Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
26/07/2007

Ομιλία του Φώτη Κουβέλη για την πρόταση νόμου του ΣΥΝ "Για την ένταξη των τριτέκνων οικογενειών ως πολυτέκνων στο νόμο 1910/1944"

Το λόγο έχει ο Εισηγητής του Συνασπισμού της Ριζοσπαστικής Αριστεράς κ. Φώτης Κουβέλης.

ΦΩΤΗΣ ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ο Συνασπισμός της Ριζοσπαστικής Αριστεράς θεώρησε ότι η υπόσχεση του Πρωθυπουργού και τότε Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης αναφορικά με τις τρίτεκνες οικογένειες παραμένει στο κενό και τρεισήμισι χρόνια μετά από τις τελευταίες εκλογές δεν έχει αποκτήσει ουσιαστικό περιεχόμενο.

Πρόκειται για μία υπόσχεση που είχε δοθεί από τα πρωθυπουργικά χείλη επαναλαμβάνω του τότε Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, αναφορικά με την ένταξη των τριτέκνων οικογενειών στη ρύθμιση του νόμου 1910/1944 και όπως σήμερα ισχύει για τις πολυτεκνικές οικογένειες.

Δυστυχώς, αυτές οι 200.000 περίπου τρίτεκνες οικογένειες δεν έχουν μέχρι στιγμής τύχει εκείνων των ρυθμίσεων που αντιστοιχούν στις πολύτεκνες οικογένειες και όπως οι σχετικές ρυθμίσεις αναφέρονται στο νόμο.

Εμείς θεωρούμε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι η τρίτεκνη οικογένεια πρέπει να στηριχθεί για λόγους κοινωνικής αλληλεγγύης και κοινωνικής προστασίας. Το κοινωνικό κράτος θα πρέπει να είναι ευαίσθητο και παρεμβατικό απέναντι στην ομάδα αυτή των οικογενειών που έχει πρόσθετες ανάγκες στήριξης.

Η αντιμετώπιση των προβλημάτων της τρίτεκνης οικογένειας αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο άσκησης κοινωνικής πολιτικής, σε μια περίοδο που το ελληνικό κράτος έχει έντονα υποχωρήσει και δεν ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις του αναφορικά με τα μεγάλα ζητήματα της κοινωνίας.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, παρά τη δέσμευση του κυρίου Πρωθυπουργού, υπήρξε ένας νόμος, μόνο ένας νόμος, ο ν. 3454/2006 για την ενίσχυση της οικογένειας και ψηφίστηκε -νομίζω ψηφίστηκε από την κυβερνητική πλειοψηφία- χωρίς όμως να ανταποκρίνεται σΆ εκείνα που προεκλογικά εξαγγέλθηκαν και εδόθησαν ως υποσχέσεις. Αυτός ο νόμος διέψευσε τις προσδοκίες των τρίτεκνων οικογενειών για το χαρακτηρισμό τους ως πολυτεκνικών.

Θεωρούμε ότι τα μέτρα που έχουν ληφθεί μέχρι τώρα από την πολιτεία για τους τρίτεκνους συνιστούν μια πρόχειρη παρωχολογία χωρίς ουσιαστικό υπόβαθρο και χωρίς μακροπρόθεσμη προοπτική και στόχευση. Με τα δεδομένα ότι το επίδομα του τρίτου τέκνου αμφισβητείται και από την πρόσφατη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, σας παραπέμπω στην απόφαση 2036 του έτους 2006 του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Η πρόβλεψη για απασχόληση και προσλήψεις στο δημόσιο τομέα είναι ανεφάρμοστη, αφού στην πράξη είναι μηδενική η πιθανότητα πρόσληψης τριτέκνων. Οι τρίτεκνοι -για να έρθω σε ειδικότερες κατηγορίες- εκπαιδευτικοί καθώς και οι τρίτεκνοι που προέρχονται από το ιατρικό, νοσηλευτικό, στρατιωτικό προσωπικό και από το προσωπικό των Σωμάτων Ασφαλείας, καθώς και από άλλες ειδικότητες, δεν περιλαμβάνονται στην προστασία από τις μεταθέσεις. Δεν ισχύει η εισαγωγή στις στρατιωτικές σχολές τριτέκνων με ειδική κατηγορία. Αναφέρομαι στο νόμο 582/1970.

