Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς και της Προόδου
25/01/1998

ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΤΟΥ ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΡΟΟΔOY

Σύνοδος ΚΠΕ 24-25 Ιανουαρίου 1998

photo photo

1. Αλλαγή του πολιτικού κλίματος - Μεγάλα προβλήματα

Το πολιτικό κλίμα της χώρας αλλάζει. Οι προσδοκίες που γεννήθηκαν με την αλλαγή ηγεσίας στο ΠΑΣΟΚ και τη συγκρότηση της κυβέρνησης Σημίτη, υποχωρούν και σταδιακά κυριαρχούν και πάλι η δυσαρέσκεια για το παρόν και η αβεβαιότητα για το μέλλον.

Αυτή η αλλαγή κλίματος δεν είναι τυχαία. Οφείλεται σε πολύ απτούς και συγκεκριμένους λόγους. Η νέα κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ δεν πραγματοποίησε τη στροφή που επαγγέλθηκε, δεν παρουσίασε νέες ιδέες, δεν διαμόρφωσε νέο στυλ διακυβέρνησης, δεν έπεισε ότι έχει τη δύναμη και τη θέληση να πραγματοποιήσει τομές στη βάση των αναγκών της χώρας για προοδευτικό εκσυγχρονισμό.

Μέσα από τις αδράνειες, τις εσωτερικές αντιφάσεις, την επιφανειακή περί εκσυγχρονισμού ρητορική αυτό που τελικά προκύπτει ως η συνισταμένη της κυβερνητικής πολιτικής κινείται στην προέκταση των γνωστών πολιτικών επιλογών του ΠΑΣΟΚ. Επιλογών που εν πολλοίς ευθύνονται για τα αδιέξοδα που αντιμετωπίζει σήμερα η ελληνική κοινωνία. Με μόνη διαφορά ότι η ένταση αυτών των αδιεξόδων δεν παρέχει πλέον περιθώρια εξωραϊσμού των λανθασμένων επιλογών και έτσι γίνεται πολύ καθαρός ο συντηρητικός - κοινωνικά άδικος και από κάθε άποψη αναποτελεσματικός χαρακτήρας αυτών των επιλογών.

Οι εξελίξεις στην Ε.Ε. και η αδυναμία της χώρας μας να παρακολουθήσει τις διαδικασίες της οικονομικής και νομισματικής ενοποίησης,

είναι τα μεγάλα προβλήματα που συνθέτουν τη σημερινή εικόνα, υπογραμμίζουν την αδυναμία της κυβέρνησης να αντιστρέψει την πορεία των εξελίξεων και που φέρνουν στην επιφάνεια το κεντρικό πολιτικό πρόβλημα της χώρας.

2. Αποτυχία της κυβέρνησης Σημίτη. Η πρόταση του ΣΥΝ

Η αποτυχία της κυβέρνησης Σημίτη σηματοδοτεί την εξάντληση της δυναμικής του ΠΑΣΟΚ και στη νέα φάση Λύσεις σε προοδευτική κατεύθυνση δεν μπορούν να προέλθουν από ανασχηματισμούς, αναδιατάξεις και τακτικούς χειρισμούς στα πλαίσια του κυβερνητικού κόμματος. Ταυτόχρονα σηματοδοτεί και την χρεωκοπία των κυρίαρχων επί μία εικοσαετία αντιλήψεων για τους μεγάλους άξονες της πολιτικής της χώρας, και του σημερινού συστήματος διακυβέρνησης.

Δεν αποτελεί λύση η επάνοδος της Ν.Δ. στην κυβερνητική εξουσία, που ανασυντάσσεται προκειμένου να εισπράξει και τη φθορά της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ. Σε μία τέτοια περίπτωση θα έχουμε ένταση με ακόμα πιο αρνητικές επιπτώσεις της ίδιας πολιτικής, των ίδιων αδιεξόδων.

