Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς και της Προόδου
30/09/1998

Ο ΣΥΝ για την κατάσταση στο χώρο της ΥΓΕΙΑΣ

�Μετά από δύο χρόνια κυβέρνησης του κ. Σημίτη και υπουργίας του κ. Γείτονα, τα συμπτώματα που παρουσιάζει το Δημόσιο νοσοκομείο είναι ανησυχητικά. Η συνεχιζόμενη υποβάθμιση του δημόσιου τομέα υγείας έχει αγγίξει όριο ασφαλείας. Η οικοδόμηση όρων για μόνιμο και γόνιμο διάλογο, απαραίτητη όσο ποτέ.

Η κριτική που ασκούμε δεν εστιάζεται στις αρνητικές όψεις του συστήματος σήμερα, αλλά πηγάζει από τη θέλησή μας να παρέμβουμε αποφασιστικά στη δρομολόγηση και εφαρμογή όλων των θετικών διατάξεων της υπάρχουσας νομοθεσίας αλλά και να προασπίσουμε το δημόσιο χαρακτήρα των υπηρεσιών υγείας.�.

Αυτά τόνισε, μεταξύ άλλων, ο Δ.Αδαμόπουλος, γραμματέας του Τμήματος Υγείας του ΣΥΝ, σε συνέντευξη Τύπου που έδωσε σήμερα το Τμήμα Υγείας του Συνασπισμού.

Στη συνέντευξη παρευρέθηκαν και εκπρόσωποι της ΟΕΝΓΕ, της ΠΟΕΔΗΝ και της Ελληνικής Οδοντιατρικής Ομοσπονδίας.

Αναλυτικά τόνισαν:

Έχουν ήδη συμπληρωθεί δύο χρόνια της διακυβέρνησης του κ.Σημίτη και της υπουργίας του κ.Γείτονα. Από την άλλη έχουν συμπληρωθεί ακριβώς 13 μήνες από την πρώτη εγκύκλιο � χρονοδιάγραμμα εφαρμογής του Νόμου 2519/97.

Η τελευταία αναταραχή στο δημόσιο νοσοκομείο, με την περικοπή πόρων και την προσπάθεια να προσδιορίσει τις πραγματικές ανάγκες στο χώρο της υγείας με μέτρα διοικητικά και λογιστικά, αποδεικνύει ότι το πρόβλημα και η ουσία της πολιτικής που εφαρμόζει η κυβέρνηση Σημίτη, δεν είναι η έλλειψη επικοινωνιακής πολιτικής, αλλά η δεξιόστροφη πολιτική που ασκεί και η αποδόμηση του κοινωνικού κράτους που επιτυγχάνει.

Στη διάρκεια της χθεσινής � επικοινωνιακού χαρακτήρα � επίσκεψης του κ.Πρωθυπουργού στα ΚΑΠΗ, δήλωσε, ότι �το κοινωνικό πρόσωπο δεν εκφράζεται με φωνές και δυνατά λόγια, αλλά με δράση. Εμείς λέμε ότι η απουσία ουσιαστικής κοινωνικής πολιτικής προσπαθεί να καλυφθεί από φτιασίδια και ταχυδακτυλουργίες. Μπροστά στο 2000 η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ αποδεικνύεται κατώτερη των περιστάσεων και το έργο της υπολείπεται τραγικά των διακηρύξεών της.

Ήδη από τη διαδικασία ψήφισης του 2519/97 είχαμε διατυπώσει την εκτίμηση, ότι η απουσία οικονομικής στήριξης θα αναιρούσε την όποια πολιτική βούληση υπήρχε για ουσιαστική εκσυγχρονιστική παρέμβαση. Σήμερα μπορούμε να διαπιστώσουμε ότι ούτε πολιτική βούληση υπάρχει, αλλά και σαφέστατη αδυναμία διαχείρισης της κατάστασης σημειώνεται.

Συγκεκριμένα ελέγχουμε την κυβέρνηση:

1. Διότι ουσιαστικά δεν έπραξε ούτε τα ελάχιστα για την προώθηση της κατοχύρωσης των δικαιωμάτων του πολίτη στο εθνικό σύστημα υγείας όπως ο νόμος ορίζει (ʼρθρο 1).

2. Διότι τα Δίκτυα ΠΦΥ και ο οικογενειακός γιατρός (ʼρθρα 31-33) ταλαιπωρούνται μεταξύ επιτροπών και υπουργείου, με έκδηλη την πρόθεση απλά και μόνο να περνά ο χρόνος.