Στους τρίτεκνους εκπαιδευτικούς δεν ισχύει η πρόσληψή τους όπως ισχύει για τους πολυτέκνους. Χάνονται τα όποια δικαιώματα της τρίτεκνης οικογένειας εκ του νόμου, αν το ένα τέκνο είναι μεγαλύτερο των 25 ετών. Δεν ισχύει η ισοβιότητα και στους τριτέκνους. Δεν υπάρχει ισόβια σύνταξη για την τρίτεκνη μητέρα.

Με την πρότασή νόμου που συζητάμε, εκείνο το οποίο επιδιώκουμε είναι να ενταχθούν οι τρίτεκνες οικογένειες ως οικογένειες πολυτέκνων στο νόμο, όπως προείπα, 1910 του 1944. Επιδιώκουμε μΆ αυτή την πρόταση νόμου να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα των περίπου διακοσίων χιλιάδων τριτέκνων οικογενειών και να αντιμετωπιστεί ένα υπαρκτό κοινωνικό ζήτημα, το οποίο είναι υπόθεση ορθής λειτουργίας του κοινωνικού κράτους.

Βεβαίως, θα πρέπει να υπάρξουν και μέτρα πολιτικής για τη στήριξη γενικά της μητρότητας, να υπάρξουν κοινωνικές υποδομές, βρεφονηπιακοί σταθμοί, κοινωνική πρόνοια, συνέχιση προγραμμάτων για τη φροντίδα των ηλικιωμένων στο σπίτι, μέτρα για τη λαϊκή στέγη, για την ενίσχυση των νέων ζευγαριών. Να σταματήσει βέβαια η πολιτική της λιτότητας και να ενισχυθεί η απασχόληση, αλλά και να υπάρξει βελτίωση κοινωνικών πολιτικών συνολικότερα.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, στη Διαρκή Επιτροπή ουσιαστικά ο παρών κύριος Υφυπουργός αμφισβήτησε την αποτελεσματικότητα της ρύθμισης που προτείνει ο Συνασπισμός για την ένταξη των τριτέκνων στις ρυθμίσεις των πολυτεκνικών οικογενειών, λέγοντας ότι τα προτεινόμενα αυτά μέτρα δεν συνιστούν συνολική αντιμετώπιση καλά σχεδιασμένη και με στόχευση, η οποία πράγματι θα μπορούσε να είχε αποτελέσματα.

Εμείς δεν υποστηρίζουμε σε καμία περίπτωση ότι με την προτεινόμενη ρύθμιση θα λυθούν όλα τα ζητήματα της κοινωνίας. Σε καμία περίπτωση δεν υποστηρίζουμε ότι με την ένταξη των τρίτεκνων οικογενειών στις ρυθμίσεις των πολυτεκνικών οικογενειών ως δια μαγείας θα έχουμε την αντιμετώπιση του συνόλου των προβλημάτων που υπάρχουν.

Πιστεύουμε όμως ότι μια τέτοια ρύθμιση εξαιρετικά σαφής και καθαρή σαν και αυτή που προτείνουμε, θα μπορούσε να λειτουργήσει ανακουφιστικά γιΆ αυτές τις τρίτεκνες οικογένειες και ουσιαστικά τα όσα είπε στη Διαρκή Επιτροπή ο κύριος Υφυπουργός δεν είναι τίποτε άλλο παρά εγκατάλειψη της δέσμευσης και της θέσης, όπως αυτή είχε εξαγγελθεί από το σημερινό Πρωθυπουργό και τότε Αρχηγό της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης προεκλογικά.

