Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
16/09/2013

Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ προς τους Υπουργούς Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Ναυτιλίας και Αιγαίου: Άρση των εμποδίων που δημιουργούν προβλήματα στην απρόσκοπτη και αποδοτική λειτουργία της μονάδας Φυσικού Αερίου Αλιβερίου

Ο Υπουργός  Ναυτιλίας και Αιγαίου με πρόσφατη απόφασή του ανακαλεί την  0322.32/02/11/10-6- 11  σύμφωνη γνώμη του « για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης  χώρου εντός ζώνης, Λιμένα Αλιβερίου, στη θέση Κάραβος για τη λειτουργία της ΔΕΗ».

 Με την ενέργειά του αυτή  θέτει σε κίνδυνο την αποδοτική λειτουργία της μεγαλύτερης επένδυσης στρατηγικού χαρακτήρα που έχει γίνει στην Εύβοια τις τελευταίες δεκαετίες. Η μονάδα Ν5 του ΑΗΣ Αλιβερίου είναι σύγχρονη , συνδυασμένου κύκλου παραγωγής ηλεκτρενέργειας από φυσικό αέριο ισχύος 417 MW και με τον υψηλότερο βαθμό απόδοσης σε σύγκριση με τις άλλες ανταγωνιστικές της (Μυτιληναίου, ΤΕΡΝΑ, ΕΛΠΕ). Μάλιστα λόγω και της περιβαλλοντικής της απόδοσης αλλά και του υψηλού βαθμού παραγωγικής απόδοσης προτάσσεται στο σύστημα διαχείρισης ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) και τίθεται πρώτη σε λειτουργία έναντι των άλλων τριών ανταγωνιστών.

Σημειώνεται δε ότι υπάρχει συμφωνητικό παραχώρησης των τμημάτων της χερσαίας και θαλάσσιας ζώνης της περιοχής μεταξύ ΔΕΗ και Ο.Λ.Ν.Ε. (αρ.πρ.598 της 30-08-13) για χρήση της χερσαίας ζώνης  του λιμένα Αλιβερίου για το διάστημα 01-07-2011 έως 30-06-2014 έναντι τιμήματος 612.000 ευρώ. Τα έσοδα αυτά θα μπορούσαν να πολλαπλασιαστούν αν το αρμόδιο Υπουργείο έδειχνε το ίδιο «ζήλο» και για την αξιοποίηση των άλλων υπολειτουργούντων ή αδρανών λιμανιών της Εύβοιας. Αντίθετα με μυστήριο τρόπο φρενάρονται  όλα τα αναπτυξιακά έργα για τα λιμάνια του νομού , όπως η μεταφορά του λιμένος Χαλκίδας, η αξιοποίηση του λιμανιού της ΣΕΛΜΑΝ, τα αντίστοιχα της  ΙΝΤΕΡΚΕΜ, της  ΑΓΕΤ στο Αλιβέρι, της Σόγια στα Πολιτικά, της Κύμης, του Μαντουδίου κλπ.

Επίσης σημειώνουμε ότι από την πρώτη στιγμή που ξεκίνησε η κατασκευή του εργοστασίου υπήρξαν καταγγελίες για διάφορες ύποπτες μεθοδεύσεις που οδήγησαν το συνολικό τελικό κόστος κατασκευής σχεδόν στο διπλάσιο του αρχικού προϋπολογισμού, πράγμα για το οποίο έχει επιληφθεί και η Δικαιοσύνη. Με ανησυχία όμως και σήμερα ακόμη βλέπουμε ότι οι μεθοδεύσεις εναντίον της νέας μονάδας, που εγκαινιάστηκε προ μηνός, συνεχίζονται. .

Επειδή:

•    Απειλείται η λειτουργία ενός καινούργιου εργοστασίου, όπου ο Ελληνικός Λαός  το έχει πληρώσει εκατοντάδες εκατομμύρια Ευρώ.

•    Οι αναπτυξιακές προοπτικές της περιοχής Αλιβερίου , σύμφωνα και με πρόσφατες κυβερνητικές εξαγγελίες, είναι σημαντικές για την ηλεκτροδότηση των νησιών του Αιγαίου αλλά και για τη κάλυψη των αναγκών της χώρας μας.

•    Υπάρχει  άγνοια για τις επιπτώσεις στο δημόσιο συμφέρον  από την  υπογραφή της ανάκλησης και την έλλειψη συντονισμού των αρμόδιων υπηρεσιών.

•    Είναι παράλογο να θιγούν τα μακροπρόθεσμα συμφέροντα της χώρας και να οδηγηθεί στον οικονομικό και κοινωνικό μαρασμό μια ολόκληρη κοινωνία, στερώντας της  ένα σημαντικό εργαλείο οικονομικής ανάπτυξης.

•    Η δημιουργία νέων και η διατήρηση υπαρχόντων θέσεων εργασίας είναι κρίσιμη για την ανασυγκρότηση της παραγωγής και του κοινωνικού ιστού.

Ερωτώνται

 οι κ.κ. Υπουργοί Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και Ναυτιλίας:

1.    Πως σκοπεύουν τα αρμόδια υπουργεία να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα που προέκυψε ως αποτέλεσμα της προχειρότητας σχεδιασμού και της έλλειψης συντονισμού των αρμοδίων υπηρεσιών; Σκοπεύουν να λύσουν το πρόβλημα χωρίς να δημιουργήσουν  ζημιά στο δημόσιο συμφέρον αλλά και  να καταλογίσουν ευθύνες εκεί που πραγματικά υπάρχουν; 

2.    Πως οι αρμόδιες νομικές διευθύνσεις του ΥΠΕΚΑ και του ΥΝ&Α αμέλησαν να ελέγξουν κατά το νόμο τις σχετικές μελέτες (συμπεριλαμβανομένης και της ΜΠΕ) και οδήγησαν τους πολιτικούς τους προϊσταμένους στην αναφερόμενη «πλάνη περί τα πράγματα»;

3.    Γνωρίζει ο κ. Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου που υπέγραψε τη σχετική ανάκληση τις δραματικές και τεράστιες επιπτώσεις της απόφασής του για την κοινωνία και το δημόσιο συμφέρον; Πως σκοπεύουν οι αρμόδιες υπηρεσίες του  να επικαιροποιήσουν τεχνικά και επιστημονικά και με αδιάβλητο τρόπο ασαφείς καθορισμούς του Β.Δ. του 1953 περί «νοητής γραμμής» της χερσαίας ζώνης; και

4.    Έχει το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου όραμα και σχέδιο για τον εκσυγχρονισμό και την ολόπλευρη αξιοποίηση των αργούντων και υπολειτουργούντων λιμανιών της Εύβοιας;

Οι ερωτώντες  βουλευτές

Αποστόλου Βαγγέλης

Πετράκος Αθανάσιος