Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
22/04/2013

Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ: Επείγουσα ανάγκη συνολικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων στην οδό Κενάν Μεσαρέ στα Ιωάννινα και λήψης όλων των αναγκαίων μέτρων ώστε να αναταχθούν τα προβλήματα της περιοχής

Προς τους Υπουργούς Εσωτερικών - Περιβάλλοντος Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής - Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας - Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων - - Δικαιοσύνης

Επανερχόμαστε στο θέμα της επικινδυνότητας της λειτουργίας της οδού Κενάν Μεσαρέ στα Ιωάννινα, ύστερα και από τις δύο ερωτήσεις των κ. Μαντά και Παπαδημούλη με αριθμ. Πρωτ. 3264/22.10.2012 και 6469/8.03.2012 αντίστοιχα. Επισημαίνουμε ότι η ερώτηση του κ. Παπαδημούλη ουδέποτε απαντήθηκε, ενώ και η άλλη ερώτηση δεν απαντήθηκε πλήρως.

Το χρονικό της κατάστασης έχει ως εξής:

1)    Αρχικά, η ανεξάρτητη αρχή του Συνηγόρου του Πολίτη, με το υπΆ αριθμ. Πρωτ. 141726/26447/30-09-11 έγγραφό της, θεωρεί επιβεβλημένη τη συμμόρφωση με την περιβαλλοντική νομιμότητα ενώ καλεί τους υπευθύνους να λάβουν άμεσα μέτρα για τη βελτίωση της ιδιαίτερα επικίνδυνης για τη Δημόσια Ασφάλεια κατάστασης και καταλογίζει στο Δήμο Ιωαννίνων «τουλάχιστον κακοδιοίκηση».

2)    Μετά από παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Σώματος Επιθεωρητών Δημοσίων Έργων, η Δημοτική Αρχή προχώρησε στην εκπόνηση κυκλοφοριακής μελέτης από ανεξάρτητους επιστήμονες. Η σχετική Τεχνική Έκθεση διαπιστώνει μεγάλης κλίμακας μόνιμες, γενικές υπερβάσεις της νόμιμης ταχύτητας των 50 km/h. Η επικρατούσα (λειτουργική) ταχύτητα είναι 80-90 km/h μέσα στην πυκνοκατοικημένη εντός σχεδίου περιοχή ενώ το 15% των οχημάτων κινείται πάνω από αυτή και μέχρι 160km/h. Ο Δήμος  Ιωαννιτών  περιόρισε το εύρος της μελέτης μόνο στην καταγραφή, ενώ η μελέτη αυτή από όσο γνωρίζουμε δεν είχε συνέχεια ώστε να υποδειχθούν οι απαραίτητες συγκεκριμένες παρεμβάσεις, όπως υποσχέθηκε στην ΕΕ τους Επιθεωρητές Δημοσίων Έργων και τους κατοίκους της περιοχής.

3)    Ενώ σε έγγραφο της Τροχαίας Ιωαννίνων, με αριθμ. Πρωτ. 9009/20/478-α, αναφέρεται ότι έχουν πραγματοποιηθεί εξήντα οχτώ (68) ατυχήματα με έναν (1) ελαφρύ τραυματισμό σε έναν μόνο κόμβο, σύμφωνα με καταγγελίες της Επιτροπής κατοίκων της περιοχής ο αριθμός αυτός δεν περιλαμβάνει τα ατυχήματα που έγιναν σε όλο το μήκος της οδού με πλειάδα σοβαρών τραυματισμών. Για τον λόγο αυτό, σύμφωνα με ενημέρωση από την επιτροπή κατοίκων έχει ανασυρθεί από την Εισαγγελία ο φάκελος της υπόθεσης και βρίσκεται σε εξέλιξη η 4η προκαταρκτική εξέταση.

4)    Επιπλέον, ενώ η Δημοτική Αρχή έχει δεσμευτεί στον Υπουργό Εσωτερικών από τις 31 Οκτωβρίου του 2012, με το υπΆ αριθμ. Πρωτ. 83566/3910 έγγραφο, ότι θα προβεί μέχρι τέλος του Νοεμβρίου του 2012 σε 5 σχετικά ανέξοδες μικροπαρεμβάσεις, όπως αναφέρουν οι κάτοικοι της περιοχής, δεν υλοποίησε απολύτως καμία, ούτε καν τη ρύθμιση των φωτεινών σηματοδοτών.

Οι κάτοικοι κατέθεσαν ενόρκως «πως η τεράστια καθυστέρηση λήψης ακόμη και απλούστατων μέτρων για την ασφάλεια σε συνδυασμό με τις επιτηδευμένες παράνομες μεθοδεύσεις της Δημοτικής Αρχής δείχνει την  πλήρη απαξίωση της περιοχής. 

5)    Οι διαρκείς ισχυρισμοί του Δήμου πως η ΕΕ απαγορεύει οποιαδήποτε παρέμβαση σε έργα ΕΣΠΑ ακόμη και αν αυτές απαιτούνται για τη διαφύλαξη της Δημόσιας Ασφάλειας, καταρρίφθηκαν πλήρως από την Περιφέρεια Ηπείρου και την ΕΕ που με έγγραφά της απαίτησε από τον Δήμο να κάνει τις απαραίτητες και υπεσχημένες μελέτες και παρεμβάσεις, θέτοντας ακόμη και προθεσμία, την 18η Ιουνίου του 2012.

6)     Η τελευταία εξέλιξη αφορά στο με αριθμ. Πρωτ. 141726/12602/2013 έγγραφο της ανεξάρτητης αρχής του Συνηγόρου του Πολίτη, που με νέα γνωμοδότηση σημειώνει πως, η εκπόνηση του εν λόγω έργου στερούμενη νομιμότητας, είναι εντέλει επιβλαβής για το δημόσιο συμφέρον. Ως εκ τούτου, προτείνει τη συνεργασία της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου-Δυτικής Μακεδονίας με το Δήμο Ιωαννιτών ώστε να εκπονηθεί και εγκριθεί μια συνολική μελέτη περιβαλλοντικών  επιπτώσεων για τα έργα που έχουν ήδη κατασκευαστεί και για αυτά που υπολείπονται.

Οι κάτοικοι κατάγγειλαν γραπτώς και επανειλημμένως πως η  διαχρονική περιφρόνηση των Τεχνικών και Περιβαλλοντικών κανόνων στην κατασκευή και λειτουργία της συγκεκριμένης οδού αλλά και άλλων οδών της πόλης δεν είναι άμοιρη του αυξημένου αριθμού των τροχαίων ατυχημάτων, που καταγράφηκαν το 2012 .

Κατόπιν των παραπάνω, ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:

1)    Ποια μέτρα προτείνουν, ώστε να εφαρμοσθούν οι νόμιμες διαδικασίες προκειμένου να εκπονηθεί και εγκριθεί μια συνολική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων;

2)    Ποια είναι η γνώμη τους για τον τρόπο αντιμετώπισης των αποφάσεων της ανεξάρτητης αρχής του Συνηγόρου του Πολίτη, οι οποίες εκφράζουν τα απολύτως αδιαμφισβήτητα δίκαια των πολιτών;

3)    Επαναφέρουμε όλα τα ερωτήματα που απευθύναμε με τις ανωτέρω δυο προαναφερόμενες ερωτήσεις μας στα σημεία που δεν έχουν δοθεί απαντήσεις.

Οι ερωτώντες βουλευτές

Χρήστος Μαντάς

Δημήτρης Παπαδημούλης