Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς των Κινημάτων και της Οικολογίας
23/08/2006

Κομισιόν: «Τα ντιζελοκίνητα οχήματα ευθύνονται για το 12% των μικροσωματιδίων ΡΜ2,5 - Ακόμη μεγαλύτερος ο αντίκτυπος στο εσωτερικό πόλεων»

Επίτροπος Δήμας: Με νέες αυστηρότερες προδιαγραφές και μετά το 2008, πιθανή η πετρελαιοκίνηση σε Αθήνα, Θεσ/νίκη

Αποκαλυπτική απάντηση Δήμα στον Δ. Παπαδημούλη

Τον χρονικό ορίζοντα της απαγόρευσης κυκλοφορίας πετρελαιοκίνητων ιδιωτικής χρήσεως επιβατηγών οχημάτων σε Αθήνα, Θεσ/νίκη προσδιορίζει ο Επίτροπος της Ε.Ε. Σταύρος Δήμας παρεμβαίνοντας στη διαμάχη μεταξύ συναρμοδίων Υπουργών Οικονομίας, Μεταφορών και ΠΕΧΩΔΕ. Ο Έλληνας Επίτροπος απαντώντας σε σχετική ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΝ Δημήτρη Παπαδημούλη υπογραμμίζει με έμφαση ότι τυχόν άρση της απαγόρευσης σήμερα πριν από την υιοθέτηση συγκεκριμένων τεχνικών προδιαγραφών θα συνέβαλε σε σημαντική αύξηση των συγκεντρώσεων μικροσωματιδίων, που είναι καταστροφικά για την υγεία των πολιτών ιδίως στα αστικά κέντρα.

Αυτό προκύπτει από απάντηση του Έλληνα Επιτρόπου, αρμόδιου για θέματα περιβάλλοντος σε ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΝ, ο οποίος με δεδομένο ότι στην Ελλάδα μελετάται η άρση των υφιστάμενων περιορισμών για πετρελαιοκίνητα ιδιωτικής χρήσης επιβατηγά σε Αθήνα και Θεσ/νίκη, καλούσε την Ευρ. Επιτροπή να επιβεβαιώσει το γεγονός ότι επιστημονικές μελέτες αποδεικνύουν υψηλή συσχέτιση της κυκλοφορίας πετρελαιοκίνητων οχημάτων με την αύξηση επικίνδυνων για την υγεία μικροσωματιδίων.

Στην απάντησή του ο κ. Δήμας τονίζει: «Τα ντιζελοκίνητα οχήματα ευθύνονται για το 12% των εκπομπών μικροσωματιδίων (PM2,5), συμβάλλοντας στην περιφερειακή αύξηση των συγκεντρώσεων μικροσωματιδίων. Στο εσωτερικό μιας πόλης, ο αντίκτυπος είναι ακόμη μεγαλύτερος, δεδομένου ότι τα εν λόγω οχήματα εκλύουν τους ρύπους τους απευθείας στα κοιλώματα που σχηματίζουν οι δρόμοι.»

Συνεχίζοντας ο κ. Στ. Δήμας τονίζει ότι όταν ολοκληρωθεί η νέα νομοθεσία σε επίπεδο Ευρ. Ένωσης, που θα επιβάλλει σε όλα τα οχήματα την καθιέρωση φίλτρων που παγιδεύουν τα μικροσωματίδια και όταν αναπληρωθεί ο στόλος των αυτοκινήτων δεν θα υπάρχει σημαντική διαφορά οχημάτων. Με τον τρόπο αυτό ο κ. Στ. Δήμας προσδιορίζει τον χρονικό ορίζοντα που θα αρθεί η απαγόρευση κυκλοφορίας για τα νέας τεχνολογίας πετρελαιοκίνητα οχήματα.

