Skip to main content.
Συνασπισμός της Αριστεράς των Κινημάτων και της Οικολογίας
09/07/2005

Απόφαση της Κεντρικής Πολιτικής Επιτροπής του ΣΥΝ για τις Αυτοδιοικητικές Εκλογές του 2006

Σύνοδος ΚΠΕ 9 Ιουλίου 2005

Ανακοίνωση του Προεδρείου της Συνεδρίασης της ΚΠΕ του ΣΥΝ

Ολοκληρώθηκαν σήμερα οι εργασίες της Κεντρικής Πολιτικής Επιτροπής του Συνασπισμού της Αριστεράς των Κινημάτων και της Οικολογίας, με θέμα «Τοπική Αυτοδιοίκηση - Αυτοδιοικητικές εκλογές του 2006».

Στη συνεδρίαση συμμετείχαν οι γραμματείς Νομαρχιακών Επιτροπών, τα μέλη του Τμήματος Τοπικής Αυτοδιοίκησης και οι βουλευτές.

Η ΚΠΕ ενέκρινε με 56 ψήφους υπέρ και 29 κατά, την εισήγηση της πλειοψηφίας της Πολιτικής Γραμματείας, που παρουσίασε το μέλος της Π.Γ. και υπεύθυνος Τοπικής Αυτοδιοίκηση και Περιφερειακής Ανάπτυξης, Βαγγέλης Αποστόλου.


Το πλήρες κείμενο της απόφασης:

ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ ΤΟΥ 2006

Βρισκόμαστε σε μια περίοδο που επιτείνονται οι κυβερνητικές και δικομματικές νεοφιλελεύθερες πολιτικές, με συνέπεια να οξύνονται όλα τα γενικά, περιφερειακά και τοπικά οικονομικά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά προβλήματα, από την ανεργία, την ακρίβεια και τις περιφερειακές και κοινωνικές ανισότητες έως τη λειτουργία και την ποιότητα ζωής των πόλεων.

Έτσι λοιπόν στον ορίζοντα των αυτοδιοικητικών εκλογών, που θα γίνεται όλο και πιο έντονη η αποτυχία των κυβερνητικών πολιτικών και η αδυναμία του ΠΑΣΟΚ να ασκήσει ουσιαστική αντιπολίτευση, οι Δημοτικές και ιδιαίτερα οι Νομαρχιακές εκλογές του 2006, παράλληλα με τον αυτοδιοικητικό, θα έχουν εξ αντικειμένου σε μεγάλο βαθμό και πολιτικό χαρακτήρα.

Είναι δε η πρώτη εκλογική αναμέτρηση, εδώ και πολλά χρόνια, με κυβέρνηση Ν.Δ. και με ένα ΠΑΣΟΚ που θα προσπαθήσει μετά την ήττα του να δείξει νέο πρόσωπο.

Κι αυτά ενώ θα προετοιμάζεται το πολιτικό κλίμα για τις επόμενες εθνικές εκλογές.

Μπροστά σʼ αυτή την κατάσταση τα δύο κόμματα θα επιχειρήσουν για μια ακόμη φορά να μετατρέψουν τις αυτοδιοικητικές εκλογές σε πεδίο ανταγωνισμού και καταμέτρησης των κομματικών τους επιρροών, καθώς και σε παιχνίδι εντυπώσεων ζωγραφίζοντας τον πολιτικό χάρτη με μπλε και πράσινα χρώματα.

Ο ΣΥΝ είναι αντίθετος σ΄ αυτές τις λογικές της κομματικής καταγραφής και χωρίς να παραγνωρίζει τη γενικότερη πολιτική σημασία των αυτοδιοικητικών εκλογών, που βέβαια δεν μπορεί και δεν πρέπει να εγκλωβιστούν στο δικομματικό ανταγωνισμό, θεωρεί ότι βασικό αντικείμενο αυτής της αναμέτρησης είναι τα προβλήματα και το μέλλον κάθε χωριού, πόλης και Νομαρχίας. Γι΄ αυτό και θα υπερασπιστεί με συγκεκριμένο προγραμματικό λόγο τον αυτοδιοικητικό χαρακτήρα των εκλογών και θα δώσει μάχες για τον περιορισμό του φαινομένου λείας του χώρου από τη ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ, των οποίων οι κυβερνητικές πολιτικές ήταν και παραμένουν εχθρικές και ανταγωνιστικές προς το θεσμό της Αυτοδιοίκησης.

Αν και το πολιτικό περιβάλλον που θα διεξαχθούν οι εκλογές δεν μπορεί να περιγραφεί με ακρίβεια από σήμερα, για το κόμμα μας θα έχουν ξεχωριστή σημασία αφού θα κρίνουν:

την απήχηση της αυτοδιοικητικής του πολιτικής αλλά και της δράσης, των παρεμβάσεων και των ιδεών των αιρετών μας και των ευρύτερων αυτοδιοικητικών μας κινήσεων στις τοπικές κοινωνίες και

την ικανότητά μας να παράγουμε πολιτική και να προκαλούμε γύρω από αυτή μια νέα δυναμική συσπειρώσεων σε ένα συγκεκριμένο αλλά πολύ σημαντικό πεδίο, όπως είναι η Αυτοδιοίκηση.

