Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
26/09/2013

Ομιλία (Πρωτολογία) του βουλευτή Μεσσηνίας του ΣΥΡΙΖΑ Θανάση Πετράκου στην ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων για το Ν/Σ «Δημόσιες υπεραστικές οδικές μεταφορές επιβατών - Ρυθμιστική Αρχή Επιβατικών Μεταφορών και άλλες διατάξεις»

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΚΟΣ: Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τη Χρυσή Αυγή δεν την ενισχύουν κριτικές απέναντι σε απαράδεκτες και ύποπτες τροπολογίες, ούτε απόψεις οι οποίες θέλουν να προστατέψουν την τιμή όσων δεν έχουν ευθύνες για όσα έχουν συμβεί στον τόπο. Τη Χρυσή Αυγή ενισχύουν οι μνημονιακές πολιτικές οι οποίες εφαρμόζονται τρία χρόνια στη χώρα. Αυτές την ενίσχυσαν, καθώς και το καθεστώς τη μη ατιμωρησίας, ο νόμος περί μη ευθύνης υπουργών. Αυτοί την ενισχύουν.

Συνεπώς, αυτή η απαράδεκτη τροπολογία δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται από τους Κοινοβουλευτικούς Εκπροσώπους των κομμάτων, οι οποίοι στηρίζουν την Κυβέρνηση με απόψεις του στυλ, «Είναι μεταφυσική η υποψία μας» και να «Πετάνε την μπάλα στην εξέδρα», λες και μιλάμε εδώ για το αν θα πρέπει να αναπτυχθεί η Ελλάδα, να αναπτυχθεί η ναυτιλία.

Εδώ μιλάμε γιΆ αυτούς οι οποίοι είναι καναλάρχες, έχουν ναυτιλιακές μετοχές, είναι υποχρεωμένοι να υποβάλουν «πόθεν έσχες» και τους οποίους πήγατε να εξαιρέσετε. Η τροπολογία αναφερόταν σε αυτούς οι οποίοι είναι Υπουργοί, Βουλευτές, πρώην Υπουργοί, Γενικοί Γραμματείς και είναι υποχρεωμένοι να υποβάλουν «πόθεν έσχες». ¶ρα, λοιπόν, γιΆ αυτό  μιλάμε. Και σΆ αυτό δεν έχουμε καμμία απάντηση.

Έρχομαι στο νομοσχέδιο: Η νεοφιλελεύθερη μνημονιακή Συγκυβέρνηση για άλλη μια φορά, θέλοντας να δείξει πόσο καλό παιδί είναι απέναντι στην τρόικα, βαφτίζει «μνημονιακή υποχρέωση» τη συμμόρφωση της χώρας μας στον Κανονισμό 1370/2007 της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις δημόσιες επιβατικές και σιδηροδρομικές μεταφορές.

Η χώρα μας, όμως, πρέπει να εναρμονιστεί με τον Κανονισμό αυτό μετά την 31η Δεκεμβρίου 2019, με δυνατότητα παράτασης, μάλιστα, για μια πενταετία, όπως έγινε στη Γαλλία. Εδώ γιατί τόση βιασύνη; Πιέζουν την Κυβέρνηση κάποιοι; Ποιοι; Έχετε δεσμευθεί απέναντι στην τρόικα; Αν ναι, γιατί; Οφείλετε να δώσετε εξηγήσεις.