Τα επόμενα χρόνια είναι καθοριστικής σημασίας για το μέλλον της χώρας καθώς στο διάστημα αυτό πρέπει να επιτευχθούν κρίσιμοι στόχοι, να γίνουν μεγάλες επιλογές και ταυτόχρονα, καθώς, στο ίδιο αυτό διάστημα θα σημειωθούν αλλεπάλληλες εκλογικές αναμετρήσεις.

Περιθώρια για απώλεια χρόνου, για λάθη, για συνέχιση της σημερινής αδιέξοδης πολιτικής και πολύ περισσότερο περιθώρια για μετάθεση των προβλημάτων και αναβολή της λήψης αποφάσεων δεν υπάρχουν.

Η Ελλάδα χρειάζεται ένα πρόγραμμα εθνικής, κοινωνικής, οικονομικής και πολιτικής ανασυγκρότησης. Ένα πρόγραμμα προοδευτικού εκσυγχρονισμού.

Ένα τέτοιο πρόγραμμα όμως μπορεί να προωθηθεί μόνον εάν στηριχθεί σε μία νέα κοινωνική και πολιτική πλειοψηφία που θα έχει συνειδητοποιήσει την κρισιμότητα των προβλημάτων και την ανάγκη πραγματικών τομών στην πορεία της χώρας και εάν υλοποιηθεί από μία κυβέρνηση αντιπροσωπευτική αυτής της πλειοψηφίας.

Ο ΣΥΝ θα εργαστεί με όλες του τις δυνάμεις, ώστε να διαμορφωθούν εκείνοι οι πολιτικοί συσχετισμοί που θα καταστήσουν ρεαλιστική αυτήν την προοπτική.

Κεντρική πολιτική του επιλογή είναι η άσκηση προγραμματικής αντιπολίτευσης στη σημερινή κυβέρνηση, ώστε μέσα από αυτήν την αντιπολίτευση να διαγράφεται το περίγραμμα του εναλλακτικού προγράμματος προοδευτικού εκσυγχρονισμού και να προτείνονται θετικές κατευθύνσεις για την ενεργοποίηση των μαζικών κινημάτων των εργαζομένων και ταυτόχρονα η ανάληψη πρωτοβουλιών διαλόγου, ώστε να ωριμάζει στη συνείδηση του ελληνικού λαού η ιδέα της εναλλακτικής πολιτικής στρατηγικής που εισηγείται ο ΣΥΝ.

Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ οφείλει να επιλέξει εάν θα πάρει θεσμικές πρωτοβουλίες που θα ανοίξουν το δρόμο για αλλαγή του σκηνικού με πρώτη σημαντική την αλλαγή του εκλογικού νόμου και την ψήφιση της απλής αναλογικής, ή εάν σε σύμπλευση με τις συντηρητικές δυνάμεις θα επιμείνει στην υπεράσπιση του ισχύοντος πολιτικού συστήματος και στη διαιώνιση της σημερινής αδιέξοδης κατάστασης.

3. Προτεραιότητες και πρωτοβουλίες του ΣΥΝ

Ο ΣΥΝ επιμένει στην αναγκαιότητα της πολιτικής πρότασης που απηύθυνε στις ηγεσίες των αριστερών και προοδευτικών δυνάμεων για προγραμματική συζήτηση γύρω από τα μεγάλα προβλήματα του τόπου και τη σημασία να υπάρξει κοινή αντιμετώπισή τους σε προοδευτική κατεύθυνση.

Για το σκοπό αυτό θα συνεχίσει τις προσπάθειές του σε επίπεδο ΚΠΕ αλλά και Νομαρχιακών Επιτροπών. Θα αναλάβει πρωτοβουλίες προκειμένου να ξεπεραστούν δυσκολίες και εμπόδια για να δοθεί απάντηση στη συνέχιση των συντηρητικών πολιτικών και των αδιεξόδων που επισώρευσε ο δικομματισμός.