Η Αριστερά διαθέτει μακρά αυτοδιοικητική παράδοση και κουλτούρα και έχει δώσει δείγματα μιας ικανής και πράγματι προοδευτικής αυτοδιοικητικής πράξης.

Αυτή η παράδοση και παρουσία είναι ένα προνόμιο, αλλά δημιουργεί και αντίστοιχες ευθύνες.

Η διαμόρφωση και η ανάδειξη της πολιτικής του Συνασπισμού στην Αυτοδιοίκηση θα είναι το κεντρικό ζήτημα στην τακτική μας για τις προσεχείς εκλογές στην Αυτοδιοίκηση και ταυτόχρονα κομβικό για το πολιτικό πρόγραμμα του ΣΥΝ συνολικά, αφού συνδέεται με κεντρικά ζητήματα της πολιτικής του.

Είναι προφανές ότι η Αριστερά δεν μπορεί να εξαντλεί το ρόλο της στην Αυτοδιοίκηση ως δύναμη συνεχούς και χρηστής διαχείρισης, αλλά οφείλει μέσα από συμμετοχικές και κινηματικές διαδικασίες, να προβάλλει και να υπηρετεί ένα αξιόπιστο εναλλακτικό μοντέλο κοινωνικής ανάπτυξης και δημιουργικού ελέγχου.

Το γεγονός ότι στη χώρα μας δεν οικοδομήθηκε ποτέ ένα σοβαρό κοινωνικό κράτος, με σταθερά δικαιώματα και υποχρεώσεις προς και από τους πολίτες, αλλά αντίθετα οι πολίτες διαπαιδαγωγήθηκαν στα κομματοκεντρικά πελατειακά κυκλώματα και στις δουλείες που αυτά συνεπάγονταν, δεν επέτρεψε στο θεσμό της Αυτοδιοίκησης να υπηρετήσει ένα κοινωνικά προσανατολισμένο στόχο και αυτό δυστυχώς έγινε σε μεγάλο βαθμό στις τοπικές κοινωνίες.

Όμως τα κινήματα πολιτών που έχουν αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια για τοπικά ή γενικά πολεοδομικά και περιβαλλοντικά προβλήματα αποτελούν εξαίρεση στον παραπάνω κανόνα και δείχνουν το δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουμε ως ριζοσπαστική αριστερά για να αναδείξουμε τον κοινωνικό και αναπτυξιακό ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Γι ΄αυτό βασικά κριτήρια μιας ριζοσπαστικής αριστερής αυτοδιοικητικής πολιτικής πρέπει να θεωρούνται:

Η διασύνδεση της δημοτικής αρχής με τα κινήματα πόλης, με συλλογικότητες φεμινιστικού χαρακτήρα και κάθε μορφής προοδευτικές και ριζοσπαστικές συλλογικότητες κοινωνικού, οικολογικού και πολιτιστικού χαρακτήρα.

Η επεξεργασία σχεδίων τοπικής ανάπτυξης με προτεραιότητα το κοινωνικό όφελος και όχι τις επιχειρηματικές δραστηριότητες του δήμου.

Η υπεράσπιση της κατοικίας, του δημόσιου χώρου και του περιβάλλοντος από τις επιθέσεις της νεοφιλελεύθερης αγοράς

Η προώθηση κοινωνικής πολιτικής ενάντια σε κάθε μορφή αποκλεισμών. Η υποστήριξη ευπαθών κοινωνικών ομάδων, οι ανοιχτές θεραπευτικές κοινότητες, η ένταξη των μεταναστών, δεν είναι απλά ζητήματα πολιτικής επιλογής. Είναι μια πάλη ιδεολογικής ηγεμονίας απέναντι στον κοινωνικό συντηρητισμό, ο οποίος αλληλοτροφοδοτείται με νεοφιλελεύθερα επικοινωνιακά σχέδια: επιχειρήσεις «σκούπα», «σώματα πολιτών» για τη συνοικιακή ασφάλεια, πάνοπλα στρατιωτικοποιημένα αστυνομικά σώματα, κάμερες σε δρόμους και σε σχολεία.

Η Αυτοδιοίκηση αντιπαρατιθέμενη αφενός στην ελευθερία της αγοράς και την εμπορευματοποίηση της ζωής και αφετέρου στην τεχνοκρατική και γραφειοκρατική εκ των άνω διαχείριση της αναπτυξιακής πολιτικής, μπορεί να συγκροτήσει τις αναπτυξιακές της πολιτικές σε όλα τα επίπεδα, καταστρώνοντας το δημοκρατικό προγραμματισμό, όχι ως κυβερνητική «ντιρεκτίβα» και «πλάνο», αλλά ως κατ΄ εξοχήν πολιτική διεργασία συμμετοχικού χαρακτήρα που υποστηρίζεται από την αναγκαία θεσμική και επιστημονική υποδομή, αλλά δεν καθορίζεται από αυτές.

