Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς των Κινημάτων και της Οικολογίας
27/02/2007

Συνέντευξη Αλ.Αλαβάνου στο ραδιόφωνο της ΝΕΤ

Για πρόταση ΣΥΝ για εισαγωγή στα Πανεπιστήμια

-Χθες παρουσιάσατε την πρότασή σας για την κατάργηση των εξετάσεων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, μία πρόταση ωστόσο που δεν την βρήκαμε στις εφημερίδες, ούτε στα κανάλια την ακούσαμε... ελάχιστα πράγματα έχουν γραφτεί.. Ποιο είναι το σκεπτικό σας επί της ουσίας που ζητάτε την κατάργηση των εξετάσεων, γιατί υπάρχουν κάποια σχόλια σε μια εφημερίδα ότι έτσι θα διαλυθούν τα Πανεπιστήμια.....;

Δεν ξέρω για ποια εφημερίδα μιλάτε, αλλά πέστε στο συντάκτη της εφημερίδας ή στο διευθυντή να τον στείλει καμιά βόλτα στη Γερμανία, στη Φιλανδία και αλλού να δει τι γίνεται. Γιατί ό,τι γίνεται στην Ελλάδα δεν είναι γενικός κανόνας. Και αυτή η παθολογία που έχουμε στην Ελλάδα, δηλαδή όλες οι οικογένειες ζούμε το δράμα των πανελλαδικών εξετάσεων και το αν θα πάρει το παιδί ένα δέκατο της μονάδας παραπάνω ή παρακάτω που θα κρίνει την επαγγελματική του ζωή αλλά και την αυτοεκτίμησή του, πόσο πιστεύει στον εαυτό του κ.λπ.

Αυτά όλα είναι έξω από τα περισσότερα συστήματα των χωρών της Ε.Ε.

Αυτό που προτείνουμε εμείς ήδη εφαρμόζεται. Στη Γερμανία το αποφάσισε το Συνταγματικό Δικαστήριο της Καλσρούης το 1972 και κάθε απόφοιτος Λυκείου έχει το δικαίωμα να γίνει φοιτητής.

Εμείς τι λέμε; Εμείς λέμε ότι πρέπει να σπάσει αυτό το πρόβλημα με τις εξετάσεις. Πώς θα σπάσει; Με το να απλοποιήσουμε τη βαθμολογία στο Λύκειο. Αντί να έχουμε 200 βαθμούς, δηλαδή την εικοσάδα στην κλίμακα με τα δέκατα, να έχουμε α, β, γ, δ, ε, όπως έχουν σχεδόν όλες οι ευρωπαϊκές χώρες. Τα παιδιά να έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν είτε μεταλυκειακή επαγγελματική εκπαίδευση, όχι πανεπιστημιακή  -αλλά αυτό σημαίνει ότι βάζουμε μία τάξη σ΄ ένα χάος ανεξέλεγκτο που υπάρχει, με την κερδοσκοπία, με τα ΙΕΚ κ.λπ.,- ή πανεπιστημιακή εκπαίδευση, όπου στο Πανεπιστήμιο θα είναι ελεύθερη η εισαγωγή όλων των παιδιών που θέλουν, και όπου βέβαια, μέσα από ένα πρώτο έτος που έχει ένα γενικό χαρακτήρα όσον αφορά το γνωστικό του περιεχόμενο, θα γίνεται και ο προσανατολισμός στις διάφορες σχολές.

Είναι απλό το σύστημα. Έχω δει μερικές ταινίες «Όσα παίρνει ο άνεμος».. δεν ξέρω ποια άλλη.. με τους σκλάβους της Ν.Αμερικής, στους οποίους λέγανε ότι είστε ελεύθεροι πια, μπορείτε να φύγετε από το σπίτι ... και δεν μπορούσαν. Πίστευαν ότι αυτό δεν γίνεται σ΄ αυτή τη γη. Κι όμως γίνονται απλά και καλά πράγματα σ΄ αυτή τη γη, τα οποία μπορεί να διευκολύνουν την κατάσταση.

-Το ερώτημα είναι όμως μετά, όλοι αυτοί οι φοιτητές οι οποίοι θα βρίσκονται στις πανεπιστημιακές σχολές θα φοιτούν επ΄ αόριστο;.. Δεν θα πρέπει να υπάρχουν κάποιοι κανόνες λειτουργίας;.....

Έρχεστε σε άλλο ζήτημα. Ζητήματα που πιάνει ο νόμος-πλαίσιο και όπου θα παρουσιάσουμε εμείς τις δικές μας θέσεις. Εμείς έχουμε άλλη άποψη. Κατ΄ αρχήν όλοι αυτοί οι λεγόμενοι «αιώνιοι φοιτητές» δεν επιβαρύνουν στην πραγματικότητα καθόλου τον προϋπολογισμό, πέραν από ελάχιστες διοικητικές δαπάνες.