3. Διότι οι διαρθρωτικές αλλαγές στη λειτουργία του δημόσιου νοσοκομείου (ʼρθρα 14-25) είναι ακόμα ζητούμενο με επαναδιορισμούς Δ.Σ., με συγχωνεύσεις στα χαρτιά χωρίς διάλογο και πρόγραμμα, με διορισμούς γεν.διευθυντών που δεν έρχονται διότι τίποτε δεν έχει αλλάξει. Με απαράδεκτη καθυστέρηση στην οργάνωση της εκπαίδευσης των ειδικευομένων και τη διαμόρφωση ενιαίων προγραμμάτων εκπαίδευσης όλων των επαγγελμάτων υγείας. Χωρίς διαμόρφωση πρότασης για τον εσωτερικό κανονισμό, λειτουργίας νοσοκομείων και ΚΥ, που θα πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο διαλόγου και έπρεπε να θεσπιστεί μέχρι τον Αύγουστο του ΄98 με υπουργική απόφαση (σύμφωνα με το άρθρο 18, παρ. 7).

4. Διότι τα απογευματινά ιατρεία (ʼρθρο 21) στο δημ. νοσοκομείο παραμένουν στα χαρτιά, τα τμήματα αυξημένης τεχνολογίας λειτουργούν κάποιες ώρες του 24ώρου, ενώ ο χορός της λίστας αναμονής, καλά κρατεί και η τροφοδότηση του ιδιωτικού τομέα με το υστέρημά μας ακόμα καλύτερα.

5. Διότι δεν υπάρχει καμιά πολιτική βούληση να μπουν όροι και κανόνες στη λειτουργία του ιδιωτικού τομέα που άναρχα και σύμφωνα με τις δικές του ανάγκες εξαπλώνεται � άραγε σαν γιατρικό ή σαν αρρώστια � στο σώμα της χώρας.
Το Πρ.Δ. για τα Ιδιωτικά ιατρεία και Διαγνωστικά Κέντρα, εξαφανίστηκε αφού προηγουμένως επιχείρησε να νομιμοποιήσει την προσπάθεια του μεγάλου ασφαλιστικού κεφαλαίου να δημιουργήσει δικές του νοσηλευτικές μονάδες.

6. Διότι οι 25.000 κενές θέσεις νοσηλευτικού προσωπικού αντιμετωπίζονται φέτος με προσλήψεις 1.450 ατόμων και η διαδικασία λόγω της κακής γραφειοκρατίας �θα ολοκληρωθεί του χρόνου και αν.

7. Διότι ο Νόμος για την εφαρμογή Συστήματος Κοινωνικής Φροντίδας που ψηφίστηκε το καλοκαίρι, ενώ θίγει θέματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν, αδυνατεί τελικά να δώσει κοινωνική και αναπτυξιακή προοπτική στην όλη προσπάθεια.

8. Διότι το Σχέδιο για την παρέμβαση στο χώρο της Ψυχικής Υγείας που σύντομα έρχεται στη Βουλή δεν είναι τίποτε άλλο από διαδικαστική κίνηση για απορρόφηση των κονδυλίων της Ε.Ε. Δεν υπάρχει καμιά βούληση για παρέμβαση κι όλες οι θετικές κατευθύνσεις για δημιουργία αποκεντρωμένων μονάδων ψυχικής υγείας θα μείνουν στα χαρτιά ευθύς ως τελειώσει η χρηματοδότηση.

9. Το νέο ιατρικό μισθολόγιο αποδείχτηκε ότι οδηγεί στη μείωση των συνολικών αποδοχών μεγάλων κατηγοριών νοσοκομειακών γιατρών, ενώ οι περικοπές των εφημεριών, οδηγούν τα μικρά περιφερειακά νοσοκομεία στην έσχατη εξαθλίωση και στην αλλαγή του χάρτη της δημόσιας νοσοκομειακής κάλυψης και περίθαλψης χωρίς το γεγονός να έχει μπει σε διάλογο και κάποιας μορφής προβληματισμό και προγραμματισμό.

10. Διότι είναι κοινωνικά ανεπίτρεπτο να απουσιάζει στην κρίσιμη ώρα του επείγοντος η κοινωνική ευθύνη του κράτους. Διότι οι περικοπές σε αμοιβές νοσηλευτικού και ιατρικού προσωπικού και οι περικοπές εφημεριών, οξύνουν την κατάσταση και οδηγούν την υποβάθμιση στα έσχατα όρια.

Η κριτική που ασκούμε δεν εστιάζεται στις αρνητικές όψεις του συστήματος σήμερα, αλλά πηγάζει από τη θέληση μας να παρέμβουμε αποφασιστικά στη δρομολόγηση και εφαρμογή όλων των θετικών διατάξεων της υπάρχουσας νομοθεσίας αλλά και να προασπίσουμε το δημόσιο χαρακτήρα των υπηρεσιών υγείας.

To Γραφείο Τύπου