Στο επόμενο διάστημα ο ΣΥΝ με τις προτάσεις του, τις πρωτοβουλίες του, την προγραμματική του αντιπολίτευση, τη σύνδεσή του με τα κοινωνικά και μαζικά κινήματα, με την ενεργοποίηση των εργαζομένων, των πολιτών, επιδιώκει να γίνει περισσότερο σαφές και αποδεκτό το πρόγραμμα του προοδευτικού εκσυγχρονισμού. Αυτό εξυπηρετούσε το πρόγραμμα δράσης που ενέκρινε η ΚΠΕ του Οκτωβρίου (11-12) και στη βάση του οποίου ο ΣΥΝ αντιμετώπισε και αντιμετωπίζει τα προβλήματα, τις πολιτικές εξελίξεις.

Ανέλαβε πρωτοβουλίες σε όλα τα σοβαρά προβλήματα (Ευρωπαϊκή Ενοποίηση, Κυπριακό, ζητήματα εξωτερικής πολιτικής, προϋπολογισμός) και αντιμετώπισε με επιτυχία αρχαιρεσίες σε μαζικούς φορείς.

Η ΚΠΕ πιστεύει ότι οι προτεραιότητες στη δράση και στις πρωτοβουλίες των δυνάμεων του ΣΥΝ θα πρέπει να είναι τα μεγάλα οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα, τα θέματα της εξωτερικής πολιτικής, η συνταγματική αναθεώρηση, τα θέματα της παιδείας και της υγείας και βεβαίως οι Δημοτικές και Νομαρχιακές εκλογές.

4. Αντιλαϊκή και αναποτελεσματική οικονομική πολιτική - Κοινωνικά προβλήματα

Η ψήφιση του σκληρότερου προϋπολογισμού για το 1998 και το απαράδεκτο, πρόχειρο και κοινωνικά άδικο φορολογικό νομοσχέδιο αποδεικνύει ότι η κυβέρνηση εμμένει σε μια οικονομική πολιτική που ενώ δημιουργεί τεράστια κοινωνικά προβλήματα και επιρρίπτει δυσβάστακτο βάρος στα αδύναμα κοινωνικά στρώματα δεν εξασφαλίζει καμιά αναπτυξιακή προοπτική και καμιά βεβαιότητα για το μέλλον της ελληνικής οικονομίας.

Η εξέλιξη του κοινωνικού διαλόγου απέδειξε ότι η κυβέρνηση υπονόμευσε τον κοινωνικό διάλογο με στόχο την εφαρμογή της αντεργατικής πολιτικής της και την εκτόνωση των εργατικών αντιδράσεων, με συνέπεια να δεχτεί σοβαρό πλήγμα η ιδέα του κοινωνικού διαλόγου. Η προσπάθεια της να πλήξει το θεσμό των συλλογικών διαπραγματεύσεων με την περιβόητη τροπολογία στο φορολογικό νομοσχέδιο - η οποία πρέπει να αποσυρθεί -αποδεικνύει την ανακολουθία της, την υποκρισία της, το σοβαρό έλλειμμα δημοκρατίας και υπονομεύει ευθέως τις διαδικασίες ουσιαστικού διαλόγου και κοινωνικής διαπραγμάτευσης.

Ο ΣΥΝ έγκαιρα είχε αντιπροτείνει την ιδέα ενός μεσοπρόθεσμου ανορθωτικού προγράμματος με στόχο την ανασυγκρότηση των δομών της ελληνικής οικονομίας και την πραγματική σύγκλιση με τις οικονομίες των ευρωπαϊκών χωρών.

Εκτιμάμε ότι οι εξελίξεις επιβεβαιώνουν την ορθότητα αυτής της λογικής και μ΄αυτήν την έννοια ο ΣΥΝ αναλαμβάνει πρωτοβουλίες σε όλα τα επίπεδα για τη διατύπωση των εναλλακτικών του προτάσεων και την ενεργοποίηση της κοινωνίας.