Επίσης, οφείλετε να δώσετε εξηγήσεις και στους ανθρώπους οι οποίοι έχουν τα ΚΤΕΛ και οι οποίοι με το ν. 2963/2001 έκαναν συστηματικά βήματα εκσυγχρονισμού των υποδομών αλλά και του στόλου των λεωφορείων. Και, μάλιστα, με υποχρεωτικό τρόπο. Για τον εκσυγχρονισμό αυτόν απαιτήθηκαν μεγάλα χρηματικά ποσά τα οποία προήλθαν από εκποίηση περιουσιακών τους στοιχείων και κυρίως από τραπεζικό δανεισμό. Όλα αυτά έγιναν διότι το κράτος ανέθεσε στα ΚΤΕΛ την εκτέλεση του μεταφορικού έργου μέχρι το 2019. Τώρα τι θα πείτε σε αυτούς τους ανθρώπους; Πώς θα αποπληρώσουν τα χρέη τους με τις συμβάσεις που έχουν υπογραφεί;

Επίσης, δημιουργείτε μια ακόμα Ανεξάρτητη Ρυθμιστική Αρχή και παραχωρείτε εξουσίες που έχει το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Και, κύριε Υπουργέ, μην ταυτίζετε τις Ανεξάρτητες Ρυθμιστικές Αρχές με το Συνήγορο του Πολίτη ή με τον Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης. Πρόκειται περί άλλου θέματος. Μιλάμε για Ρυθμιστικές Αρχές σαν την περίφημη ΡΑΕ -γιατί τέτοια θα είναι και αυτή- όπου η εμπειρία γύρω απΆ αυτή είναι άκρως αρνητική.

Η συγκεκριμένη Ρυθμιστική Αρχή, ΡΑΕΜ, καθώς και αυτή των λιμένων που έχετε δημιουργήσει, παίζουν το ρόλο του «στημένου διαιτητή» ανάμεσα στα συμφέροντα του πολίτη από τη μια μεριά και του ιδιώτη από την άλλη, υπέρ του ιδιώτη εννοείται.

ΓιΆ αυτό, λοιπόν, είμαστε ριζικά αντίθετοι με αυτές τις Ρυθμιστικές Αρχές. Διότι είναι ο «στημένος διαιτητής» για να περνάνε τα συμφέροντα των μεγαλοϊδιωτών, όπως γίνεται στον τομέα της ενέργειας.

Επίσης, λέτε με μία ιδεοληψία ότι ο ελεύθερος ανταγωνισμός θα ρίξει τις τιμές. Η εμπειρία, όμως, λέει ότι δημιουργούνται ολιγοπώλια που σε συνεννόηση μεταξύ τους αυξάνουν τις τιμές προϊόντων και υπηρεσιών. Αυτό αποδείχθηκε περίτρανα –θέλω να πω- πάλι στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας, όπου ο καταναλωτής καλείται να χρηματοδοτήσει τους κρατικοδίαιτους μεγαλοπαραγωγούς ηλεκτρικού ρεύματος από φυσικό αέριο -και μάλιστα τελευταία η περίφημη ΡΑΕ διπλασίασε αυτά που τους έδινε πριν- με υπέρογκες χρεώσεις για να γιγαντώσουν τα κέρδη τους και στην περίοδο της κρίσης, όπως τα είχαν γιγαντώσει στην περίοδο πριν την κρίση.

Οι βασικές αρχές όμως του σχεδιασμού των οδικών και σιδηροδρομικών μεταφορών θα έπρεπε να έχουν σαν γνώμονα την ασφαλή, φθηνή, άνετη και τακτική μετακίνηση του επιβατικού κοινού. Και βέβαια ένα κράτος που θέλει να λέγεται πολιτισμένο και ευρωπαϊκό, όπως μας λέτε, πρέπει να λαμβάνει μέριμνα για ειδικές πληθυσμιακές ομάδες, όπως οι πολύτεκνοι, οι μαθητές, οι ανάπηροι, ώστε να έχουν τη δυνατότητα μειωμένου εισιτηρίου και κάποιες κατηγορίες από αυτές και δωρεάν εισιτηρίου. Για το λόγο αυτό στηρίζουμε και την τροπολογία που έχει καταθέσει η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ.

Δυστυχώς, όμως, οι δικές σας αρχές είναι η εξυπηρέτηση με κύριο κριτήριο το κέρδος, δηλαδή της προσφοράς και της ζήτησης, με κόμιστρα που καμία σχέση δεν έχουν με το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών, αλλά που θα αυξάνονται συνεχώς.

