Skip to main content.
31/01/2005

Διάλογος για τα πραγματικά προβλήματα της παιδείας και όχι για τις κάμερες. 'Αρθρο του Αλέξη Τσίπρα* στην εφημερίδα "ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ".

Ο διάλογος όλων των πολιτικών και κοινωνικών δυνάμεων και των φορέων της εκπαίδευσης, σε εθνικό επίπεδο, ώστε να εξασφαλιστούν οι καλύτερες δυνατές προϋποθέσεις για την αντιμετώπιση των πολλών και σοβαρών εκπαιδευτικών προβλημάτων, αποτελούσε κι αποτελεί πάγια θέση και πρόταση του ΣΥΝ

Απαραίτητη όμως προϋπόθεση για τη διεξαγωγή ενός ουσιαστικού και γόνιμου διαλόγου, είναι η ειλικρινής διάθεση από πλευράς της κυβέρνησης να συνομιλήσει από μηδενική βάση και ισότιμα με όλους τους φορείς της εκπαίδευσης και κυρίως δίχως να αγνοεί τις δικές τους προτεραιότητες που αφορούν σε χρόνια αιτήματα και σε συσσωρευμένα προβλήματα. Αντ΄ αυτού η αίσθηση που όλοι αποκομίσαμε από την εναρκτήρια ολομέλεια του Ε.ΣΥ.Π., είναι ότι η κυβέρνηση δεν έχει καμία διάθεση ούτε να ενσκήψει πάνω στα πραγματικά προβλήματα της εκπαίδευσης, ούτε να καταγράψει τις προτάσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας πάνω σε αυτά.

Η πρόθεση της κυβέρνησης, απ΄ ότι φαίνεται και από τις δηλώσεις της ίδιας της υπουργού, είναι να χρησιμοποιήσει επικοινωνιακά το Ε.ΣΥ.Π., προκειμένου αφενός να συγκαλύψει την αδυναμία της να δεσμευτεί σε συγκεκριμένες λύσεις και αφετέρου να προωθήσει τη δική της πολιτική, ντύνοντάς την με τον μανδύα της συναίνεσης.

Τα παραπάνω συμπεράσματα δεν αποτελούν μια πρόχειρη και ανέξοδη αντιπολιτευτική κριτική αλλά βασίζονται σε συγκεκριμένα γεγονότα. Και εξηγούμε :

    *

      Λίγες μόνο μέρες πριν τη συγκρότηση του Ε.ΣΥ.Π., η κα Γιαννάκου έσπευσε να δώσει στη δημοσιότητα δύο πολύ σημαντικά νομοσχέδια. Αυτά της "Δια βίου Μάθησης" και της "Αναγνώρισης Τίτλων Σπουδών Ανώτατης Εκπαίδευσης". Αυτή η κίνηση, σε συμβολικό και μόνο επίπεδο, αναδεικνύει ότι η κυβέρνηση δεν έχει καμία διάθεση να θέσει στη βάσανο του διαλόγου τις ήδη ειλημμένες αποφάσεις της

    *

      Η κυβέρνηση, σε συνεννόηση με τον πρόεδρο του Ε.ΣΥ.Π., προσήλθε στον διάλογο, έχοντας εκ΄ των προτέρων προκαταλάβει τη θεματολογία του- την ατζέντα δηλαδή - δίχως τη σύμφωνη γνώμη των εκπαιδευτικών φορέων για το ποιες πρέπει να είναι οι προτεραιότητες του διαλόγου. Ο στόχος προφανής : Να συγκαλυφθούν τα πραγματικά προβλήματα και να προωθηθούν οι κυβερνητικές επιλογές, αφού ακόμα και αν δεν καταλήξει ο διάλογος πάνω στις προτεραιότητες της κυβέρνησης ( π.χ. αξιολόγηση), η τελευταία θα επικαλείται ότι έκανε διάλογου και άρα θα έχει την επίφαση της συναίνεσης στις αποφάσεις της.

    *

      Μετά την έντονη αντίδραση των φορέων της εκπαίδευσης στην εναρκτήρια συνεδρίαση του Ε.ΣΥ.Π., στην προκαθορισμένη ημερήσια διάταξη, που οδήγησε σε επανακαθορισμό της ατζέντας, η κα Γιαννάκου σε δηλώσεις της διευκρίνισε, για όσους δεν κατάλαβαν, ότι το Ε.ΣΥ.Π. είναι συμβουλευτικό όργανο και την πολιτική για την εκπαίδευση την χαράσσει η κυβέρνηση. Με λίγα λόγια δηλαδή το Ε.ΣΥ.Π. είναι καλό για να δείχνουμε ότι κουβεντιάζουμε και αν ομονοεί στις αποφάσεις μας έχει καλώς, αν όχι, δικό του πρόβλημα.

Ο ΣΥΝ, παρά το ότι από την αρχή είχε εκφράσει τις επιφυλάξεις του για τις πραγματικές προθέσεις της κυβέρνησης, συμμετέχει στο διάλογο, ακριβώς για να αναδείξει τα φλέγοντα προβλήματα της παιδείας, τα αιτήματα της εκπαιδευτικής κοινότητας αλλά και τις προαναφερόμενες αντιφάσεις της κυβερνητικής πολιτικής.

Στην επόμενη συνεδρίαση του οργάνου, λοιπόν, θα θέσουμε τις δικές μας προτεραιότητες για το διάλογο, έτσι όπως τίθενται και από την ίδια την κοινωνία, από τους γονείς, τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, απ΄ όλους όσους βιώνουν καθημερινά μια εξαιρετικά παθογενή κατάσταση: Τη συνεχή υποβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης, τη δυσβάσταχτη οικονομική επιβάρυνση της ελληνικής οικογένειας για να σπουδάσει τα παιδιά της, την απομάκρυνση από το σχολείο -κυρίως των μαθητών που προέρχονται από φτωχά στρώματα-, την απαξίωση του δημόσιου σχολειού αλλά και των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων και των πτυχίων τους.

Και αυτές οι προτεραιότητες έχουν να κάνουν με τη χρηματοδότηση της δημόσιας εκπαίδευσης - που παρά τις παχυλές υποσχέσεις παραμένει η χαμηλότερη στην Ευρώπη- , με την θεσμοθέτηση και στήριξη της 12χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, με την αυτονόμηση και απεξάρτηση του Λυκείου από τη διαδικασία εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με την αναβάθμιση της παρεχόμενης γνώσης σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Η κυβέρνηση επείγεται αξιοποιώντας και τη συναίνεση του ΠΑΣΟΚ, να θεσμοθετήσει τις επίμαχες ρυθμίσεις για την αξιολόγηση της ανώτατης εκπαίδευσης, σύμφωνα με τις επιταγές της αγοράς και της Διακήρυξης της Μπολώνιας, εν όψει της Συνόδου Ευρωπαίων Υπουργών Παιδείας, στο Μπέργκερν της Νορβηγίας τον ερχόμενο Μάιο. Αν όμως λογάριαζε να χρησιμοποιήσει το Ε.ΣΥ.Π. ως επικοινωνιακό εργαλείο και τους φορείς της εκπαίδευσης ως κομπάρσους μπροστά στις τηλεοπτικές κάμερες, μάλλον λογάριαζε χωρίς τον ξενοδόχο.

*Μέλος Πολιτικής Γραμματείας του ΣΥΝ, Υπεύθυνος για θέματα Παιδείας