Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς των Κινημάτων και της Οικολογίας
15/06/2006

Σημαντικές καθυστερήσεις στα μεγάλα οδικά και σιδηροδρομικά έργα της χώρας

Τεχνικές επιπλοκές, θέματα διαχείρισης, ελλιπής προστασία του περιβάλλοντος, οι βασικές αιτίες

Αποκαλυπτική απάντηση του Επιτρόπου κ. Barrot στο Δημήτρη Παπαδημούλη

Τα προβλήματα που μπλοκάρουν και καθυστερούν σημαντικά την ολοκλήρωση των χρηματοδοτούμενων από το ΚΠΣ μεγάλων οδικών και σιδηροδρομικών αξόνων στην Ελλάδα παραθέτει ο αρμόδιος Επίτροπος κ. Barrot. Απαντώντας σε σχετική ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΝ Δημήτρη Παπαδημούλη, αναφέρει τα μεγάλα οδικά και σιδηροδρομικά έργα καθυστερούν συχνά λόγω προβλημάτων που σχετίζονται με τεχνικές επιπλοκές, ζητήματα δημοσίων συμβάσεων, ελλιπή περιβαλλοντική προστασία και θέματα διαχείρισης. Ειδικότερη αναφορά γίνεται στην σιδηροδρομική γραμμή Αθήνα-Προμαχώνας όπου παρατηρούνται σημαντικές καθυστερήσεις και ιδιαίτερα "στα τμήματα Τιθορέα-Λιανοκλάδι, Λιανοκλάδι-Δομοκός και Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας". Επίσης αναφέρει ως χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης των μεγάλων έργων τις παρακάτω προθεσμίες, αρκετά πιο αργά από τις αντίστοιχες κυβερνητικές δημόσιες εξαγγελίες:

Η κατασκευή του σιδηροδρομικού άξονα του Ιονίου ισχύει επί του παρόντος μόνο ως πρόθεση, καθώς δεν έχει ενταχθεί στις προτεραιότητες του Γ΄ΚΠΣ. Τέλος υπογραμμίζουμε την εξαιρετικά χαμηλή απορρόφηση του Επιχειρησιακού Προγράμματος των Σιδηροδρόμων καθώς και την σοβαρή μείωσή του κατά 175 εκατ. ευρώ κατά την τελευταία κυβερνητική αναθεώρηση του ΚΠΣ.

Το πλήρες κείμενο της απάντησης έχει ως εξής:

" Η Επιτροπή πληροφορεί το Αξιότιμο Μέλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ότι, κατά την περίοδο 2000-2006, η Ελλάδα χρησιμοποίησε τις πιστώσεις των διευρωπαϊκών δικτύων μεταφορών (ΔΔ-Μ) για τη συγχρηματοδότηση μελετών, ενώ τα έργα συγχρηματοδοτήθηκαν από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) και το Ταμείο Συνοχής. Εφόσον τα έργα προτεραιότητας στην Ελλάδα συγχρηματοδοτούνται βασικά από τα διαρθρωτικά ταμεία, τυχόν μείωση των πιστώσεων θα έχει συγκριτικά μειωμένο αντίκτυπο στην εξέλιξη των έργων αυτών.

Η Επιτροπή τονίζει επίσης ότι την πρωτοβουλία και την ευθύνη για την υλοποίηση των έργων προτεραιότητας ΔΔ-Μ αναλαμβάνουν τα ενδιαφερόμενα κράτη μέλη. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό που διαβίβασαν οι ελληνικές αρχές, το χρονοδιάγραμμα των έργων προτεραιότητας στην Ελλάδα έχει ως εξής :

Έργο προτεραιότητας αριθ. 7 : η περάτωση της Εγνατίας Οδού προβλέπεται για τα τέλη του 2008 και του άξονα ΠΑΘΕ για το 2013.

Έργο προτεραιότητας αριθ. 22 : η περάτωση της σιδηροδρομικής γραμμής Aθήνα-Προμαχώνας προβλέπεται για το 2013.

Έργο προτεραιότητας αριθ. 29 : η κατασκευή του τμήματος Koζάνη-Ηγουμενίτσα προβλέπεται το διάστημα 2007-2012 και του τμήματος Iωάννινα - Καλαμάτα το διάστημα 2009-2014.

Η κατασκευή της Εγνατίας Οδού και του αυτοκινητοδρόμου ΠΑΘΕ είναι μακράς διάρκειας έργα. Τεχνικές επιπλοκές και θέματα δημοσίων συμβάσεων και περιβάλλοντος έχουν καθυστερήσει συχνά την πρόοδο των εργασιών.

Παρόμοια θέματα, όπως και προβλήματα διαχείρισης, έχουν προκαλέσει καθυστερήσεις και στην εξέλιξη των σιδηροδρομικών έργων στην Ελλάδα. Στο έργο προτεραιότητας αριθ. 22 παρατηρούνται καθυστερήσεις, ιδίως στα τμήματα Τιθορέα-Λιανοκλάδι, Λιανοκλάδι-Δομοκός και Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας. Το έργο προτεραιότητας αριθ. 29 είναι σχετικά πρόσφατο και δεν έχει περιληφθεί για συγχρηματοδότηση στις προτεραιότητες του 3ου κοινοτικού πλαισίου στήριξης (ΚΠΣ) για την Ελλάδα.

Σχετικά με τον ενδεχόμενο καθορισμό συντονιστών για τους άξονες αυτούς, η Επιτροπή υπενθυμίζει ότι έχουν καθορισθεί οι συντονιστές των διευρωπαϊκών δικτύων για τους άξονες προτεραιότητας που περιλαμβάνουν διασυνοριακά τμήματα και εμπλέκονται πολλά κράτη μέλη".

To Γραφείο Τύπου