Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
11/06/2007

Προστατευόμενη περιοχή Δυτικής Μήλου

Ερώτηση του Γιάννη Δραγασάκη προς τον Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ

Σε προηγούμενη ερώτησή μας είχαμε θέσει το ζήτημα της καθυστέρησης έκδοσης του Προεδρικού Διατάγματος για τον καθορισμό των μέτρων προστασίας για την περιοχή της Δυτικής Μήλου.

Ως γνωστόν, η περιοχή της Δυτικής Μήλου θεωρείται, σύμφωνα με την κοινοτική νομοθεσία, «Τόπος Κοινοτικής Σημασίας», και μάλιστα «προτεραιότητας», ο οποίος πρέπει να προστατεύεται και εντός 6 ετών να θεσμοθετηθεί ως «Ειδική Ζώνη Διαχείρισης». Μολονότι η εν λόγω υποχρέωση προστασίας της περιοχής ισχύει εξ αρχής από το 1997, δεν έχει ακόμη θεσμοθετηθεί ως «Ειδική Ζώνη Διαχείρισης».

Αν και το Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος έχει ετοιμασθεί από το 2001, μέχρι σήμερα δεν έχει εκδοθεί. Μετά από χρονοβόρες διαδικασίες, συντάχθηκε το 2006 Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ), για τη μεταβατική θεσμοθέτηση της περιοχής, με ισχύ για 2 χρόνια, μέχρι την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος.

Όμως, η εκδοθείσα ΚΥΑ, σε διαφοροποίηση προς το κείμενο του Σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος (ΣΠΔ) του 2001:

1.    Η εν λόγω ΚΥΑ, πέραν των όσων επέτρεπε το ΣΠΔ για συνέχιση των εξορυκτικών δραστηριοτήτων μέσα σε περιοχές με ισχύουσα άδεια, δίνει τη δυνατότητα και για νέα λατομεία μετά από απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης, χωρίς να απαιτείται η σύμφωνη γνώμη των αρχών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης..

2.    Καταργεί ή περιορίζει εξαιρετικά τη δόμηση και συνακόλουθα τις δυνατότητες αγροτουριστικής ανάπτυξης που προβλεπόταν στο ΣΠΔ.

Στη Ζώνη ΙΙΙ, που υποτίθεται ότι είναι η Ζώνη για την οικοανάπτυξη περιορίζει τη δυνατότητα δόμησης κατοικίας σε 200 τ.μ. από 250 τ,μ, που προέβλεπε το ΣΠΔ.

Δεν παρέχει καθόλου όρους δόμησης για κτίσματα επιχειρήσεων ανάπτυξης του αγροτουριστικού χαρακτήρα της Ζώνης ΙΙΙ, ήτοι για ξενώνες, φάρμες, αναψυκτήρια κλπ. Με τον τρόπο αυτό καταργεί τα κίνητρα για την αγροτουριστική ανάπτυξη, κάτι που αντίκειται στη φιλοσοφία των προστατευόμενων περιοχών που είναι η προστασία του περιβάλλοντος να συμβαδίζει με την οικοανάπτυξη της περιοχής στα πλαίσια της αειφόρου ανάπτυξης.

3.    Αντίθετα, η ΚΥΑ δίνει τη δυνατότητα για "τουριστική" εκμετάλλευση της περιοχής σε μεγάλες πολυτελείς μονάδες με ελάχιστο οικόπεδο τα 50 στρέμματα. Αυτό, σε συνδυασμό με την εισαγόμενη με το Σχέδιο για το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον Τουρισμό (άρθρο 10, α&β) πρόταση - τέχνασμα που θέλει να οικοδομούνται μεγάλες οικιστικές μονάδες με βάση τους πολύ ευνοϊκότερους όρους δόμησης που είναι για τουριστικές μονάδες, κατά σαφή και κατάφορη παραβίαση του νόμου για την εκτός σχεδίου δόμηση, θα έχει σαν αποτέλεσμα την κατάληψη της περιοχής από μεγάλα οικιστικά συγκροτήματα.

Τα ανωτέρω 1 & 3 αποτελούν επιχειρηματικές δραστηριότητες που είναι σε απόλυτη αντίθεση με το άρθρο 6 παράγραφος 4 της Κοινοτικής Οδηγίας 92/43/ΕΟΚ για περιοχές "προτεραιότητας" όπως είναι η Δυτική Μήλος.

Τέλος, σύλλογοι και φορείς του νησιού, εκφράζουν φόβους για το Π.Δ. που πρέπει να εκδοθεί το αργότερο σε δύο χρόνια, εφόσον περιληφθούν τα όσα προβλέπει η ΚΥΑ, δεδομένου μάλιστα ότι δεν έχει προηγηθεί κανείς διάλογος και ενημέρωση προκειμένου να ληφθούν υπόψη οι θέσεις τους για το νέο χωροταξικό της περιοχής.

Κατόπιν των ανωτέρω

Ερωτάται ο κ. Υπουργός

1)    Σε ποια φάση βρίσκεται η έκδοση του νέου Προεδρικού Διατάγματος για την προστασία της περιοχής της Δυτικής Μήλου;

2)    Πώς θα αποφευχθούν οι παραπάνω εκτεθείσες παραβιάσεις του άρθρου 6 § 4 της Οδηγίας 92/43 ΕΟΚ;

3)    Πώς θα διασφαλίσει η κυβέρνηση την ενεργό αειφορική διαχείριση και ανάπτυξη της προστατευόμενης περιοχής του φυσικού πάρκου της Δυτικής Μήλου συνδυάζοντας την προστασία της χλωρίδας, της πανίδας και του τοπίου με κίνητρα για συμβατές μʼ αυτή ήπιες  ανθρώπινες επιχειρησιακές και άλλες δραστηριότητες, δεδομένου ότι η ισχύουσα ΚΥΑ δεν συμβαδίζει μ' αυτό;

Ο ερωτών βουλευτής

Γιάννης Δραγασάκης