Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
03/07/2007

Ομιλία του ΦΩΤΗ ΚΟΥΒΕΛΗ για το ν/σ "Συγκέντρωση και αδειοδότηση Επιχειρήσεων Μέσων Ενημέρωσης και άλλες διατάξεις"

ΦΩΤΗΣ ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, με το παρόν νομοσχέδιο διακηρύσσεται και τυπικά πλέον ο θάνατος της έννοιας «βασικός μέτοχος» και μάλιστα με την εξαιρετικά καλή συνδρομή της μείζονος Αντιπολίτευσης του ΠΑ.ΣΟ.Κ. Έτσι λοιπόν μια κατάκτηση η οποία είχε εξασφαλίσει τη συντριπτική πλειοψηφία της Βουλής αναφορικά με την καθιέρωση της έννοιας του βασικού μετόχου προκειμένου να υπερασπισθούμε τη διαφάνεια και να απομακρύνουμε τη δυνατότητα χειραγώγησης της πολιτικής και του ευρύτερου δημόσιου βίου από τα ποικιλώνυμα κέντρα με πρωτεύουσα την ύπαρξη σ’ αυτά τα κέντρα των ραδιοτηλεοπτικών ανωνύμων εταιρειών εξαφανίζεται.

(ΡΝ)

(1GH)

Και είναι ακριβές ότι η εγκατάλειψη από την Κυβέρνηση αλλά και από την Αξιωματική Αντιπολίτευση αυτής της κατάκτησης, δεν είναι ένα τυχαίο γεγονός, δεν προέκυψε σε πολιτικό κενό, αλλά εμείς έχουμε τη βεβαιότητα ότι είναι το αποτέλεσμα συγκεκριμένων πιέσεων που ασκήθηκαν και ασκούνται από τις ιδιοκτησίες των ραδιοτηλεοπτικών μέσων.

Και είναι βέβαιο, αγαπητοί και αγαπητές συνάδελφοι, ότι ο χορός καλά κρατεί. Θα συνεχίζει η πολιτική ζωή να ετεροκαθορίζεται από τα μεγάλα ραδιοτηλεοπτικά κέντρα, τα οποία διαμορφώνουν και συνιστούν την έννοια του ολιγοπωλίου. Κατά συνέπεια, με αυτές τις ολιγοπωλιακές μορφές που υπάρχουν στα ραδιοτηλεοπτικά μέσα, είναι ευχερέστερη η πολιτική πίεση, άρα η διαμόρφωση μεγεθών κατά το πώς συμφέρει κάθε φορά εκείνους που θέλουν να ετεροκαθορίζουν την πολιτική προκειμένου να παράγουν τη δική τους πολιτική και προφανώς όχι προς όφελος των πολλών και την εξυπηρέτηση των συμφερόντων των Ελλήνων πολιτών αλλά με κύριο και αποκλειστικό στόχο την εξυπηρέτηση των δικών τους συμφερόντων. Και είναι ένα ζήτημα –και τούτο ανεξάρτητα από το βαθμό πολιτικής ευαισθησίας με την οποία ο καθένας το προσεγγίζει, που αφορά στον πυρήνα, που αφορά στην καρδιά της δημοκρατικής λειτουργίας του πολιτεύματος. Άλλοτε τα σημάδια αυτής της παρέμβασης είναι εμφανή, άλλες φορές είναι αόρατα, αλλά και στις δυο περιπτώσεις διαμορφώνουν εξαιρετικά δυσμενείς καταστάσεις για την υπόθεση της πολιτικής ως της συλλογικής δραστηριότητας που πρέπει να υπηρετεί τη δημοκρατία και τα συμφέροντα, όσο και τα δικαιώματα των πολιτών.

Επομένως, δεν απομένει να αναφωνήσει κανείς ότι απεβίωσε η έννοια του «Βασικού Μετόχου» τελικά.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, μόνο αυτό το γεγονός θα αρκούσε για να καταψηφίσουμε το νομοσχέδιο επί της αρχής. Πολύ δε περισσότερο, όταν υπάρχουν και διατάξεις οι οποίες αναφέρονται και προσδιορίζουν την έννοια της αρχής και μας βρίσκουν αντιθέτους.

