Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς των Κινημάτων και της Οικολογίας
19/01/2006

Αναθεώρηση Συντάγματος

Είναι συμβατή με την κοινοτική νομοθεσία η μη αναδρομικότητα των δικαστικών αποφάσεων;

Δ Παπαδημούλης: Αντίθετη με τη νομολογία του Δικαστηρίου των Ευρ. Κοινοτήτων η πρωθυπουργική πρόταση

Ανεφάρμοστη η εξαγγελία του πρωθυπουργού για την υιοθέτηση ρύθμισης στο πλαίσιο της αναθεώρησης του Συντάγματος που να αποτρέπει την επιβάρυνση του προϋπολογισμού με ποσά που αφορούν προηγούμενα έτη, σε εκτέλεση δικαστικών αποφάσεων με αναδρομική ισχύ. Αυτό ισχυρίζεται ο ευρωβουλευτής του ΣΥΝ Δημήτρης Παπαδημούλης σημειώνοντας ότι στην περίπτωση εκπρόθεσμης και πλημμελούς ενσωμάτωσης Οδηγίας στο εσωτερικό Δίκαιο η εξαγγελία του πρωθυπουργού θα παραμείνει κενό γράμμα.

Αναφερόμενος στο ζήτημα ο Δημήτρης Παπαδημούλης δήλωσε:

«Όπως επανειλημμένα έχει δεχθεί το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, η αρχή της ευθύνης του κράτους για τις ζημίες που προκαλούνται στους ιδιώτες από παραβάσεις του κοινοτικού δικαίου για τις οποίες είναι το ίδιο υπαίτιο είναι σύμφυτη προς το σύστημα της Συνθήκης της Ευρωπαϊκής Κοινότητας. Το ΔΕΚ, για πρώτη φορά, στις 19 Νοεμβρίου 1991 με την απόφαση στην υπόθεση Φράνκοβιτς (C-6/90, C-9/90) αποφάνθηκε ότι το κράτος μέλος υποχρεούται να αποκαθιστά τις ζημίες που έχουν προξενηθεί σε ιδιώτες λόγω της μη μεταφοράς της Οδηγίας στο εσωτερικό δίκαιο. Έκτοτε το ΔΕΚ επιβεβαίωσε τη σχετική νομολογία και σε άλλες υποθέσεις.

Ας σημειωθεί, επίσης, ότι η νομική υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σε γνωμοδότησή της (JURΜ(04)8276 στις 21.12.2004) προς το ΔΕΚ σχετικά με την υπόθεση C-212/04, που εκκρεμεί και αφορά προδικαστικό ερώτημα του Πρωτοδικείου Θεσσαλονίκης σε υπόθεση συμβασιούχου κατά του Ελληνικού Οργανισμού Γάλακτος, αναφέρει:

«Ο Εθνικός δικαστής πρέπει να ερμηνεύει το εθνικό του Δίκαιο -στο μέτρο του δυνατού- σύμφωνα με οδηγία η οποία μεταφέρθηκε εκπρόθεσμα στην εσωτερική έννομη τάξη από το χρονικό σημείο που παρήλθε άπρακτη η προθεσμία μεταφοράς της στο εθνικό δίκαιο. Ακόμη, η ερμηνεία του προϊσχύοντος δικαίου πρέπει να μη διακυβεύει σοβαρά το επιδιωκόμενο από την Οδηγία αποτέλεσμα, ήδη από την ημερομηνία που αυτή τέθηκε σε ισχύ.»

Από τα ανωτέρω τεκμαίρεται ότι μια τέτοια διάταξη θα ερχόταν σε πλήρη αντίθεση με πάγια και σταθερή νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηριού.

Η κυβερνητική πρόταση κακοποιεί το Σύνταγμα και ως στόχο να εμποδίσει τα δικαστήρια να δικαιώνουν νόμιμες απαιτήσεις των εργαζομένων. Αν ήθελε η κυβέρνηση να έρθει σε σύγκρουση με την κοινοτική νομοθεσίαγια να προασπίσει τα συμφέροντα των εργαζομένων, ας θωρακίσει συνταγματικά τη χώρα ενάντια σε Οδηγίες τύπου Μπολκενστάιν, που πλήττουν τα δικαιώματα των εργαζομένων αλλά και την ελληνική παραγωγή.»

To Γραφείο Τύπου