Με το νομοσχέδιο αυτό επιδιώκετε να κατατμήσετε το έργο των οδικών συγκοινωνιών και να δώσετε τα πιο κερδοφόρα κομμάτια του σε μεγάλα εταιρικά σχήματα. ¶μεση συνέπεια αυτού θα είναι οι αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων, οι πρόσθετες χρεώσεις για τις αποσκευές επιβατών, η υποβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών, η εξαφάνιση συγκοινωνιακών γραμμών σε απομακρυσμένες ορεινές και νησιώτικες περιοχές και φυσικά η περιθωριοποίηση των σημερινών μεμονωμένων επαγγελματιών του χώρου.

Γνωρίζετε πολύ καλά ότι τα τελευταία χρόνια, λόγω των μνημονιακών σας πολιτικών, έχετε καταργήσει πολλές δομές του κράτους στην περιφέρεια, όπως σχολεία, υπηρεσίες υγείας, ΔΟΥ, υποκαταστήματα ΙΚΑ, ταχυδρομεία, ειρηνοδικεία κ.ά. και αυτό έχει ως συνέπεια την αύξηση της ανάγκης μετακίνησης του επιβατικού κοινού από απομακρυσμένα μέρη προς τις πρωτεύουσες των νομών, που τα ΚΤΕΛ επιτελούν αυτό το έργο.

Για παράδειγμα, στο νομό μου, στη Μεσσηνία, καταργήσατε το σιδηρόδρομο. Τώρα με αυτόν τον τρόπο, αν δοθεί το «φιλέτο» σε άλλα εταιρικά σχήματα, θα καταργηθούν και δρομολόγια στα χωριά.

Η επιδότηση, επίσης, μειωμένου εισιτηρίου, που τώρα λόγω της μεγάλης ανεργίας πρέπει να επεκταθεί και στους ανέργους, με το υπάρχον σύστημα δεν επιβάρυνε τον κρατικό προϋπολογισμό, αφού τα ΚΤΕΛ δεν έχουν εισπράξει ούτε ένα ευρώ από το 2007 και δεν έχουν κάνει καμία αύξηση την τελευταία τετραετία.

Υπογραμμίζουμε ότι εδώ με το νέο σύστημα λέτε ότι θα δώσετε 200 εκατομμύρια. Θα δώσετε 140 εκατομμύρια για την επιδότηση των άγονων γραμμών και 60 εκατομμύρια για την επιδότηση μειωμένου εισιτηρίου για πολύτεκνους μαθητές και ανάπηρους. Σαν αυτά που δίνετε για τους μαθητές και έχουν να δοθούν εδώ και δυόμισι χρόνια; Έτσι θα τα δίνετε; Και δεν θα καταργηθούν δρομολόγια;

Το νομοσχέδιο, επίσης, φέρνει και το ζήτημα της υποχρεωτικής είσπραξης του πρόσθετου δικαιώματος κόμιστρου στα ραδιοταξί. Λόγω της οικονομικής κρίσης και της κατακόρυφης μείωσης των μηνιαίων κλήσεων, οι περισσότεροι επαγγελματίες -κυρίως της επαρχίας- έχουν μειώσει ή δεν εισπράττουν το κόμιστρο αυτό. Και έρχεστε εσείς και το επιβάλλετε υποχρεωτικά και μάλιστα με την απειλή προστίμου. Για ποιο λόγο γίνεται αυτό; Ποια είναι η εξήγηση την οποία μπορείτε να δώσετε στο επιβατικό κοινό, για το οποίο λέτε ότι ενδιαφέρεστε πάρα πολύ;

Μάλιστα, κύριε Πρόεδρε. Τα υπόλοιπα θα τα πω στη δευτερολογία μου.

Ευχαριστώ πολύ.