Με ένα πρωθύστερο σχήμα η Κυβέρνηση επιχειρεί να αποκαθάρει τα ζητήματα του άναρχου ραδιοτηλεοπτικού τοπίου. Και ποιο είναι αυτό το πρωθύστερο σχήμα; Χωρίς ακόμη να είναι γνωστός ο ραδιοτηλεοπτικός χάρτης, η Κυβέρνηση σπεύδει να διαμορφώσει τις συνθήκες εκείνες για τη χορήγηση των αδειών για τη λεγόμενη αδειοδότηση, χωρίς τουλάχιστον το ελληνικό Κοινοβούλιο, εμείς, είτε ανήκετε στη συμπολίτευση είτε στην αντιπολίτευση, να γνωρίζουμε ποιες είναι οι δυνατότητες του ραδιοτηλεοπτικού χάρτη. Και μάλιστα γίνεται ο καθορισμός των όρων και των προϋποθέσεων για την αδειοδότηση, με την παραπομπή κρίσιμων ζητημάτων, σε ρυθμίσεις δεκαεπτά υπουργικών αποφάσεων. Και γνωρίζετε όλες και όλοι πάρα πολύ καλά, ότι αυτές οι ευρείες νομοθετικές εξουσιοδοτήσεις, να ρυθμίζονται καίρια ζητήματα με υπουργικές αποφάσεις, δεν υπηρετούν την αποφασιστική συμμετοχή του ελληνικού Κοινοβουλίου, όχι μόνο στη διαδικασία του ελέγχου αλλά και στη διαδικασία διαμόρφωσης κρίσιμων μεγεθών και στοιχείων, όπως εν προκειμένω, κρίσιμα είναι τα στοιχεία και στη βάση των όσων προανέφερα, για τη λειτουργία των ραδιοτηλεοπτικών μέσων.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η οριοθέτηση της έννοιας της δεσπόζουσας θέσης, είναι πρόδηλο ότι γίνεται κυρίως με οικονομικά στοιχεία και χαρακτηριστικά. Ενώ θα έπρεπε τα ποιοτικά στοιχεία να κυριαρχούν και βεβαίως ο έλεγχος της δεσπόζουσας θέσης να μην είναι της αρμοδιότητας της Επιτροπής Ανταγωνισμού ή αν θέλετε, να είναι και της Επιτροπής Ανταγωνισμού από την ώρα που παρεμβαίνει το οικονομικό στοιχείο και η οικονομική αξιολόγηση, αλλά και του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης.

(Στο σημείο αυτό την Προεδρική Έδρα καταλαμβάνει ο Α΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής κ. ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΧΑΤΖΗΓΑΚΗΣ)

Όμως, αυτό δεν είναι τυχαίο και δεν είναι τυχαίο για το λόγο ότι εκείνο που κυριαρχεί ως αντίληψη στο νομοσχέδιο είναι ο οικονομικός χαρακτήρας της ρύθμισης, ενώ θα πρέπει να συμφωνήσετε ότι, όταν μιλάμε για τη ραδιοτηλεόραση, θα πρέπει -χωρίς να υποτιμούμε τα οικονομικά στοιχεία- να αναζητούμε άλλα κριτήρια, τα οποία θα αξιολογούν και θα σταθμίζουν τη θέση της πολιτείας απέναντι στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είμαστε αντίθετοι με αυτήn τη γενίκευση, με αυτή -αν θέλετε- τη γενικευμένη ακριβέστερα επιλογή να εξαφανιστούν τα τοπικά κανάλια και να οδηγηθούν πάλι στη λογική των οικονομικών στοιχείων σε συγχωνεύσεις. Η εξαφάνιση των τοπικών σταθμών και η μετακίνησή τους αναγκαστικά σε σχήματα που θα προκύπτουν από συγχώνευση στην περιφέρεια, για σκεφθείτε, προσβάλλει την πολυφωνία, προσβάλλει -αν θέλετε- και τη δυνατότητα έκφρασης των τοπικών κοινωνιών στο επίπεδο των στοιχείων που συγκροτούν την έννοια της τοπικής κοινωνίας. Εμείς δεν συμφωνούμε με αυτήν τη γενικευμένη απαγόρευση λειτουργίας των τοπικών καναλιών και έχουμε έντονες τις αντιρρήσεις για την απομάκρυνσή τους από το ραδιοτηλεοπτικό χάρτη.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τα κριτήρια για την αδειοδότηση αναφέρονται στο σχέδιο νόμου, εμείς όμως θέλουμε να δώσουμε το βάρος στην αρνητική βαθμολογία. Στο πλαίσιο της αρνητικής βαθμολογίας, κύριε Υπουργέ, νομίζω ότι θα πρέπει να συμφωνήσετε πως πρέπει να κυριαρχεί αρνητικά το στοιχείο που δίνει στη δημοσιότητα και με έναν επίσημο τρόπο το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης για την προσβολή της πολυφωνίας και για την προσβολή της ισοτιμίας των κομμάτων των πολιτικών δυνάμεων στη δυνατότητα έκφρασης των πολιτικών τους απόψεων.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, έχω αίσθηση του μεγέθους του κόμματος στο οποίο έχω την τιμή να ανήκω, αλλά, εάν δείτε τα στοιχεία τα οποία δίδει το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης στη δημοσιότητα, θα διαπιστώσετε ότι δεν προσβάλλεται η πολυφωνία, στραγγαλίζεται. Θα διαπιστώσετε ότι κυρίως τα ιδιωτικά Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης περιφρονούν και τη συνταγματική επιταγή και τους κανόνες, εν συνεχεία, της συνταγματικής επιταγής για την αναγκαία υπηρεσία προς την πολυμέρεια και την πολυφωνία. Προσβάλλεται ο πολιτισμός από τη λειτουργία πολλών Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης. Προσβάλλονται -αν θέλετε- κοινές αξίες και δεν αναφέρομαι σε αξίες που μπορεί να μας διαφοροποιούν, αλλά σε κοινές αξίες. Αυτά τα στοιχεία θα πρέπει να είναι δυναμικά κριτήρια για την αρνητική βαθμολογία σε σχέση με την αδειοδότηση, όπως επίσης θα πρέπει θετικό στοιχείο βαθμολογίας να είναι για τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και να λαμβάνεται αποφασιστικά υπόψη πόσα κοινωνικά μηνύματα μεταδίδουν και με ποιο τρόπο, τι χρόνο παρέχουν στους διάφορους κοινωνικούς φορείς, προκειμένου να μπορούν τις απόψεις τους, τις ιδέες τους, τα μηνύματά τους να τα συναρθρώνουν με τη δυνατότητα που κάθε φορά παρέχει ο εξαιρετικά -αν θέλετε- ισχυρός τρόπος τον οποίο έχουν τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σε αυτόν τον άναρχο ραδιοτηλεοπτικό χάρτη, σε αυτήν τη διαμορφωμένη πλέον και περαιτέρω διαμορφούμενη κατάσταση ολιγοπωλίων, η μόνη -αν θέλετε- πολιτική και κοινωνική παρηγορία-επιτρέψτε μου τον όρο- που θα μπορούσε να υπάρχει είναι η δημόσια τηλεόραση. Όμως, το σχέδιο νόμου έχει συγκεκριμένη διάταξη που λειτουργεί ως πολιορκητικός κριός και αφυδατώνει το δημόσιο χαρακτήρα, που δίνει τη δυνατότητα ίδρυσης θυγατρικής εταιρείας της ΕΡΤ Α.Ε. με ποσοστό συμμετοχής 49% του ιδιώτη, με παροχή 15% από το ανταποδοτικό τέλος.