Με άλλα λόγια, κύριοι συνάδελφοι της Νέας Δημοκρατίας, πιστεύατε τότε, όταν εξαγγελλόταν η σχετική ρύθμιση, στην αποτελεσματικότητα της ρύθμισης που είχατε υποσχεθεί στους τρίτεκνους; Εκ των υστέρων διαπιστώσατε ότι η ρύθμιση αυτή δεν αποτελεί λύση;

Προφανώς πρόκειται για την επιλογή, τη σταθερή όσο και απαράδεκτη επιλογή, παραμονές εκλογών να δίδονται υποσχέσεις και να εγκαταλείπονται στην πορεία των πραγμάτων, μια πολιτική η οποία απαξιώνεται και απαξιώνεται διότι η αναντιστοιχία λόγων και πράξεων είναι εκείνο που διαμορφώνει το εξαιρετικά επικίνδυνο στοιχείο της έλλειψης εμπιστοσύνης πια της κοινωνίας προς την πολιτική.

Αυτό υπηρετείτε σήμερα με την άρνησή σας, αυτή την επικίνδυνη κατάσταση της αναξιοπιστίας της πολιτικής, να έχετε δώσει μια υπόσχεση, να την εγκαταλείπετε και μάλιστα να εφευρίσκετε και πολιτική επιχειρηματολογία ότι η ρύθμιση αυτή και όπως αποδεικνύεται από την πρόταση του Συνασπισμού δεν θα αντιμετωπίσει τα προβλήματα.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν αναφέρομαι σε γνωστά επιχειρήματα για την υπογεννητικότητα και όλα τα συναφή που καταγράφονται σε σχέση και με το δημογραφικό, διότι η κύρια στόχευση για εμάς είναι η αντιμετώπιση του κοινωνικού ζητήματος που λέγεται τρίτεκνη οικογένεια. Διακόσιες χιλιάδες είναι αυτές οι οικογένειες.

Θα σας έλεγα επιπροσθέτως ότι εάν είχατε υιοθετήσει αυτή την πρόταση, ακριβέστερα αν είχατε ανταποκριθεί με συνέπεια σε εκείνα, τα οποία είχατε υποσχεθεί, δεν θα προέκυπτε και μεγάλο οικονομικό κόστος. Ή και εάν προέκυπτε οικονομικό κόστος –για να αναφερθώ στο κόστος που καταγράφει το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους- ε, αυτό το κόστος πρέπει να καταβληθεί, γιατί η υπόθεση των τρίτεκνων οικογενειών είναι υπόθεση άμεσης προτεραιότητας και η σχετική ρύθμιση πρέπει να υπάρξει, πολύ δε περισσότερο όταν άλλο κόστος, σε άλλες περιπτώσεις δευτερεύουσας ή τριτεύουσας σημασίας, καταβάλλεται από την ελληνική πολιτεία.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, μας είναι γνωστή η διαδικασία, μας είναι γνωστό ότι δυστυχώς δεν είναι δυνατόν να τεθεί σε ψηφοφορία η σχετική πρόταση του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς. Παρόλα αυτά, η ανάδειξη του θέματος διαμορφώνει υποχρέωση και καταγράφει την ευθύνη της Κυβέρνησης απέναντι στην κοινωνία και ειδικότερα απέναντι στους τριτέκνους.

Εάν είχε υιοθετηθεί αυτή πρόταση, θα αποτελούσε στοιχείο ανακούφισης των τρίτεκνων οικογενειών, ανακούφισης των ίδιων των τρίτεκνων πολιτών και πράγματι θα αποτελούσε ένα βηματισμό, μια κίνηση προς την κατεύθυνση εκείνη που οφείλει να λέει και να αναδεικνύει ότι το κοινωνικό κράτος μπροστά σε τέτοια κοινωνικά μεγέθη πρέπει να είναι παρόν. Αλλά εδώ απουσιάζει. Και απουσιάζει δραματικά με την ευθύνη, την αποκλειστική ευθύνη της Κυβέρνησης.

Ευχαριστώ.