Οι προτάσεις του ΣΥΝ για την αναγκαία φορολογική μεταρρύθμιση, τον εκσυγχρονισμό των ΔΕΚΟ, την αντιμετώπιση της ανεργίας, την ανασυγκρότηση της αγροτικής οικονομίας, την καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού, την αναβάθμιση της μισθωτής εργασίας και την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής, αποτελούν τις προτεραιότητες το επόμενο διάστημα.

5. Εξωτερική Πολιτική: Οι Ελληνοτουρκικές σχέσεις σε ένταση

Οι ελληνοτουρκικές σχέσεις βρίσκονται σε περίοδο επικίνδυνης έντασης. Η έναρξη της ενταξιακής διαδικασίας της Κύπρου στην Ε.Ε., τα εσωτερικά προβλήματα της Τουρκίας, οι εξελίξεις στις σχέσεις Ε.Ε.-Τουρκίας, η στρατηγική των ΗΠΑ στην ευρύτερη περιοχή διαμορφώνουν το πλαίσιο μέσα στο οποίο ενυπάρχουν σημαντικές δυνατότητες για την προώθηση λύσεων σε χρόνια προβλήματα της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής, αλλά ταυτόχρονα ανακύπτουν και κίνδυνοι για ζωτικά ελληνικά συμφέροντα.

Ο ΣΥΝ καταλογίζει στην κυβέρνηση απουσία συνεκτικής στρατηγικής, αντιφατικότητα στους χειρισμούς και προχειρότητα στις επιλογές και επισημαίνει τον κίνδυνο μέσα από τις παλινωδίες, τα πίσω-μπρος, τη συνύπαρξη αλληλοσυγκρουόμενων στρατηγικών να υπάρξουν αρνητικές εξελίξεις.

Ο ΣΥΝ θεωρεί ότι η Ελλάδα οφείλει να διαμορφώσει μία σταθερή και νηφάλια στρατηγική για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις στη βάση δύο κεντρικών κατευθύνσεων:

α) Η Ελλάδα πρέπει να κινείται σταθερά στη γραμμή του απευθείας ελληνοτουρκικού διαλόγου στα πλαίσια του Διεθνούς Δικαίου και των Διεθνών συνθηκών πάνω στα υπαρκτά προβλήματα που συγκροτούν την ελληνοτουρκική διένεξη.

β) Ο ευρωπαϊκός προσανατολισμός της Τουρκίας και η συνολικότερη βελτίωση των ευρωτουρκικών σχέσεων με βάση το ευρωπαϊκό κεκτημένο, είναι συμφέρουσα προοπτική για την Ελλάδα.

Στη βάση αυτών των κατευθύνσεων η Ελλάδα με δεδομένη την αναγκαιότητα αμυντικής ικανότητας της οφείλει να κινείται σταθερά στη γραμμή αποκλιμάκωσης της έντασης στο Αιγαίο και την Κύπρο και στη γραμμή αποφυγής εκείνων των καταστάσεων που θα την οδηγήσουν σε μία λύση υπό την επιδιαιτησία των ΗΠΑ έξω από τα πλαίσια του Διεθνούς Δικαίου και στη βάση των ψυχρών στρατιωτικών συσχετισμών.

6. Πολιτικό σύστημα - Συνταγματική αναθεώρηση

Η συζητούμενη αναθεώρηση του Συντάγματος θα έπρεπε να εντάσσεται στην προοπτική αλλαγής του πολιτικού συστήματος της χώρας και της προοδευτικής μεταρρύθμισης του κράτους.

Αντί γι΄αυτό ΠΑΣΟΚ και ΝΔ προωθούν επιμέρους αλλαγές που μέχρι στιγμής δεν ανταποκρίνονται στον τίτλο της συνταγματικής αναθεώρησης.

Ο ΣΥΝ με τις προτάσεις του στη Βουλή και με δημόσιες εκδηλώσεις θα αναδείξει τα μεγάλα προβλήματα στα οποία θα πρέπει να επικεντρωθεί η αναθεωρητική διαδικασία και θα διατυπώσει με σαφήνεια το περιεχόμενο της αναγκαίας αναθεώρησης.

