Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς των Κινημάτων και της Οικολογίας
25/10/2005

Αναθεώρηση του καθεστώτος της ζάχαρης: Μείωση του εισοδήματος των παραγωγών και κίνδυνος στρέβλωσης του ανταγωνισμού

Απάντηση της Επιτρόπου Μπόελ στον Δημήτρη Παπαδημούλη

Στις αρνητικές επιπτώσεις της πρότασης της Επιτροπής για την αναθεώρηση της Κοινής Οργάνωσης Αγοράς (ΚΟΑ) της ζάχαρης αναφέρεται η αρμόδια Επίτροπος γεωργίας κ. Μπόελ. Πιο συγκεκριμένα, απαντώντας σε ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΝ Δημήτρη Παπαδημούλη η Commission παραδέχεται ότι η προτεινόμενη μεταρρύθμιση:

Η πλήρης απάντηση της Επιτρόπου Μπόελ έχει ως εξής:

«Η πρόταση της Επιτροπής για τη μεταρρύθμισης της κοινής οργάνωσης της αγοράς (ΚΟΑ) στον τομέα της ζάχαρης αποβλέπει στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του τομέα και του προσανατολισμού του προς την αγορά, με την επίτευξη βιώσιμης ισορροπίας στην αγορά, σύμφωνης προς τις διεθνείς δεσμεύσεις της ΕΕ. Επιδιώκει να ευθυγραμμίσει τον τομέα της ζάχαρης με τη διαδικασία της μεταρρύθμισης της Κοινής Γεωργικής Πολιτικής (ΚΓΠ) και να του εξασφαλίσει ένα μακροπρόθεσμο πλαίσιο πολιτικής. Για την επίτευξη των στόχων αυτών απαιτούνται θεμελιώδεις μεταρρυθμίσεις.

Οι μεταρρυθμίσεις αυτές είναι πιθανό να οδηγήσουν σε περαιτέρω συγκέντρωση της βιομηχανίας ζάχαρης και η Επιτροπή έχει πλήρη επίγνωση των ενδεχόμενων κινδύνων που είναι δυνατόν να δημιουργήσει η τάση αυτή για τον ανταγωνισμό στο συγκεκριμένο τομέα. Αξίζει να επισημανθεί, ωστόσο, ότι η ευρωπαϊκή βιομηχανία ζάχαρης θα αντιμετωπίσει ολοένα αυξανόμενο ανταγωνισμό από τις προτιμησιακές εισαγωγές και ιδίως λόγω της πλήρως απελευθερωμένης πρόσβασης των λιγότερο ανεπτυγμένων χωρών στην αγορά. Πέραν τούτου, τόσο οι χώρες της Αφρικής, της Καραϊβικής και του Ειρηνικού (ΑΚΕ) όσο και οι χώρες των Δυτικών Βαλκανίων θα συνεχίσουν να επωφελούνται από την άνευ δασμών πρόσβαση στην κοινοτική αγορά εντός καθορισμένων ποσοτικών ορίων. Επίσης, η προτεινόμενη αύξηση της συνολικής ποσόστωσης ισογλυκόζης, κατά 300.000 τόνους, αναμένεται να αντισταθμίσει τις ενδεχόμενες αρνητικές συνέπειες της διαδικασίας συγκέντρωσης. Η Επιτροπή, εξάλλου, δεν θα διστάσει να ανοίξει προσωρινά ποσοστώσεις αδασμολόγητων εισαγωγών για οιαδήποτε τρίτη χώρα, σε περίπτωση που αποδειχθεί ότι κοινοτικοί παραγωγοί ζάχαρης κάνουν κατάχρηση της θέσης τους στην αγορά και στρεβλώνουν εσκεμμένως τον ανταγωνισμό.

Όσο για τη μεταβολή στο εισόδημα των ελλήνων παραγωγών ζαχαρότευτλων, η Επιτροπή δεν αναμένει δραστική μείωσή του, όπως προβλέπουν συχνά οι ενδιαφερόμενοι κύκλοι. Ενώ οι τιμές των ζαχαρότευτλων θα μειωθούν σημαντικά, η προτεινόμενη αντιστάθμιση σε ποσοστό έως 60% της πτώσης της τιμής θα μειώσει τις οικονομικές συνέπειες της μεταρρύθμισης για τους παραγωγούς ζαχαρότευτλων. Αξίζει να σημειωθεί ότι, από πλευράς εισοδήματος, η πραγματική μείωση θα είναι πολύ πιο περιορισμένη.

Η Επιτροπή έλαβε βέβαια πολλές εισηγήσεις από κράτη μέλη, καθώς και από βασικούς εμπλεκόμενους φορείς, όπως παραγωγούς, εμπορευόμενους και καταναλωτές. Ωστόσο, οι υποβληθείσες προτάσεις και εναλλακτικές λύσεις είναι συχνά αντιφατικές μεταξύ τους, δεδομένου ότι αντανακλούν τα διάφορα πολιτικά και οικονομικά συμφέροντα που επικρατούν στον τομέα της ζάχαρης. Τείνουν, επίσης, να μην λαμβάνουν πλήρως υπόψη τους δημοσιονομικούς περιορισμούς. Παρόλα αυτά, η Επιτροπή ανέλυσε προσεκτικά όλες τις προτάσεις και ενσωμάτωσε ορισμένα στοιχεία προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι της μεταρρύθμισης.»

Αναφερόμενος στο ζήτημα ο Δημήτρης Παπαδημούλης δήλωσε τα εξής: «Η προσαρμογή του τομέα της ζάχαρης στα νέα ευρωπαϊκά και παγκόσμια δεδομένα δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να πραγματοποιηθεί εις βάρος των παραγωγών και των καταναλωτών. Η Ελληνική κυβέρνηση και ο αρμόδιος υπουργός καλούνται να αντιταχθούν στην σημερινή πρόταση της Επιτροπής και από κοινού με άλλα κράτη μέλη να αναλάβουν πρωτοβουλίες για την πλήρη διασφάλιση του σημερινού εισοδήματος των Ελλήνων αγροτών, την αποφυγή ολιγοπωλιακών ή και μονοπωλιακών καταστάσεων στην σωστή λειτουργία της αγοράς και την προστασία των συμφερόντων των καταναλωτών».

To Γραφείο Τύπου