Εμείς έχουμε την άποψη ότι πρέπει να οργανωθούν οι σπουδές έτσι ώστε να υπάρχουν καθεστώτα και ρυθμίσεις που να δίνουν τη δυνατότητα σε φοιτητές, οι οποίοι την ίδια στιγμή αναγκάζονται να εργαστούν γιατί γίνονται ζευγάρι, γιατί κάνουν οικογένεια, γιατί πιέζεται η πατρική τους οικογένεια, να υπάρχουν θεσμοί όπως είναι το part-time στη Μ. Βρετανία ή σε άλλες χώρες, που τους δίνει τη δυνατότητα, μέσα σε έναν πολύ ευρύτερο χρόνο, με έναν οργανωμένο τρόπο να πάρουν το πτυχίο τους ή να υπάρχει ο θεσμός του year off. Σας δίνω αγγλικούς όρους γιατί αυτά όλα χρησιμοποιούνται. Δεν χρησιμοποιούνται στην Ελλάδα, η οποία ζει στον προπερασμένο αιώνα. Να μπορεί να σταματάει ο ίδιος τις σπουδές του για ένα-δύο χρόνια κ.λπ.

Τις θέσεις μας αυτές όμως θα τις παρουσιάσουμε αυτές τις μέρες στη Βουλή, γιατί σχετίζονται με ρυθμίσεις που έχουν σχέση με το νόμο-πλαίσιο.

Για τη δημοσκόπηση της GPO σχετικά με τις καταλήψεις

-Χθες παρουσιάστηκε μια δημοσκόπηση της GPO, που, απ΄ότι φαίνεται, η πλειοψηφία της κοινής γνώμης τάσσεται κατά των καταλήψεων...

Ναι και είναι πιθανό να γίνεται αυτό. Ποιος θέλει τις καταλήψεις; Κανείς δεν θέλει τις καταλήψεις. Κανείς δεν θέλει τα παιδιά του να μην σπουδάζουν, το νοίκι που πληρώνει σε μια άλλη πόλη να μην βρίσκει αντίκρισμα, το παιδί να μην έχει τα βιβλία και να είναι το βράδυ με τους φίλους του να συζητάνε τα μαθήματά τους ή οτιδήποτε άλλο, όλοι το θέλουμε αυτό.

Το ερώτημα που μπαίνει και στο οποίο βέβαια επηρεάζεται ένα μέρος των πολιτών πάρα πολύ από τη δύναμη που έχει η κυβέρνηση στα ΜΜΕ είναι ποιος έχει την ευθύνη γι αυτή την κατάσταση. Ποιος έχει την ευθύνη;  Δέστε το άρθρο 16. Το άρθρο 16 οδήγησε σε πολύμηνες κινητοποιήσεις με συνέπεια τελικά να ανατραπεί το άρθρο 16 και όλη η συνταγματική αναθεώρηση. Ποιος έχει ευθύνη που επέμενε τόσο πολύ;

Ανατρέπεται το άρθρο 16. Ήδη ήταν όλοι έτοιμοι να αρχίσουν να λειτουργούν τα σχολεία, τα Πανεπιστήμια κ.λπ. Έρχεται η κυβέρνηση και φέρνει το νόμο-πλαίσιο, μ' έναν τρόπο μάλιστα πρόχειρο, που ακόμα και οι σύμμαχοί της -θυμάμαι έναν τίτλο χθεσινής εφημερίδας μεγάλης απογευματινής «σύμμαχοι εναντίον Γιαννάκου» και έλεγε «Οι κ. καθηγητές που είχαν συνταχθεί με την Γιαννάκου, τώρα κάνουν κριτική στη Γιαννάκου»..

Για ποιο λόγο το κάνει αυτό η κυβέρνηση και οδηγεί σε νέο κύκλο κινητοποιήσεων;

-Χθες η κα Γιαννάκου είπε ότι μέσα σε δύο εβδομάδες θα έχει ολοκληρωθεί η ψήφιση του νομοσχεδίου...