7. Κινήματα Δικαιωμάτων και Αλληλεγγύης

Ο ΣΥΝ αξιοποιώντας την επέτειο των 50 χρόνων από την Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (10/12/1948-10/12/1998) θα φέρει στο πολιτικό προσκήνιο την μεγάλη συζήτηση για τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις θεμελιώδεις ελευθερίες και θα εργαστεί έτσι ώστε να ενσωματώνονται στις προτεραιότητες και κεντρικές επιλογές της πολιτικής.

Το Μάρτιο συμπληρώνονται τρία χρόνια από την Παγκόσμια Διάσκεψη της Κοπεγχάγης για τη φτώχεια, την ανεργία και τον κοινωνικό αποκλεισμό.

Ο ΣΥΝ ενθαρρύνει δράσεις που θα προβάλλουν την επιτακτική ανάγκη υιοθέτησης πολιτικών για την αντιμετώπιση των απαράδεκτων αυτών φαινομένων.

Ο ΣΥΝ εκτιμά ως σημαντικό γεγονός τη διεθνή πρωτοβουλία «Παγκόσμια Πορεία κατά της Παιδικής Εργασίας», που είναι σε εξέλιξη. Συμμερίζεται τους στόχους της που συνοψίζονται στην ανάδειξη και καταδίκη του φαινομένου της παιδικής εργασίας και υπερεργασίας στον κόσμο.

Η απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου - έστω και πολύ καθυστερημένα - να προχωρήσει στην κατάργηση του άρθρου 19 του Κώδικα Ιθαγένειας, αποτελεί ένα θετικό γεγονός. Ο Συνασπισμός επισημαίνει την ανάγκη και απαιτεί την άμεση και χωρίς χρονοβόρες διαδικασίες απόδοση της ιθαγένειας σε όσους έχει αφαιρεθεί με βάση το άρθρο 19 και ζουν στην Ελλάδα.

Ο ΣΥΝ εκφράζοντας τη συμπαράσταση στους Κούρδους πολιτικούς πρόσφυγες στην Ελλάδα, προχωράει στη συγκρότηση επιτροπής αλληλεγγύης με ανθρωπιστικό περιεχόμενο.

8. Φοιτητικές - Σπουδαστικές εκλογές - Νεολαία

Ο ΣΥΝ πιστεύει ότι τα οξυμένα προβλήματα της παιδείας δεν αντιμετωπίζονται με την πολυδιαφημισμένη «εκπαιδευτική μεταρρύθμιση» Αρσένη που πυροδοτεί νέο κύκλο κινητοποιήσεων στους χώρους της Δευτεροβάθμιας και της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Στο επόμενο διάστημα θα αναλάβει σε συνεργασία με τους φορείς της εκπαίδευσης μεγάλη καμπάνια για το κρίσιμο θέμα της παιδείας, προβάλλοντας τις θέσεις που έχει υποστηρίξει μέσα και έξω από τη Βουλή.

Στις Φοιτητικές και Σπουδαστικές εκλογές η ΕΑΝ θα επιδιώξει την ενίσχυση και την ενιαία καταγραφή των ψηφοδελτίων που υποστηρίζει και συμμετέχει και τα οποία υπερασπίζονται το δημόσιο χαρακτήρα της Γ΄ Εκπαίδευσης και υποστηρίζουν μια συνολική πραγματική προοδευτική μεταρρύθμιση. Παράλληλα στο ίδιο διάστημα, στους χώρους σπουδών και ζωής, προτεραιότητα δίνεται στη συγκρότηση - ανασυγκρότηση των δυνάμεων της νεολαίας του ΣΥΝ (ΕΑΝ).

Η ΚΠΕ σε επόμενη συνεδρίασή της θα απασχοληθεί με τα θέματα της νεολαίας ανοίγοντας διάλογο στα πλαίσια του κόμματος για την πολιτική παρέμβαση του ΣΥΝ και την ανασυγκρότηση της ΕΑΝ.

