Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
27/09/2013

Ερώτηση Στ.Κοντονή, βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων: Η άμεση ανάγκη λήψης κανονιστικών και πρακτικών μέτρων για την αποζημίωση πυρκαγιών σε αγροτική περιοχή στη Ζάκυνθο

 Το καθεστώς αποζημίωσης των πυρκαγιών σε όλη την Ελλάδα αλλά και ειδικότερα στη Ζάκυνθο δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στα θύματα των πυρκαγιών και μάλιστα σε όσους από αυτά διατηρούν αγροτικές καλλιέργειες καθιστώντας σε μεγάλο βαθμό αδύνατη την αποζημίωσή τους. Όπως μας έχει ενημερώσει ο κ. Ιωάννης Πυλαρινός του Νικολάου, ο οποίος έχει ιδιοκτησία και αγροτική εκμετάλλευση στην περιοχή Κορώνι του Δημοτικού Διαμερίσματος Ορθονιών στη Ζάκυνθο, αποτελούμενη από εκατόν πενήντα (150) ελαιόδενδρα, η ιδιοκτησία του υπέστη σημαντική ζημία από πυρκαγιά που σημειώθηκε στην περιοχή Κορώνι Ορθονιών Ζακύνθου την 22-07-2011. Κατόπιν αυτού, ο κ. Πυλαρινός ζήτησε εγγράφως από 29-07-2011 με αίτησή του  εκτίμησης ζημιών προς τον Οργανισμό Ελληνικών  Γεωργικών Ασφαλίσεων (Ε.Λ.Γ.Α.), υπαγόμενο στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων,   να κριθεί ως δικαιούχος και   να αποζημιωθεί για τη ζημία που υπέστη. Ας σημειωθεί εδώ ότι η περιοχή των Ορθονιών Ζακύνθου  είναι ορεινή στη μορφολογία της και σε αυτήν οι αγρότες με πολύ κόπο και προσπάθεια  έχουν πετύχει να αναπτύξουν τις  καλλιέργειές τους. Μετά από δυο χρόνια και δυο μήνες περίπου, ο Ε.Λ.Γ.Α. απάντησε στον κ.Πυλαρινο  την 03/09/2013 (αρ.πρωτ. 1899) ότι η ζημία του δεν κρίθηκε ως επιλέξιμη για αποζημίωση, δεδομένου ότι σε εφαρμογή του Κανονισμού Κρατικών Οικονομικών Ενισχύσεων (ΚΥΑ 281245/2008 Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων - ΦΕΚ 628/Βʼ/09-04-2008) και ειδικότερα του άρθρου 2 παρ. 2 εδ. βʼ αυτού δεν μπορεί να αποζημιωθεί πυρκαγιά με έκταση κάτω των τριακοσίων (300) στρεμμάτων.  Πράγματι,  η διάταξη αυτή ορίζει ως πυρκαγιές «μεγάλης έκτασης», υπαγόμενες στα «έκτακτα γεγονότα» της παραγράφου 2  και αποκλειστικά συνεπαγόμενες αποζημίωση εκ μέρους του Δημοσίου αυτές που έχουν έκταση μεγαλύτερη των 500 στρεμμάτων στην ηπειρωτική χώρα και άνω των 300 στρεμμάτων στη νησιωτική χώρα.

   Όμως, είναι κατʼ αρχήν απορίας άξιο και αξιοκατάκριτο το γεγονός ότι η υπηρεσία χρειάστηκε  δυο χρόνια και δυο μήνες περίπου μετά την υποβολή της αίτησης  προκειμένου να απαντήσει σε αυτήν. Επιπλέον δε, ο καθορισμός των τριακοσίων (300) στρεμμάτων ως ελάχιστης έκτασης της πυρκαγιάς σε νησιωτική χώρα  που είναι αποζημιώσιμη είναι απολύτως άδικος και απρόσφορος ως όριο, καθώς πυρκαγιές μεγάλης έκτασης , οι οποίες, πάντως, δεν καλύπτουν το παραπάνω ελάχιστο, είναι δυνατόν να πλήξουν μικρούς αγροτικούς κλήρους, όπως είναι και ο κανόνας στη Ζάκυνθο, και να καταστρέψουν οικονομικά μικρούς αγρότες, οι οποίοι δεν έχουν εκ του νόμου  κανένα δικαίωμα αποζημίωσης. Οι δε αγρότες με μικρό κλήρο, ανεξαρτήτως της έκτασης της πυρκαγιάς, είναι πάντοτε φτωχοί αγρότες και είναι αυτοί που χρειάζονται περισσότερο από όλους την αποζημίωση για την πυρκαγιά.  Άρα, θα πρέπει να υπάρξει κανονιστική ρύθμιση από τη διοίκηση, τροποποιητική του Κανονισμού Κρατικών Ενισχύσεων,  η οποία θα καλύπτει ως αποζημιώσιμες και πυρκαγιές κάτω των 300 στρεμμάτων στις νησιωτικές περιοχές.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός :

1) Τι προτίθεται να πράξει για την σε σύντομο και, πάντως,  εύλογο χρονικό διάστημα απάντηση στις αιτήσεις εκτίμησης ζημίας  των θυμάτων πυρκαγιάς από τον Ε.Λ.Γ.Α. ;

2)  Τι προτίθεται να πράξει, ώστε να υπάρξει  τροποιητική κανονιστική ρύθμιση στον Κανονισμό Κρατικών Ενισχύσεων  του ελαχίστου της έκτασης αποζημιώσιμης πυρκαγιάς  κάτω από το σημερινό ανεπιεικές  όριο των τριακοσίων (300) στρεμμάτων ;

Ο ερωτών βουλευτής

Σταύρος Ν.Κοντονής