Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς των Κινημάτων και της Οικολογίας
12/12/2005

Δεν υπάρχει στρατηγική για την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού τομέα στην Ελλάδα

Περικοπή χρηματοδοτήσεων για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρόμου

Απάντηση της Επιτρόπου Χούμπνερ στον Δημήτρη Παπαδημούλη

Σημαντικότατες δυσχέρειες που οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια σε απώλεια σημαντικών πόρων παρατηρούνται στα κοινοτικά συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα των ελληνικών σιδηροδρόμων. Σε αυτό το συμπέρασμα καταλήγει η αρμόδια για την περιφερειακή ανάπτυξη Επίτροπος κ. Ντανούτα Χούμπνερ μετά από ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΝ Δημήτρη Παπαδημούλη. Από την απάντηση της Commission προκύπτει ότι:

Πρώτον: Δεν υπάρχει στρατηγική για τον σιδηροδρομικό τομέα, ούτε συγκεκριμένοι στόχοι στο επιχειρηματικό σχέδιο

Δεύτερον: Μειώθηκαν οι χρηματοδοτήσεις της ΕΕ για τους ελληνικούς σιδηροδρόμους «προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος να χαθούν οι κοινοτικές πιστώσεις εξ αιτίας σημαντικών καθυστερήσεων στην εκτέλεση των σιδηροδρομικών έργων»

Τρίτον: Μετά από σχεδόν δύο δεκαετίες κοινοτικών χρηματοδοτήσεων ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ αντιμετωπίζουν ακόμα δυσκολίες που «σχετίζονται με τη διαχείριση των ίδιων των σιδηροδρομικών έργων και ιδιαιτέρως με την ικανότητα παραγωγής κατάλληλων τεχνικών μελετών, την ικανότητα εφαρμογής διαδικασιών υποβολής προσφορών αλλά και της αποτελεσματικής εκτέλεσης των όρων των συμβάσεων δηλ. την ολοκλήρωση των έργων μέσα στο πλαίσιο του προϋπολογισμού και του αρχικού χρονοδιαγράμματος»

Όσον αφορά στο μέλλον των ελληνικών σιδηροδρόμων στα πλαίσια του Δ' ΚΠΣ όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά αφού «η Επιτροπή θα αξιολογήσει τις προτάσεις της ελληνικής κυβέρνησης για την επόμενη περίοδο, λαμβάνοντας υπόψη τη βιωσιμότητα των προτεινόμενων επενδύσεων και τη συμμετοχή τους στην ανάπτυξη και την απασχόληση.»

Το πλήρες κείμενο της απάντησης της κ. Χούμπνερ έχει ως εξής:

«Οι δυσχέρειες, οι οποίες παρατηρούνται στον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρομικών υποδομών στην Ελλάδα, ενδέχεται να οφείλονται σε ποικίλες αιτίες. Μερικές σχετίζονται με τα οικονομικά του σιδηροδρομικού τομέα και επομένως με τη δυσκολία καθορισμού κατάλληλης στρατηγικής για τους σιδηρόδρομους, καθώς και τη δυσκολία εύρεσης συγκεκριμένων στόχων στο επιχειρηματικό σχέδιο. Κάποιες δυσκολίες σχετίζονται με τη διαχείριση των ίδιων των σιδηροδρομικών έργων και ιδιαιτέρως με την ικανότητα παραγωγής κατάλληλων τεχνικών μελετών, την ικανότητα εφαρμογής διαδικασιών υποβολής προσφορών αλλά και της αποτελεσματικής εκτέλεσης των όρων των συμβάσεων δηλ. την ολοκλήρωση των έργων μέσα στο πλαίσιο του προϋπολογισμού και του αρχικού χρονοδιαγράμματος.

Η Επιτροπή συνεχίζει τις συζητήσεις με τις διαχειριστικές αρχές, την εταιρεία σιδηροδρόμων ΟΣΕ και τη θυγατρική της ΕΡΓΟΣΕ, ως προς την ολοκλήρωση καλύτερου προγραμματισμού και ταχύτερης εκτέλεσης των σιδηροδρομικών έργων. Η προθεσμία της τρέχουσας περιόδου προγραμματισμού είναι το 2008 και η παράταση της προθεσμίας αυτής δεν είναι δυνατή. Προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος να χαθούν οι κοινοτικές πιστώσεις εξ αιτίας σημαντικών καθυστερήσεων στην εκτέλεση των σιδηροδρομικών έργων, οι ελληνικές αρχές πρότειναν μείωση των χορηγούμενων πιστώσεων στα σιδηροδρομικά έργα, συμπεριλαμβανομένου του επιχειρησιακού προγράμματος Σιδηρόδρομοι, αερολιμένες και αστικές μεταφορές.

Δεν τίθεται ζήτημα αποκλεισμού του προγράμματος από τη χρηματοδότηση κατά τη διάρκεια της περιόδου προγραμματισμού 2007-2013. Η συζήτηση σχετικά με το περιεχόμενο των προγραμμάτων τα οποία θα συγχρηματοδοτηθούν από το 2007 και έπειτα δεν έχει ξεκινήσει ακόμη. Η Επιτροπή θα αξιολογήσει τις προτάσεις της ελληνικής κυβέρνησης για την επόμενη περίοδο, λαμβάνοντας υπόψη τη βιωσιμότητα των προτεινόμενων επενδύσεων και τη συμμετοχή τους στην ανάπτυξη και την απασχόληση.»

Αναφερόμενος στο ζήτημα ο Δημήτρης Παπαδημούλης δήλωσε τα εξής: «Μετά από χαμένο χρόνο και χρήματα επί δύο σχεδόν δεκαετίες, η σημερινή ελληνική κυβέρνηση εξακολουθεί να μην έχει απολύτως κανένα στρατηγικό σχέδιο για τον απαραίτητο για την ανάπτυξη και το περιβάλλον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού τομέα. Η κυβέρνηση δυστυχώς αντί για την αντιμετώπιση των προβλημάτων επέλεξε την εύκολη λύση να περικόψει τους διαθέσιμους πόρους. Η κατάσταση των κοινοτικών χρηματοδοτήσεων, η μειωμένη απορροφητικότητα και οι σημαντικές καθυστερήσεις διευκολύνουν όσους επιθυμούν τον μαρασμό των ελληνικών σιδηροδρόμων για να επιταχύνουν στην τροχιά της ιδιωτικοποίησης τους.»

To Γραφείο Τύπου