9. Δημοτικές και Νομαρχιακές εκλογές

Η ΚΠΕ, οι Νομαρχιακές Επιτροπές του ΣΥΝ προετοιμάζονται για τις Δημοτικές και Νομαρχιακές εκλογές με βάση τις αποφάσεις του Συνεδρίου της Αυτοδιοίκησης (Φεβρουάριος 1997) και της ΚΠΕ (Οκτώβριος 1997).

Κεντρικός στόχος του ΣΥΝ πρέπει να είναι η ισχυρή παρουσία και καταγραφή των δυνάμεων που αγωνίζονται για την ουσιαστική αποκέντρωση, για την ενδυνάμωση των θεσμών της Τ.Α. και την απαλλαγή τους από κάθε κυβερνητική ή κομματική εξάρτηση και κηδεμονία.

Η πορεία μέχρι τις Δημοτικές και Νομαρχιακές εκλογές θα πρέπει να αξιοποιηθεί από το ΣΥΝ για την προβολή και προώθηση των συνολικών αντιλήψεών του για την περιφερειακή συγκρότηση του κράτους, τη μεταφορά πόρων και αρμοδιοτήτων στην περιφέρεια, στις Νομαρχίες και τους ΟΤΑ.

Στα πλαίσια αυτά είναι αναγκαίο να υπάρξουν εκδηλώσεις για τη μεταφορά της ευρωπαϊκής εμπειρίας και για τη σύγκριση της ελληνικής πραγματικότητας με τα ευρωπαϊκά κεκτημένα στο χώρο της Τ.Α. και της περιφερειακής συγκρότησης.

Αφετηρία για τη διαμόρφωση της εκλογικής μας στρατηγικής είναι η άποψη ότι οι Δημοτικές και Νομαρχιακές εκλογές έχουν το δικό τους ιδιαίτερο χαρακτήρα. Τα κριτήρια επιλογών μας δεν μπορεί ούτε θα είναι οι γενικού και αφηρημένου χαρακτήρα πολιτικές συγγένειες, ούτε η γενική και αφηρημένη αντίληψη της στενάς κομματικής καταγραφής.

Η ΚΠΕ και οι Νομαρχιακές Επιτροπές πρέπει να ολοκληρώσουν σύντομα τις επιλογές και την τακτική προκειμένου να ξεκινήσει η προετοιμασία για την προβολή προγραμμάτων και προσώπων σε κάθε Νομαρχία και Δήμο. Να πάρουν τα απαραίτητα μέτρα για να βγει ο ΣΥΝ πολλαπλά ωφελημένος από τις εκλογές της Τοπικής και Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης.

10. Ολυμπιακοί Αγώνες

Ο ΣΥΝ το αμέσως επόμενο διάστημα θα προωθήσει την πρότασή του για παρατηρητήριο πολιτών που θα ασχοληθεί με την πορεία προετοιμασίας της Ολυμπιάδας του 2004.

Σ΄αυτό θα επιδιώξει να μετάσχουν προσωπικότητες της κοινωνικής, πνευματικής και πολιτικής ζωής της χώρας.

Η ανάγκη αυτής της πρωτοβουλίας γίνεται ακόμα πιο επιτακτική μετά την ανακοίνωση της σύνθεσης της οργανωτικής επιτροπής.

Η διαδικασία συγκρότησης και η σύνθεση αυτής της επιτροπής αποκαλύπτουν μια λογική ασφυκτικού ελέγχου της όλης διαδικασίας από την κυβέρνηση και ιδιαίτερα το πρωθυπουργικό γραφείο.

