέμβαση, επανασύσταση του Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας, δημόσιες πολιτικές για τη διαφύλαξη αυτού του δικαιώματος.

Το δεύτερο σχόλιο, κυρία Πρόεδρε, είναι για την τροπολογία των Υπουργών για τις ρυθμίσεις οφειλών που έχουν μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε όλα τα ασφαλιστικά ταμεία εκτός του ΝΑΤ.

Υποτίθεται ότι με την αρχική διατύπωση γινόταν μία διευκόλυνση σε όσους επαγγελματίες ήθελαν να κάνουν μία ρύθμιση των οφειλών τους προς τα ασφαλιστικά ταμεία, διότι έλεγε ότι η προϋπόθεση που υπήρχε για φορολογική ενημερότητα, δεν θα υπάρχει. Αυτή η προϋπόθεση, που έφευγε, περιπλέχτηκε ακόμα περισσότερο. Διότι ο κ. Στουρνάρας έκανε μία προσθήκη, η οποία αναφέρει ότι θα έχουν υποχρέωση για φορολογική ενημερότητα, την οποία αν δεν την έχουν, τότε θα πρέπει να φέρνουν μία βεβαίωση των χρεών τους, των οφειλών τους προς το ασφαλιστικό ταμείο και να κρίνει το ίδιο το ασφαλιστικό ταμείο. Φαίνεται ότι τεχνικά δίνει κάποια διευκόλυνση. Στην ουσία, όμως, δεν διευκολύνει. Διότι το πρόβλημα κυρίως των μικρών και κυρίως των πολύ μικρών επιχειρήσεων που το 70% περίπου από τους ιδιοκτήτες τους χρωστάνε από 5.000 έως 10.000 ευρώ τουλάχιστον στον ΟΑΕΕ -το οποίο το ξέρουμε και το έχουμε μελετήσει- δεν είναι αυτό. Είναι άλλα τα προβλήματά τους.

Τα προβλήματά τους είναι οι μνημονιακές πολιτικές της ύφεσης που εφαρμόζονται και τους οδηγούν σε αδυναμία να αποπληρώσουν αυτές τις εισφορές και πως αυτή η ρύθμιση η οποία τους δόθηκε για τα ασφαλιστικά ταμεία -και κυρίως μας ενδιαφέρει για τον ΟΑΕΕ- και οι προϋποθέσεις οι οποίες μπήκαν είναι πάρα πολύ απαγορευτικές για να προχωρήσουν σΆ αυτήν τη ρύθμιση.

Έχουν πει κι οι ίδιοι –και το έχουμε πει κι εμείς- ότι τρόποι να στηριχθεί το ασφαλιστικό τους ταμείο, ο ΟΑΕΕ, και τρόποι να εισπράξει εισφορές που χρωστάνε στο ασφαλιστικό ταμείο, υπάρχουν.

Αυτά τα κρίσιμα χρόνια, το 2013 και το 2014, θα μπορούσε να τους δοθεί η δυνατότητα να έχουν ελεύθερη επιλογή ασφαλιστικής κλάσης, ώστε να μπορούν να ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις τους. Οι μελέτες των ίδιων λένε ότι αν αυτή η δυνατότητα τους δινόταν, οι μισοί από τις τετρακόσιες χιλιάδες που χρωστάνε στον ΟΑΕΕ θα αποπλήρωναν και θα συγκέντρωνε επιπλέον 540 εκατομμύρια ευρώ ο ΟΑΕΕ το χρόνο.

Υπήρχαν και υπάρχουν τρόποι και ο ΟΑΕΕ να στηριχθεί και οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις να στηριχθούν και να διευκολυνθούν να αποπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους και όχι αυτό που προτείνετε με την τροπολογία.

ΓιΆ αυτό εμείς δεν θα την υπερψηφίσουμε. Θα ψηφίσουμε «Παρών».

