Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
16/05/2013

Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ προς τον Υπουργό Εσωτερικών: Κωλύματα και ασυμβίβαστα Αξιωματικών Σωμάτων Ασφαλείας του Ν.3852/2010 (Πρόγραμμα Καλλικράτης)

Σύμφωνα με το άρθρο 14 παρ.1 του Ν. 3852/2010 (Πρόγραμμα Καλλικράτης) δεν μπορούν να εκλεγούν ή να είναι δήμαρχοι, δημοτικοί σύμβουλοι, σύμβουλοι της δημοτικής ή τοπικής κοινότητας  ή εκπρόσωποι  της τοπικής κοινότητας μεταξύ άλλων και οι αξιωματικοί των σωμάτων ασφαλείας. Σύμφωνα με την παρ. 7 του ίδιου άρθρου το κώλυμα αυτό παύει να υπάρχει αν τα πρόσωπα στα οποία συντρέχει παραιτηθούν από τη θέση τους πριν από την ημέρα ανακήρυξης των υποψηφίων.

Επιπροσθέτως τα πρόσωπα αυτά πρέπει να μην έχουν υπηρετήσει στα διοικητικά όρια του δήμου που υποβάλλουν υποψηφιότητα μέσα σε χρονικό διάστημα είκοσι τεσσάρων (24) μηνών πριν από την ημερομηνία ανακήρυξης των υποψηφίων. Ακόμα σύμφωνα με το άρθρο 117 παρ. 1 του προαναφερθέντος Νόμου ορίζεται ότι αξιωματικοί των σωμάτων ασφαλείας δεν μπορούν να εκλεγούν ή να είναι περιφερειάρχες, αντιπεριφερειάρχες ή περιφερειακοί σύμβουλοι.

Οι συγκεκριμένες διατάξεις είναι ολοφάνερο ότι παρεκκλίνουν αρχικώς από την θεμελιώδη αρχή του Συντάγματος σύμφωνα με την οποία θεμέλιο του πολιτεύματος είναι η λαϊκή κυριαρχία και η προέλευση της εξουσίας από το λαό. Αναλλοίωτα συστατικά στοιχεία του πυρήνα της αρχής αυτής είναι η πολιτική ελευθερία και η πολιτική ισότητα. Η πρώτη συμπυκνώνει το αίτημα συμμετοχής του ατόμου μέσα από κατάλληλες, θεσμοθετημένες διαδικασίες στην άσκηση της πολιτειακής εξουσίας, δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι και η δεύτερη εκδηλώνεται κατεξοχήν ως ισότητα κατά την κορυφαία στιγμή της συμμετοχής του λαού στην άσκηση της κρατικής εξουσίας, επομένως ως ισότητα στο δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι. Σύμφωνα λοιπόν με το άρθρο 4 παρ 1 του Συντάγματος οι Έλληνες είναι ίσοι ενώπιον του νόμου και επομένως και στη διαδικασία σχηματισμού της πολιτικής βούλησης της κρατικής εξουσίας, όπως είναι κυρίως οι εκλογές, δεν νοείται διαφοροποίηση μεταξύ των συμμετεχόντων.

Συμπερασματικά, η χρονική επέκταση από δύο σε είκοσι τέσσερις μήνες της υποχρέωσης μη υπηρέτησης των αξιωματικών των Σωμάτων Ασφαλείας στα διοικητικά όρια του Δήμου ή της Περιφέρειας που υποβάλλουν υποψηφιότητα είναι ιδιαιτέρως υπερβολική και καταλήγει στην άδικη και άνιση μεταχείρισή τους, ως προς τις προϋποθέσεις που τίθενται για τη συμμετοχή τους στις περιφερειακές και δημοτικές εκλογές. Τούτο διότι οι αξιωματικοί των Σωμάτων Ασφαλείας δεν συνδέονται οργανικά με τους ΟΤΑ όπου υπηρετούν δεδομένου ότι υπάγονται σε διαφορετική υπηρεσιακή ιεραρχία (ήτοι, εντάσσονται στην ιεραρχία των Σωμάτων Ασφαλείας) και τα καθήκοντά τους δεν συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με τις τοπικές δραστηριότητες του Δήμου ή της Περιφέρειας στην οποία υποβάλλουν υποψηφιότητα), με αποτέλεσμα να ανατρέπεται για αυτούς το τυχόν τεκμήριο επηρεασμού της λαϊκής βούλησης, που θα δικαιολογούσε το συγκεκριμένο κώλυμα.

Ο Νομοθέτης με τις προϋποθέσεις που θέτει, ουσιαστικά καθιστά απαγορευτική τη συμμετοχή τους στις περιφερειακές και δημοτικές εκλογές και κατΆ επέκταση τους αφαιρεί το δικαίωμα να συνδράμουν στη βελτίωση των κοινωνικών συνθηκών.

Κατόπιν τούτων,

Ερωτάται ο κ. Υπουργός,

Τι μέτρα προτίθεται να λάβει ώστε να αποκατασταθεί η σε βάρος των αξιωματικών των σωμάτων ασφαλείας κατάφωρη αδικία και να διευκολυνθεί η συμμετοχή τους στις περιφερειακές και δημοτικές εκλογές της χώρας μας.

Οι Ερωτώντες Βουλευτές

Μητρόπουλος Αλέξιος

Σακοράφα Σοφία

Τσουκαλάς Δημήτρης