Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
31/01/2013

Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ προς τους Υπουργούς Οικονομικών - Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύωνα: Παραχώρηση Εγνατίας οδού και λειτουργία διοδίων κατά μήκος αυτής

Επανερχόμαστε στο θέμα της απαράδεκτης παραχώρησης του οδικού άξονα της Εγνατίας Οδού και των τριών κάθετων αξόνων της και την λειτουργία σταθμών διοδίων, σε συνέχεια προηγούμενης ερώτησής μας (Αρ. Πρωτ. 1310/5.9.2012).

Το τελευταίο διάστημα έχει γίνει πολύ συζήτηση για το θέμα της λειτουργίας των σταθμών διοδίων κατά μήκος της Εγνατίας Οδού.

Επιπλέον, λαμβάνοντας υπόψη διαφορά δημοσιεύματα τα οποία αναφέρονται στο συγκεκριμένο θέμα, φαίνεται ότι οι σύμβουλοι της παραχώρησης του οδικού άξονα εισηγούνται την δημιουργία δεκαεννέα (19) σταθμών διοδίων σε όλο το μήκος του δρόμου, συμπεριλαμβανομένων των κάθετων αξόνων, αν και στον αρχικό σχεδιασμό δεν προβλέπονταν καθόλου η εγκατάσταση διοδίων σε αυτούς.

Στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης όμως, με αριθμό Φύλλου 2316Β στις 10 Αυγούστου 2012, αναφέρεται πως «...στα ως άνω μεταβιβαζόμενα δικαιώματα (στο ΤΑ.Ι.ΠΕ.Δ.) συμπεριλαμβάνονται και α) το δικαίωμα επιβολής και είσπραξης για ίδιο λογαριασμό διοδίων τελών από τους χρήστες του Αυτοκινητόδρομου και των Καθέτων Αξόνων.»

Σε απάντηση του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (Αρ. Πρωτ. 68/71/73, 27.09.2012), αναφέρεται πως με το Ν.3481/2006, εγκρίθηκε η χωροθέτηση και εγκατάσταση για δέκατρεις (13) σταθμούς διοδίων κατά μήκος του αυτοκινητοδρόμου.

Στην ίδια απάντηση αναφέρεται: «..Η στρατηγική υλοποίησης συστήματος διοδίων στην Εγνατία Οδό προβλέπει, ως τελική φάση, τη λειτουργία συστήματος ηλεκτρονικής συλλογής διοδίων, στο σύνολο του αυτοκινητόδρομου. Στόχος είναι η μεταφορά της επιβάρυνσης, για τη λειτουργία και τη συντήρηση του αυτοκινητοδρόμου, από τον από τον Έλληνα φορολογούμενο, μόνον στον χρήστη της οδού.»

Τέλος, σε απάντηση του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (Αρ. Πρωτ. 37/06.12.2012), για το θέμα των ηλεκτρονικών διοδίων αναφέρεται πως «.. το έργο αυτό απαιτεί μεγάλο χρονικό διάστημα για την εφαρμογή του και δυστυχώς σχετική προεργασία δεν υπήρξε». Παρόλα αυτά, Ευρωπαϊκός διαγωνισμός σχετικά με την εγκατάσταση ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων στην Εγνατία Οδό έχει προκηρυχτεί από το 2010 χωρίς να γνωρίζουμε τα πλήρη στοιχειά και την εξέλιξη του διαγωνισμού.

Με δεδομένο ότι εμμένετε στη θέση σας για λειτουργία διοδίων και ενδεχόμενη αύξηση αυτών κατά μήκος της Εγνατίας οδού και μάλιστα με το παρόν σύστημα - με το οποίο εκτός των άλλων ζητημάτων που έχουνε σχέση με τη γενικότερη πολιτική που εφαρμόζετε στα διόδια (πληρωμή σε δρόμους που δεν έχουν κατασκευαστεί, διώξεις κινημάτων αντίστασης) - δεν είναι δυνατή και η εποπτεία του αριθμού των διερχόμενων οχημάτων άρα και των εσόδων των διοδίων, ειδικά μετά την εξαίρεση των αποδείξεων των διοδίων ως αναγνωριζόμενων αποδείξεων για τις φορολογικές δαπάνες,

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:

•    Σε ποια φάση βρίσκεται η εξέλιξη του Ευρωπαϊκού διαγωνισμού για την εγκατάσταση ηλεκτρονικών διοδίων στην Εγνατία οδό; Πόσο κοστολογείται, με αναλυτικά στοιχεία η εγκατάσταση των ηλεκτρονικών διοδίων; Πόσος χρόνος προεργασίας απαιτείται;

•    Ποια η θέση του Υπουργείου Ανάπτυξης σχετικά με τον παραπάνω διαγωνισμό που προκύρηξε η «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.»; Ποια η θέση του ΤΑΙΠΕΔ;

•    Ποιος είναι τελικά ο αριθμός των σταθμών διοδίων που θα λειτουργήσουν; Αν είναι αυξημένος σε σχέση με την αρχική απόφαση, με ποια κριτήρια έγινε αυτό; Επέδρασε σε αυτό η δρομολόγηση της Εγνατίας για ιδιωτικοποίηση;

•    Ποιο είναι το συγκεκριμένο σχέδιο χωροθέτησής τους; Θα εγκατασταθούν σταθμοί διοδίων και στους κάθετους άξονες; Υπάρχει πρόθεση αύξησης της τιμής των διοδίων; Αν εγκατασταθούν σταθμοί διοδίων στους κάθετους άξονες αντίθετα με την αρχική απόφαση, με ποια κριτήρια έγινε αυτό; Επέδρασε σε αυτό, καθώς και σε τυχόν αύξηση της τιμής των διοδίων, η δρομολόγηση της Εγνατίας για ιδιωτικοποίηση;

•    Πώς σκέφτεται η κυβέρνηση να αντιμετωπίσει το κρίσιμο ζήτημα που αφορά στους συχνούς χρηστες της Εγνατίας; Πρόκειται να υπάρξει πρόνοια για έκπτωση στην περίπτωσή τους;

•    Σε ποία φάση βρίσκεται η διαδικασία παραχώρησης της Εγνατίας οδού (τίμημα εκκίνησης, λοιποί όροι παραχώρησης κ.λπ.);

Οι ερωτώντες βουλευτές

Χρήστος Μαντάς

Δημήτρης Παπαδημούλης

Ηρώ Διώτη

Νάντια Βαλαβάνη

Ρένα Δούρου

Δημήτρης Στρατούλης

Θοδωρής Δρίτσας

Σταύρος Κοντονης

Λίτσα Αμανατίδου

Πέτρος Τατσόπουλος

Μάρω Τριανταφύλλου

Δέσποινα Χαραλαμπίδου

Δήμήτρης Γάκης

Κώστας Μπάρκας

Βασίλης Κυριακάκης

 Στέφανος Σαμοΐλης

Δημήτρης Γελαλής

Χαρά Καφαντάρη

Νίκος Μιχαλάκης 

Νάσος Αθανασίου

Μαρία Κανελλοπούλου

Όλγα Γεροβασίλη

Χρήστος Καραγιαννίδης

Γιώργος Σταθάκης

Ευγενία Ουζουνίδου

Βαγγέλης Διαμαντόπουλος