Και επιπλέον έχει τη δυνατότητα με απόφαση της διοίκησης της ΕΡΤ ΑΕ και της γενικής συνέλευσης αυτής της ανώνυμης εταιρείας να μεταβιβάζονται περιουσιακά στοιχεία προς τη θυγατρική εταιρεία. Είναι προφανές, είναι πρόδηλο θα έλεγα ότι η δυνατότητα ίδρυσης της θυγατρικής εταιρείας της ΑΕ δεν είναι τίποτα άλλο παρά ο προπομπός της καταστροφής του δημόσιου χαρακτήρα της ΕΡΤ ΑΕ. Δεν είναι δυνατόν να το δεχθούμε αυτό. Πολύ δε περισσότερο γιατί τα άλλα που αφορούν στο χαρακτήρα που θα έχει αυτή η θυγατρική εταιρεία έχουν και τα ζητήματα των εργασιακών σχέσεων και τα προβλήματα των εργαζομένων στην ΕΡΤ ΑΕ.

Όμως, σε κάθε περίπτωση εκείνο που κυριαρχεί και μας οδηγεί στο να υψώνουμε την αντίθεσή μας απέναντι στην ίδρυση της θυγατρικής ΑΕ είναι κυρίως η αλλοίωση έως και η κατάργηση του δημόσιου χαρακτήρα της ΕΡΤ.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, υπάρχει ένα ζήτημα. Θα πρέπει να ενταχθούν στην ίδια ρύθμιση οι αδειοδοτήσεις που αφορούν σε ραδιοτηλεοπτικούς σταθμούς, κομμάτων αλλά και μεγάλων κοινωνικών οργανώσεων και συλλογικών φορέων; Εμείς λέμε ευθέως όχι διότι ο χαρακτήρας αυτών των ραδιοτηλεοπτικών σταθμών δεν είναι δυνατόν να συναθροίζεται με τον χαρακτήρα των ραδιοτηλεοπτικών σταθμών που κυριαρχούνται κυρίως από το οικονομικό στοιχείο. Για αυτό και ζητήσαμε και προτείναμε τόσο στη Διαρκή Επιτροπή όσο και σήμερα να εξαιρεθούν οι ραδιοτηλεοπτικοί σταθμοί οι οποίοι αναφέρονται σε κόμματα, σε μεγάλες κοινωνικές οργανώσεις, σε συλλογικούς φορείς από τις ρυθμίσεις του παρόντος σχεδίου νόμου.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, με το συζητούμενο νομοσχέδιο που θα είναι σε λίγες ημέρες νόμος με δεδομένη την πλειοψηφία που θα το ψηφίσει τίποτα άλλο δεν γίνεται παρά εγκαταλείπεται κάθε προσπάθεια για την διαφάνεια και την πολυφωνία στον χώρο των Μέσων της Μαζικής Ενημέρωσης. Είναι μία επιλογή αλλά θα έλεγα ότι όποιος δεν αντιστέκεται σε αυτή την επιλογής χειραγώγησης του δημόσιου, του κοινωνικού και του πολιτικού βίου έχει ευθύνες. Είναι ευθύνες που καταγράφονται και σήμερα και θα καταγράφονται και αύριο και μάλιστα με ποιο έντονο ίσως και πολιτικά δραματικό τρόπο.

Καταψηφίζουμε το σχέδιο νόμου επί της αρχής.