Θα το δούμε αυτό. Νομίζω ότι έχει λάθος δρόμο η κυβέρνηση. Και ο κ. Καραμανλής και η κυρία Γιαννάκου και όλοι τους έχουν κάνει σχεδιασμούς οι οποίοι έχουν ανατραπεί. Φυσικά έχουν πολύ μεγαλύτερες δυνατότητες να περάσουν στη Βουλή το νόμο-πλαίσιο απ΄ ότι το άρθρο 16, γιατί δεν στηρίζονται σε μια δικομματική συναίνεση ο νόμος-πλαίσιο αλλά στην κυβερνητική πλειοψηφία. Αλλά τα πράγματα δεν είναι και τόσο απλά. Πιστεύω ότι όντως η πανεπιστημιακή κοινότητα μαζί με τους φοιτητές, τα Πανεπιστήμια που θα λειτουργούν δεν θα δεχτούν να εφαρμόσουν μια σειρά διατάξεις του νόμου-πλαισίου, εφ΄όσον περάσουν όπως τις προβλέπει η κα Γιαννάκου και ο κ. Καραμανλής.

Για τον Συνασπισμό

-Στη συνέντευξή σας στην «Κυριακάτικη ΑΥΓΗ» είπατε ότι έξω πάτε καλά, μέσα δεν πάτε καλά, υπονοώντας τα προβλήματα που έχουν ανακύψει το τελευταίο διάστημα.... Γιατί το είπατε αυτό;...

Το κάθε κόμμα έχει την εσωτερική του ζωή, τα εσωτερικά του προβλήματα.. Δεν απασχολούν την κοινωνία. Πολύ πιο ενδιαφέρουσα ήταν η συζήτηση για τα εκπαιδευτικά ζητήματα.

-Πιστεύετε ότι όλες αυτές οι ατέρμονες συζητήσεις δεν απασχολούν ακόμη και τα  μέλη του ΣΥΝ;....

Ο ΣΥΝ είναι ένα κόμμα του οποίου η άποψη και οι θέσεις συζητιέται. Και αντιμετωπίζει μια θετική ή αρνητική ανταπόκριση. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ένα μέρος της κοινής γνώμης ανταποκρίνεται αρνητικά στις θέσεις που έχει ο ΣΥΝ, αλλά και με αυτό το τμήμα των πολιτών θέλω να κάνουμε διάλογο.

Πιστεύω, επομένως, ότι όλοι πρέπει να βρισκόμαστε σήμερα έξω από την Κουμουνδούρου, σε αυτή την επαφή με την κοινωνία. Εχουμε παίξει ένα μεγάλο ρόλο στο εκπαιδευτικό κίνημα. Προσπαθούμε αυτή την όποια συμβολή μας είχαμε στην αγωνιστική παρουσία του να την συμπληρώσουμε και να την ολοκληρώσουμε με την προγραμματική, ανανεωτική μας πρόταση. Στη διάρκεια της συνταγματικής αναθεώρησης ανακοινώσαμε τα δέκα σημεία για την αναβάθμιση του Πανεπιστημίου, χθες το θέμα της ελεύθερης πρόσβασης. Στη διάρκεια, εάν έλθει και συνεχιστεί κανονικά η συζήτηση για το νόμο πλαίσιο, θα παρουσιάσουμε τις θέσεις μας για τη λειτουργία του Πανεπιστήμιου. Πιστεύω ότι έχουμε ένα ρόλο ο οποίος απαιτεί να είμαστε έξω από διαβούλια και συμβούλια και να δίνουμε τη μάχη δίπλα στην κοινωνία.

-Ένας φίλος μας έστειλε ένα μήνυμα.. Λέει, ο κ. Αλαβάνος και ο ΣΥΝ, με το ποσοστό που έχουν, μπορεί να λένε ότι θέλουν, γιατί ποτέ δεν θα κληθούν να τα κάνουν πράξη αυτά...

Δεν πιστεύω ότι το εννοεί αυτό. Τότε θα βάζαμε ένα όριο στα κόμματα που επιτρέπεται να μιλάνε. Εάν δεν έχουμε πάνω από 15-20% ώστε να μπορούν να διεκδικήσουν θέση σε κυβέρνηση, τους απαγορεύουμε να μιλάνε. Δεν πιστεύω ότι εννοεί αυτό. Θέλει να πει ότι δεν παίρνουμε υπόψη τις πραγματικές δυνατότητες, δεν έχουν ρεαλισμό οι προτάσεις μας. Αλλά δέστε στο μεγάλο θέμα: ποιος έχει δίκιο σε σχέση με το άρθρο 16. Θα περνούσε το άρθρο 16 ή δεν θα περνούσε; Αποδεικνύεται ότι αυτό το μικρό κόμμα του 3,5-4% είχε δίκιο, ότι έχει έναν ρεαλισμό. Και ίσως ένα στοιχείο της Αριστεράς της σημερινής, του ΣΥΝ είναι ότι, πέρα απ΄ αυτό που προσπαθεί να είναι, μια προγραμματική, ανανεωτική, ριζοσπαστική Αριστερά, είναι και μια Αριστερά αποτελεσματική.

To Γραφείο Τύπου