Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς των Κινημάτων και της Οικολογίας
02/11/2005

Το μεγάλο σκάνδαλο

Αν και τα ελληνικά δυιλιστήρια προμηθεύονται το αργό πετρέλαιο 10% φθηνότερα από τους Γάλλους, πωλούν τα παράγωγά του πολύ ακριβότερα

Τα υψηλά περιθώρια κέρδους των ελληνικών διυλιστηρίων φωτογραφίζει η Κομισιόν

Ενώ τα ελληνικά δυιλιστήρια προμηθεύονται το αργό πετρέλαιο 10% φθηνότερα από τους Γάλλους πωλούν τα παράγωγά του πολύ ακριβότερα (τιμές προ φόρων).

Αυτή την εξωφρενική και εξαιρετικά δυσάρεστη για τους Έλληνες καταναλωτές διαπίστωση κάνει η Κομισιόν μετά από ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΝ Δημήτρη Παπαδημούλη. Μάλιστα πρώτη φορά η Κομισιόν σε σχετική απάντησή της διαπιστώνει ότι μια από τις αιτίες για τις υψηλότερες τιμές προ φόρων που ισχύουν στην ελληνική αγορά είναι τα «υψηλότερα καθαρά περιθώρια κέρδους» των ελληνικών διυλιστηρίων σε σχέση με τα ευρωπαϊκά.

Πιο συγκεκριμένα απαντώντας σε παλαιότερη ερώτηση του Δημήτρη Παπαδημούλη (9/12/04) η Κομισιόν διαπίστωνε:

«Η περιγραφή της κατάστασης του αξιότιμου μέλους είναι ακριβέστατη. Η Ελλάδα συγκαταλέγεται μεταξύ των κρατών μελών στα οποία η μέση τιμή της βενζίνης, εκτός φόρων και δασμών, είναι πιο υψηλή. Στις 18 Οκτωβρίου 2004, η μέση τιμή στην Ελλάδα ενός λίτρου euro -super 95 ήταν 0,428 ενώ ο αντίστοιχος μέσος όρος στην Ευρωπαϊκή Ένωση ανερχόταν σε 0,385 και η μέση τιμή στη Γαλλία και στο Ηνωμένο Βασίλειο ήταν 0,345 ). Δηλαδή η τιμή της euro-super 95 είναι 11,2% υψηλότερη από τον μέσο όρο της κοινότητας και 24 % υψηλότερη από την Γαλλία και το Η.Β».

«Εναπόκειται στις εθνικές και κοινοτικές αρχές να μεριμνήσουν ώστε να τιμωρείται κάθε παράβαση του δικαίου για τον ανταγωνισμό ,ιδιαίτερα μάλιστα οιοσδήποτε προκαθορισμός τιμών».

Κατόπιν της ανωτέρω απάντησης ο Έλληνας ευρωβουλευτής επανήλθε με ερώτησή του απομονώνοντας τις δύο ακραίες περιπτώσεις Ελλάδας - Γαλλίας (ακριβότερη και φθηνότερη της Ευρώπης αντίστοιχα) προκειμένου να διαπιστωθούν στοιχεία κόστους που θα μπορούσαν να δικαιολογήσουν τις τεράστιες σε βάρος των Ελλήνων καταναλωτών αποκλίσεις.

Πιο συγκεκριμένα, αναφερόμενος στην πρώτη ύλη, το αργό πετρέλαιο που αποτελεί το πιο σημαντικό στοιχείο κόστους, καλούσε την Επιτροπή να παράσχει συγκριτικές τιμές προμήθειας αργού πετρελαίου ίδιας ποιότητας από διυλιστήρια της Ελλάδας και της Γαλλίας την ίδια χρονική περίοδο. Η απάντηση της Κομισιόν ήταν απρόσμενη: Ενώ η Ελλάδα προμηθεύεται το αργό περίπου 10% φθηνότερα από τη Γαλλία. πουλάει πολύ ακριβότερα τα παράγωγα του πετρελαίου

Ο αρμόδιος Επίτροπος Ενέργειας κ. Pielbags εμμέσως πλην σαφώς φωτογραφίζει τα υψηλά περιθώρια κέρδους και υπαινίσσεται εναρμονισμένες πρακτικές στο πεδίο του ανταγωνισμού τονίζοντας επί λέξει:

«Στο πλαίσιο αυτό, θα ήταν δύσκολο να ισχυριστούμε ότι το κόστος των προμηθειών αργού πετρελαίου αποτελεί τη βάση για υψηλότερες τιμές προϊόντων πετρελαίου στην Ελλάδα σε σύγκριση με εκείνες της Γαλλίας.» και παρακάτω:

«Ένας άλλος λόγος για υψηλότερες τιμές προ φόρων θα μπορούσε να είναι τα υψηλότερα καθαρά περιθώρια κέρδους τα οποία θα μπορούσαν να σχετίζονται με τη διάρθρωση της αγοράς ή/και το επίπεδο του ανταγωνισμού στην αγορά.»

Ο Δ. Παπαδημούλης αναφερόμενος στο ζήτημα έκανε την εξής δήλωση:

« Η σκανδαλώδης κατάσταση που υπάρχει στο κύκλωμα παραγωγής και εμπορίας καυσίμων στην Ελλάδα είναι ήδη γνωστή. Το σημαντικό είναι ότι για μια ακόμη φορά η Κομισιόν αναφέρεται σε υψηλά περιθώρια κέρδους και υπαινίσσεται, εμμέσως πλην σαφώς, αθέμιτες εναρμονισμένες πρακτικές προκαθορισμού τιμών. Ο κόσμος δηλ. το έχει τούμπανο κι εμείς κρυφό καμάρι. Γιατί η κυβέρνηση ανέχεται αυτή την κατάσταση; Γιατί ανέχεται την αφαίμαξη των καταναλωτών για να μεγαλώνουν τα υπερκέρδη των διυλιστηρίων; Τι κάνει επιτέλους η Επιτροπή Ανταγωνισμού; »

To Γραφείο Τύπου