Τέλος, το τελευταίο σχόλιο είναι για την τροπολογία του Υπουργού για τον τρόπο υπολογισμού του 75% του μισθού που θα παίρνουν όσοι δημόσιοι υπάλληλοι βγαίνουν σε διαθεσιμότητα. Ενώ ο ν.4093/2012, το τρίτο Μνημόνιο, αναφέρει ότι ως βάση υπολογισμού το 75% θα είναι ο μισθός που έπαιρναν τον Οκτώβρη του 2012, τώρα λέει ότι βάση υπολογισμού θα είναι ο μισθός ουσιαστικά του προηγούμενου μήνα, η προηγούμενη μισθολογική περίοδος.

ΚατΆ αρχήν, αν το διαβάσει ένας χωρίς να το μελετήσει φαίνεται ότι είναι μια τεχνική διευκόλυνση η οποία γίνεται στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Δεν πρόκειται περί αυτού. Όταν λέει ότι θα υπολογίζεται ο προηγούμενος μήνας και χωρίς να έχει πλαφόν ώστε να μην υπολείπεται ως βάση υπολογισμού ο μισθός που έπαιρνε τον Οκτώβρη του 2012, χωρίς βεβαίως να αποκλείει ότι αν γίνουν αυξήσεις θα υπολογίζεται στον αυξημένο μισθό- ουσιαστικά δημιουργεί πολλούς και μεγάλους κινδύνους. Αν αύριο γίνουν περικοπές στους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων -αναμένονται το Σεπτέμβρη ή αναμένονται με το νέο πακέτο και συνεχώς γίνονται- τότε ο νέος τρόπος υπολογισμού του 75% του προηγούμενου μήνα οδηγεί και σε μείωση του μέρους των αποδοχών που θα παίρνουν οι δημόσιοι υπάλληλοι που θα είναι σε διαθεσιμότητα.

Εμείς έτσι και αλλιώς, κυρία Πρόεδρε και κύριε Υπουργέ, δεν την ψηφίζουμε αυτή την τροπολογία όχι μόνο γιατί είναι μια άσχετη τροπολογία σε ένα άσχετο νομοσχέδιο και είναι παραβίαση της Δημοκρατίας, του Συντάγματος και του Κανονισμού της Βουλής, αλλά κυρίως διότι σε κάθε περίπτωση δε θέλουμε να νομιμοποιήσουμε τις διαθεσιμότητες οι οποίες ουσιαστικά είναι απολύσεις.

Δεν αποδεχόμαστε το επιχείρημα της Κυβέρνησης και του Υπουργού ότι οι διαθεσιμότητες δεν είναι απολύσεις και ότι «απλά τους παίρνουμε από μια υπηρεσία που δεν τους έχει ανάγκη, να τους πάμε σε μια άλλη». Αν ήταν έτσι, τότε θα κάνατε απλές μετατάξεις χωρίς να τους οδηγείτε οκτώ μήνες με μειωμένο μισθό κατά 75% και με το μαχαίρι στο λαιμό ότι αν μέσα στους οκτώ μήνες δεν βρεθεί μια θέση να πάνε, θα απολυθούν. Είναι καθαρές απολύσεις. Είναι 15.000 απολύσεις για τις οποίες έχει δεσμευθεί η Κυβέρνηση απέναντι στην τρόικα. Δεν τις αποδεχόμαστε. Και είναι και ένας από τους λόγους που δεν ψηφίζουμε αυτή την τροπολογία.

Αντίθετα, έχουμε καταθέσει πρόταση νόμου –εκκρεμεί η συζήτησή της- με την οποία όποιοι δημόσιοι υπάλληλοι βρεθούν θύματα διαθεσιμότητας εργασιακής εφεδρείας και απολυθούν, θα αποκατασταθούν από μια αριστερή αντιμνημονιακή κυβέρνηση. Θα επιμείνουμε σΆ αυτό. Η πρόταση νόμου αυτή θα είναι και σχέδιο νόμου μιας τέτοιας αριστερής προοδευτικής κυβέρνησης. Θα δώσουμε μάχη μαζί τους για να μην υπάρξει ούτε μια απόλυση στο δημόσιο τομέα, στη Δημόσια Διοίκηση ώστε να μην γυρίσετε την Ελλάδα πίσω, κύριε Υπουργέ, εσείς και η Κυβέρνησή σας, στο 1911 όπου είχε θεσπιστεί τότε η μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων!