Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
07/10/2013

Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ προς τους Υπουργούς Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων - Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής: Νεκρά ψάρια για μια ακόμη φορά στον ταμιευτήρα της Κάρλας

Τις τελευταίες μέρες από τον  έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο γίναμε μάρτυρες ενός αποκρουστικού γεγονότος, της ύπαρξης νεκρών ψαριών σε τμήματα του ταμιευτήρα της Κάρλας. Το γεγονός αυτό σήμανε οικολογικό συναγερμό και ανέδειξε τα τεράστια προβλήματα που υπάρχουν, χωρίς να επιλύονται, στην πορεία υλοποίησης της επανασύστασης της Λίμνης Κάρλας.

Και στο παρελθόν έχουν παρουσιασθεί παρόμοια προβλήματα, με νεκρά ψάρια, με δεκάδες νεκρές αγελάδες και εκατοντάδες νεκρά πουλιά, λόγω της μόλυνσης του οικοσυστήματος και του νερού από φυτοφάρμακα και διάφορα άλλα τοξικά απόβλητα.

Σύμφωνα με τον φορέα Διαχείρισης της Κάρλας, στις 30/9/2013 οι επόπτες του διαπίστωσαν την παρουσία στην βόρεια πλευρά του ταμιευτήρα, σποραδικά, νεκρών ψαριών, στην πλειοψηφία τους νεαρά, με σημεία ασφυξίας.

Οι λόγοι που προκλήθηκε το φαινόμενο σύμφωνα με τον φορέα είναι ότι: Από το 2009 που άρχισε ο επαναπλημμυρισμός του ταμιευτήρα, την περίοδο αυτή, η λίμνη παρουσίασε τη μεγαλύτερη μείωση της στάθμης του ύδατος, λόγω των μικρών βροχοπτώσεων που είχαμε το προηγούμενο διάστημα, της μη τροφοδότησης του ταμιευτήρα εδώ και πολλούς μήνες με νερό από το Πηνειό ποταμό, της μη λειτουργίας των αντλιοστασίων λόγω καταστροφής τους, τα οποία δεν αντικαταστάθηκαν ελλείψει κονδυλίων και, τέλος, λόγω του ότι παραμένει ανοιχτό το θυρόφραγμα και δια μέσω της σήραγγας χύνονται στον Παγασητικό Κόλπο τεράστιες ποσότητες νερού, με σοβαρότατες συνέπειες και για το περιβάλλον του κόλπου.

Την κατάσταση αυτή και τα προβλήματα που υπάρχουν στην ολοκλήρωση του έργου της επανασύστασης της λίμνης Κάρλας έχουν αναδείξει κατά περιόδους οι κάτοικοι της περιοχής, οι οικολογικές οργανώσεις και ιδιαίτερα το Κέντρο για τη μελέτη και την προστασία του περιβάλλοντος στη λίμνη Βοιβηίδα - Κάρλα (ΚΕ.ΜΕ.ΒΟ.), που αγωνίζονται με δράσεις για να ευαισθητοποιήσουν τους κατοίκους και για να μην υποβαθμισθεί το οικοσύστημα της περιοχής της λίμνης και το ευρύτερο περιβάλλον.

Επειδή η επανασύσταση της λίμνης Κάρλας είναι ένα έργο με τεράστια οικολογική, παραγωγική, οικονομική και τουριστική σημασία.

Επειδή η πορεία του έργου αντιμετωπίζει πολλά προβλήματα όπως κατεστραμμένα αντλιοστάσια, θυρόφραγμα κτλ τα οποία έχουν καταγγελθεί τόσο από τους κατοίκους, όσο και τις οικολογικές οργανώσεις και δεν αντιμετωπίζεται η λύση τους.

Επειδή και ο ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ έχει επανειλημμένα φέρει τα προβλήματα της Κάρλας στη Βουλή, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου (ερωτήσεις 4158/10.01.2012, 450/26.07.2012 και 5159/14.12.2012), χωρίς να λάβει ικανοποιητικές απαντήσεις από τα συναρμόδια Υπουργεία.

Επειδή με Νόμο που ψηφίσθηκε στη Βουλή την 1η Οκτωβρίου 2013 (“Δημόσιες υπεραστικές οδικές μεταφορές επιβατών - Ρυθμιστική Αρχή Επιβατικών Μεταφορών και άλλες διατάξεις ”), οι αρμοδιότητες της ΕΥΔΕ Κάρλας μεταφέρονται στην Περιφέρεια Θεσσαλίας (άρθρο 129).

Ερωτώνται οι κ. κ. Υπουργοί

•    Σε τί ενέργειες θα προβούν για να επανεκκινήσουν τα επιμέρους έργα του επαναπλημμυρισμού της Κάρλας με νερό από τον Πηνειό ποταμό, τα οποία έχουν σταματήσει εδώ και 20 μήνες, προκαλώντας τη χαμηλή στάθμη των υδάτων της λίμνης;

•    Σε τί ενέργειες θα προβούν για να αντικατασταθούν τα ελαττωματικά αντλιοστάσια και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το θυρόφραγμα;

•    Πώς θα ελεγχθούν οι πηγές αποβλήτων του Πηνειού ποταμού που με τη σειρά του μολύνει τον ταμιευτήρα της Κάρλας;

•    Με ποιον τρόπο θα διασφαλίσουν ότι η μεταφορά αρμοδιοτήτων της ΕΥΔΕ Κάρλας στην Περιφέρεια Θεσσαλίας θα υλοποιηθεί με την αντίστοιχη μεταφορά των απαραίτητων κονδυλίων καθώς και του προσωπικού, όπως ειδικότερα προβλέπεται από το άρθρο 129 του προσφάτως ψηφισθέντος νόμου;

•    Πώς σκοπεύουν να επιλύσουν το θέμα εργολαβιών που τελούν υπό διάλυση, καθώς και των εργολαβιών που δεν έχουν ξεκινήσει, την ώρα μάλιστα που το έργο έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης το τέλος του 2015;

•    Τα αρμόδια Υπουργεία και η Περιφέρεια Θεσσαλίας θα εφαρμόσουν τεχνικό πρόγραμμα που θα οδηγήσει επιτέλους στην ολοκλήρωση του έργου, το οποίο έχει τεράστια σημασία για τη χώρα και για το οποίο μέχρι τώρα έχουν δαπανηθεί 160.000.000 ευρώ από Ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Αλέξανδρος Μιχ. Μεϊκόπουλος

Ηρώ Διώτη

Παναγιώτα Δριτσέλη

Δημήτρης Γελαλής

Νίκος Μιχαλάκης