Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
26/04/2013

Ανακοίνωση του Τμήματος Χωροταξικού Σχεδιασμού του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ για τα επικοινωνιακά παιχνίδια της τρικομματικής κυβέρνησης περί επανεκκίνησης των μεγάλων έργων

Οι φιέστες, τα εγκαίνια και οι πανηγυρισμοί της τρικομματικής κυβέρνησης περί επανεκκίνησης των μεγάλων έργων είναι ένα επικοινωνιακό παιχνίδι που αποτελεί πρόκληση για τη χειμαζόμενη κοινωνία. Γίνονται μάλιστα την ημέρα της κατάθεσης των νέων σκληρών μέτρων με το πολυνομοσχέδιο που επιμένουν να ψηφισθεί ως την Κυριακή.

Κανένα έργο δεν πρόκειται να ξεκινήσει εκτός τηλεοπτικών καμερών αφού, όπως παραδέχθηκε ο ίδιος ο Υπουργός Ανάπτυξης κ. Χατζηδάκης, ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί η συμφωνία με τις δανείστριες τράπεζες, η απόσυρση των οποίων  από τη χρηματοδότηση των Έργων αυτών ήταν και ο βασικός λόγος διακοπής των εργασιών τους. Την μη ολοκλήρωση των σχετικών διαπραγματεύσεων για τις δανειακές συμβάσεις, επικαλείται ο κ. Υπουργός αρνούμενος την ενημέρωση της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής της Βουλής που έχει ζητήσει ο ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ.

Η μόνη διαπραγμάτευση που έχει τελεσφορήσει είναι η σκανδαλώδης συμφωνία περί «αποζημιώσεων παρελθόντος» στις  4 Κατασκευαστικές Κοινοπραξίες με το ποσό των 353,3 εκατ. συν ένα επιπλέον ποσό της τάξεως των 50 εκ. ευρώ περίπου, που δίδεται ως κόστος επανέναρξης των εργασιών.

Δηλαδή, αφού αποζημιώθηκαν πλήρως οι Κατασκευαστές για τις καθυστερήσεις οι οποίες θεωρήθηκαν ότι βαρύνουν καθʼ ολοκληρία το Ελληνικό Δημόσιο, θα λάβουν και ένα επί πλέον ποσόν, επειδή διακόπηκαν οι εργασίες λόγω έλλειψης χρηματοδότησης, η ευθύνη της οποίας όμως σύμφωνα με τις συμβάσεις  βαρύνει αποκλειστικά  τους  παραχωρησιούχους.

Σημειωτέον ότι εκτός της διαπραγμάτευσης με τους κατασκευαστές, αναμένεται και η έκβαση των διαπραγματεύσεων με τους παραχωρησιούχους, οι αξιώσεις των οποίων (κυρίως  για απώλεια εσόδων) ανέρχονται σε ύψος αρκετών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.

Με δεδομένη την πολιτική του Υπουργείου που δεν αναγνωρίζει ούτε ψήγμα - όχι υπευθυνότητας αλλά ούτε καν συνυπευθυνότητας εκ μέρους της πλευράς των παραχωρησιούχων, δεν είμαστε καθόλου αισιόδοξοι για την  έκβαση αυτών των διαπραγματεύσεων,  παρόλο που όλα αυτά τα χρόνια οι παραχωρησιούχοι συνέχιζαν να εισπράττουν διόδια από έργα τα οποία είχαν «παγώσει» με δικιά τους υπαιτιότητα.

Αποκαλυπτικές είναι οι απαντήσεις της Κυβέρνησης σε ερωτήσεις βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ,  με βάση τις οποίες τα έσοδα των παραχωρησιούχων τα οποία προέρχονται από τη  Χρηματοδοτική Συμβολή του Δημοσίου (Χ.Σ.Δ.) και την είσπραξη των διοδίων, υπερβαίνουν σημαντικά το ύψος των εκτελεσθεισών εργασιών στα έργα αυτά. Ενδεικτικά για τα έργα Ιόνια Οδός, Ολύμπια Οδός, Μαλιακός-Κλειδί:

Σύνολο εκτελεσθεισών εργασιών… 1,548 δις ?

Σύνολο εισπραχθέντων εσόδων.(Χ.Σ.Δ.και διόδια)......1,788 δις ?

Καθαρή διαφορά ………………………240 εκ. ?

Ο ΣΥΡΙΖΑ –ΕΚΜ θεωρεί ως αναγκαιότητα την επανέναρξη των εργασιών στους υπόψη οδικούς άξονες, ώστε να μη συνεχίζεται και  η προϊούσα απαξίωση των εκτελεσμένων έργων, αλλά σε καμία περίπτωση με οποιοδήποτε τίμημα. Έτσι θα πρέπει να απαιτηθεί:

1. Ο καταλογισμός σε βάρος των παραχωρησιούχων όλων των δαπανών που προκύπτουν από την αντισυμβατική τους συμπεριφορά με την επιβολή όλων των προβλεπόμενων κυρώσεων με παράλληλο συμψηφισμό με τις παραπάνω οφειλές, των βάσιμων και αδιαμφισβήτητων απαιτήσεων τους.

2. Ο καταλογισμός στους παραχωρησιούχους της ευθύνης για την αντισυμβατική διακοπή και της εξ αυτής προκύπτουσας σημαντικής δαπάνης για την επανεκκίνηση των έργων.

3. Η άρση των σκανδαλωδών εις βάρος του Δημοσίου ρυθμίσεων που προβλέπουν οι συμβάσεις.

Τμήμα Χωροταξικού Σχεδιασμού