Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς των Κινημάτων και της Οικολογίας
22/02/2006

Τα υπερκέρδη των ελληνικών διυλιστηρίων στο μικροσκόπιο της Κομισιόν

Απάντηση του Επιτρόπου Πίλμπαγκς στον Δημήτρη Παπαδημούλη

Σε ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΝ Δημήτρη Παπαδημούλη, αν τα μεγάλα περιθώρια κέρδους των ΕΛΠΕ -όπως ανακοινώθηκε χθες τα καθαρά κέρδη του Ομίλου αυξήθηκαν κατά 161% το 2005- οφείλονται στον τρόπο τιμολόγησης των προϊόντων των ΕΛΠΕ, απάντησε ο Επίτροπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αρμόδιος για θέματα ενέργειας, κ. 'Αντρις Πίλμπαγκς .

Πιο συγκεκριμένα στην ερώτησή του ο Δημήτρης Παπαδημούλης τόνιζε ότι: «τα Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ) μετά τη συγχώνευσή τους με την ΠΕΤΡΟΛΑ (2003) σχεδόν μονοπωλούν την ελληνική αγορά, ότι μεγάλο μέρος της διύλισης και εμπορίας στις γειτονικές βαλκανικές χώρες ανήκει στα ΕΛΠΕ καθώς και ότι η μόνη δυνατότητα ανταγωνιστικών εισαγωγών είναι από την Ιταλία θα μπορούσε να με πληροφορήσει η Επιτροπή αν μπορεί να αιτιολογήσει γιατί τα ΕΛΠΕ προσθέτουν ως στοιχείο κόστους τη μεταφορά προϊόντων πετρελαίου από την Ιταλία;»

Και κατέληγε: α) Είναι αυτό αποτέλεσμα των μονοπωλιακών συνθηκών που έχουν διαμορφωθεί στην ελληνική πετρελαϊκή αγορά; β)Θεωρεί η Επιτροπή ότι «η πρόσθεση σταθερού περιθωρίου, που αντιστοιχεί στο κόστος μεταφοράς από την Ιταλία» είναι η αιτία που οι τιμές ορισμένων καυσίμων προ φόρων και δασμών στην Ελλάδα είναι από τις ακριβότερες στην Ευρώπη;

Στην απάντησή του ο Επίτροπος αναφέρει ότι: «Η Επιτροπή είναι ενήμερη για τη μέθοδο καθορισμού τιμών που χρησιμοποιείται για την τιμαριθμική αναπροσαρμογή της τιμής του πετρελαίου στην Ελλάδα και κατανοεί ότι ο συνυπολογισμός του κόστους μεταφοράς από την Ιταλία στη μέθοδο τιμολόγησης αντικατοπτρίζει την τιμολόγηση μιας πιθανής εναλλακτικής. Η εναλλακτική αφορά τα πετρελαϊκά προϊόντα που εισάγονται από την Ιταλία. Οι εν λόγω δείκτες τιμών χρησιμοποιούνται ευρέως στον πετρελαϊκό κλάδο και μπορεί να θεωρηθεί ότι αντικατοπτρίζουν μηχανισμούς της αγοράς σε μονοπωλιακές ή ολιγοπωλιακές αγορές» και συμπληρώνει «Ως εκ τούτου, τέτοιοι δείκτες δεν οδηγούν οπωσδήποτε σε κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης εκ μέρους του προμηθευτή.»

Απαντώντας στο τελευταίο ερώτημα ο κ. Πίλμπαγκς σημειώνει ότι «είναι αμφίβολο εάν τα ΕΛΠΕ έχουν αυτή τη στιγμή μονοπωλιακή θέση στην ελληνική αγορά, όπως φαίνεται να πιστεύει το Αξιότιμο Μέλος του Κοινοβουλίου. Μολονότι η εν λόγω περίπτωση δεν εκτιμήθηκε στο πλαίσιο του κανονισμού της ΕΕ περί συγχωνεύσεων, η Επιτροπή είναι ενήμερη για την πρόσφατη συγχώνευση των ΕΛΠΕ με την ΠΕΤΡΟΛΑ, αλλά επισημαίνει επίσης την ύπαρξη ενός βιώσιμου ανταγωνιστή στο πρόσωπο μιας άλλης σημαντικής ελληνικής πετρελαϊκής εταιρείας, της Motor Oil. Υπό αυτές τις συνθήκες, η Επιτροπή δεν πιστεύει ότι το επίπεδο τιμών των καυσίμων στην Ελλάδα θα μπορούσε να εξηγηθεί μόνο λαμβάνοντας υπόψη την μέθοδο καθορισμού τιμών που χρησιμοποιείται από τα ΕΛΠΕ.»

Αναφερόμενος στο ζήτημα ο Δημήτρης Παπαδημούλης έκανε την ακόλουθη δήλωση:

Ανεξάρτητα αν αμπορεί να τεκμηριωθεί κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης από τα «Ελληνικά Πετρέλαια», η Κομισιόν στην απάντησή της αναγνωρίζει ότι ο τρόπος τιμολόγησης των ΕΛΠΕ με την αύξηση της τιμής διάθεσης των προϊόντων με τη θεωρητική τιμή του μεταφορικού κόστους από την Ιταλία «αντικατοπτρίζει μηχανισμούς της αγοράς σε μονοπωλιακές ή ολιγοπωλιακές αγορές».

Νομίζω ότι είναι πρόκληση την στιγμή που οι καταναλωτές και η οικονομία αντιμετωπίζοουν με δέος την αύξηση τιμών του πετρελαίου, τα ΕΛΠΕ να παρουσιάζουν αύξηση κερδών 160% και η κυβέρνηση να σιωπά αφού αυτό το επιπλέον φούσκωμα των τιμών κερδίζει επιπλέον φόρους, επιπλέον μερίσματα και ικανοποιεί και τους επιχειρηματικούς εταίρους της.»

To Γραφείο Τύπου