Μια τέτοια λογική είναι εξαρχής προβληματική, εγκυμονεί τον κίνδυνο να εμπλακεί η όλη προετοιμασία για την Ολυμπιάδα στους εσωκομματικούς και τους πολιτικούς γενικότερα ανταγωνισμούς και κυρίως εκθέτει το έργο της οργανωτικής επιτροπής σε ενστάσεις για έλλειψη διαφάνειας και εγγυήσεων, για έλλειψη ουσιαστικού ελέγχου, πράγμα το οποίο μπορεί να έχει εξαιρετικά αρνητικές συνέπειες.

Ο ΣΥΝ ενισχύει κάθε προσπάθεια και πρωτοβουλία επιστημονικών και οικολογικών φορέων και κινήσεων πολιτών που έχουν στόχο την αναθεώρηση του φακέλου στα ζητήματα που αντιστρατεύονται την πολεοδομική και περιβαλλοντική προοπτική της πρωτεύουσας.

11. Παρέμβαση του ΣΥΝ στις εξελίξεις της Ευρωπαϊκής Ενοποίησης

Ο ΣΥΝ με αποφάσεις της ΚΠΕ έχει διατυπώσει τις εκτιμήσεις και τις προτάσεις του για την πορεία και τα προβλήματα της Ευρωπαϊκής Ενοποίησης. Στα πλαίσια αυτά έχει αναλάβει πρωτοβουλίες σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο.

Επιμένει στην ανάγκη ευρύτατου διαλόγου για την προοπτική της ΕΕ και το ρόλο της Ελλάδας σ΄αυτήν και καλεί την κυβέρνηση να προχωρήσει στη διεξαγωγή δημοψηφίσματος για την τελική επικύρωση της συμφωνίας του Άμστερνταμ.

Για τη διαμόρφωση της στάσης του ΣΥΝ απέναντι στη συνθήκη του Άμστερνταμ που θα έλθει για επικύρωση στη Βουλή στα τέλη της άνοιξης, προτείνεται να συγκληθεί το Συνέδριο του ΣΥΝ (από τους αντιπροσώπους του προηγούμενου Συνεδρίου στις 4-5 Απριλίου 1998).

Στην ΚΠΕ του ΣΥΝ που προτείνεται να γίνει 14-15 Φεβρουαρίου 1998, να διαμορφωθούν οι προτάσεις και να καθοριστούν οι διαδικασίες.

Να αφιερωθεί το διάστημα από 15/2-1/4 σε εσωκομματική και δημόσια συζήτηση για την πορεία και τα προβλήματα της Ευρωπαϊκής Ενοποίησης.

12. Οργανωτικά - Πολιτικά ζητήματα

Οι πολιτικές εξελίξεις, οι κεντρικές πολιτικές πρωτοβουλίες, οι εκλογικές αναμετρήσεις προϋποθέτουν την ενίσχυση της πολιτικής λειτουργίας και της αποτελεσματικής παρέμβασης των οργάνων, των οργανώσεων, όλων των δυνάμεων του ΣΥΝ.

α) Καταστατικές αλλαγές

Με βάση τη δέσμευση για αλλαγές στο Καταστατικό του Κόμματος προτείνεται η επόμενη ΚΠΕ να συζητήσει τις προτάσεις για συγκεκριμένες καταστατικές αλλαγές και τη δυνατότητα στο Συνέδριο του Απριλίου για τα ευρωπαϊκά, να αντιμετωπιστούν και τα θέματα των καταστατικών αλλαγών.

β) Γιορτή του ΣΥΝ

Προτείνεται να εξεταστεί το ενδεχόμενο διοργάνωσης της Γιορτής του ΣΥΝ στις αρχές του καλοκαιριού του ʼ98 και όχι το φθινόπωρο όπως έγιναν οι προηγούμενες εκδηλώσεις.

γ) Θεωρητικές συζητήσεις - Εκδηλώσεις

Με αφορμή τα μεγάλα ιδεολογικά προβλήματα της εποχής και σημαντικές επετείους (30 χρόνια από το Γαλλικό Μάη του 1968) θα οργανωθούν εσωκομματικές και δημόσιες συζητήσεις και εκδηλώσεις.