Ο Ευρωπαίος Επίτροπος τονίζει επί λέξει: «Η μελέτη του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος (EΟΠ) υπολογίζει ότι οι τοπικές αυτές συνεισφορές στον ετήσιο μέσο όρο των συγκεντρώσεων PM2,5 στην Αθήνα θα μπορούσαν να μειωθούν από 6 micrograms/m3, σε επίπεδα κάτω του 1 microgram/m3, λόγω της καθιέρωσης φίλτρων που παγιδεύουν τα σωματίδια στα επιβατηγά και στα βαρέα επαγγελματικά οχήματα. Τα φίλτρα σωματιδίων θα υπάρχουν, υποχρεωτικά, σε όλα τα νέα επιβατηγά ντιζελοκίνητα οχήματα, βάσει της νέας νομοθεσίας για τα πρότυπα εκπομπής των οχημάτων EURO 5, η οποία βρίσκεται στη φάση της διαδικασίας της συναπόφασης. Δεν υπάρχει σημαντική διαφορά μεταξύ των εκπομπών των ντιζελοκίνητων και των βενζινοκίνητων οχημάτων που φέρουν τέτοιου είδους φίλτρο. Όταν αναπληρωθεί ο στόλος των οχημάτων, τα επιβατηγά αυτοκίνητα δεν θα ευθύνονται, πλέον, για μεγάλο ποσοστό των εκπομπών σωματιδίων. Τα πρότυπα εκπομπών EURO 5 για τα επιβατηγά αυτοκίνητα και τα EURO VI για τα βαρέα επαγγελματικά, συνιστούν σημαντικά βήματα προόδου στο πλαίσιο της Θεματικής Στρατηγικής για την ατμοσφαιρική ρύπανση.»

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με πίνακα που εμπεριέχεται σε ανακοίνωση της Κομισιόν για την Πρόταση Euro 5 (IP/05/1660) από την υιοθέτησή της θα προκύψει μια σημαντική βελτίωση της ποιότητας του αέρα.

Μικροσωματίδια - ΡΜ

(mg/km)

Οξείδια του Αζώτου - NΟx

(mg/km)

Εuro3 (2000-31.12.2004) 50 500
Euro4 (από 1.1.2005) 25 250
Εθρο 5 (πρόταση) 5 200

Αναφερόμενος στο ζήτημα ο Δημ. Παπαδημούλης δήλωσε:

«Η απάντηση του αρμόδιου Επιτρόπου κ. Στ. Δήμα αποτελεί κόλαφο για όσους και μέσα στην κυβέρνηση προωθούν την άμεση άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσ/νίκη στην οποία αντιτάχθηκε σθεναρά ο Συνασπισμός. Η ενέργεια αυτή θα οδηγούσε σε περαιτέρω υποβάθμιση της ποιότητας του αέρα με ρύπους που αποτελούν θανάσιμη απειλή για την υγεία των κατοίκων.

Ταυτόχρονα όμως ο αρμόδιος Επίτροπος προσδιορίζει έμμεσα και την πιθανή ημερομηνία άρσης της απαγόρευσης όταν δηλαδή θα έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες υιοθέτησης νέων αυστηρότερων τεχνικών προτύπων, διαδικασία που πιθανόν θα ολοκληρωθεί μέσα στο 2008.

Η κυβέρνηση οφείλει ένα καθαρό όχι στην πετρελαιοκίνηση των Ι.Χ. στις πόλεις του νέφους. Το νέφος σκοτώνει, οφείλεται σε ανθρωπογενείς παράγοντες και όχι σε φυσικά αίτια και η πετρελαιοκίνηση, με τους ισχύοντες κανόνες, είναι ένας από τους σημαντικές παράγοντες που το προκαλούν. Το γαϊτανάκι των αντιφατικών δηλώσεων και διαρροών ανάμεσα στα Υπουργεία Οικονομίας, Μεταφορών και ΠΕΧΩΔΕ πρέπει επιτέλους να σταματήσει. Και οι υποψήφιοι Δήμαρχοι Αθήνας, Θεσσαλονίκης και Πάτρας τουλάχιστον να πάρουν σαφή θέση χωρίς ήξεις αφίξεις.»

To Γραφείο Τύπου