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση, αναπτύσσοντας με αυτό το πνεύμα τις αυτοδιοικητικές πολιτικές ως δημόσιος αλλά και κοινωνικός θεσμός, μπορεί να υποστηρίζει και να αναδεικνύει την κοινωνική συλλογικότητα. Μπορεί όχι μόνο να συμπαραστέκεται, αλλά και να πρωτοστατεί στα κοινωνικά κινήματα και στις παρεμβάσεις συλλογικών φορέων και πολιτών που αποσκοπούν στην ικανοποίηση κοινωνικών αναγκών και λειτουργιών.

Μέσα από αυτές τις λειτουργίες και πολιτικές της η Τοπική Αυτοδιοίκηση, δίπλα και μαζί με τον πολίτη μπορεί να συγκροτεί απαντήσεις στην σκληρή του καθημερινότητα, χτίζει υποδομές, σχεδιάζει και επιχειρεί βήματα στο μέλλον, αλλάζει τους συσχετισμούς, οργανώνει αντιστάσεις, επιχειρεί υπερβάσεις.

Δυστυχώς αυτές οι ιστορικής σημασίας δυνατότητες των αυτοδιοικητικών θεσμών υπονομεύονται και ακυρώνονται στη χώρα μας από το μη αντιπροσωπευτικό σύστημα εκλογής των αυτοδιοικητικών οργάνων και πάνω από όλα, από τη διατήρηση κατ΄ ουσία της εξάρτησης, οικονομικής, πολιτικής και σε σημαντικό βαθμό θεσμικής της Τοπικής Αυτοδιοίκησης από το κεντρικό κράτος, παρά την συνταγματική κατοχύρωση της διοικητικής της αυτοτέλειας.

Το θεσμικό οικοδόμημα της Αυτοδιοίκησης θα παραμένει ανολοκλήρωτο και ανάπηρο όσο ο Γραμματέας της Περιφέρειας, ο διορισμένος εκπρόσωπος της κεντρικής εξουσίας στην Περιφέρεια, δεν παραχωρεί τη θέση του στα αιρετά όργανα της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης.

Τότε μόνον μπορούν να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για :

α) να ανακατανεμηθούν οι πόροι, οι ρόλοι, οι υποδομές, το στελεχικό δυναμικό, ανάμεσα σε κεντρική εξουσία και Αυτοδιοίκηση και ανάμεσα στα επίπεδα της Αυτοδιοίκησης και

β) να αντιμετωπισθεί το ζήτημα της μητροπολιτικής διακυβέρνησης με τη θεσμοθέτηση των μητροπολιτικών κέντρων, κατά τρόπο που να εκπληρώνουν το ρόλο τους, χωρίς να οδηγούν σε καθίζηση την Περιφέρεια και σε χωροταξικό και λειτουργικό χάος τη χώρα και

γ) να υπάρξει ένα αυτόνομο αυτοδιοικητικό και συμμετοχικό κίνημα.

'Αμεσα όμως απαιτούνται οι παρακάτω παρεμβάσεις:

Η επίλυση του προβλήματος των αλληλοεπικαλύψεων στις αρμοδιότητες.

Η μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος και η ανακατανομή και μεταβίβαση συγκεκριμένων πόρων στην Αυτοδιοίκηση.

Η αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού της Αυτοδιοίκησης και

Η καθιέρωση της απλής αναλογικής σε όλα τα επίπεδα και

Η θέσπιση της ψήφου των μεταναστών.

Ο ΣΥΝ οφείλει να αναδείξει ένα ενωτικό πρόγραμμα αριστερής έμπνευσης, ένα προγραμματικό λόγο που θα έχει σχέση όχι μόνο με τα θεσμικά ζητήματα της Αυτοδιοίκησης, αλλά κυρίως με τα μεγάλα οικολογικά, αναπτυξιακά και κοινωνικά ζητήματα που απασχολούν τον πολίτη και θα μπορούσαν να λυθούν με μοχλό την Αυτοδιοίκηση.

Ειδικότερα τα σημεία αιχμής του προγραμματικού μας λόγου πρέπει να περιέχουν:

την ανάδειξη του οικολογικού μας προσώπου

τη δέσμευσή μας για μια τοπική αυτοδιοίκηση που θα μάχεται ενάντια στην ανεργία και θα υπερασπίζεται ιδιαίτερα τα προβλήματα των εργαζομένων στην τοπική αυτοδιοίκηση

την ανάδειξη των προβλημάτων της νεολαίας, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στη συμμετοχή τους στις εκλογές

την πρότασή μας για την τοπική και περιφερειακή ανάπτυξη με πρωτοβουλίες για αξιοποίηση των κοινοτικών πλαισίων στήριξης

την ανάδειξη της σημειολογίας της αριστερής αυτοδιοικητικής αρχής

Το Τμήμα Αυτοδιοίκησης και Περιφερειακής Ανάπτυξης έχει επεξεργασμένες θέσεις τόσο για τη σημερινή κατάσταση και τα προβλήματα του αυτοδιοικητικού χώρου, όσο και για τις προοπτικές του και θα προσφέρει συγκεκριμένη βοήθεια στις Ν.Ε., στις πολιτικές κινήσεις και κυρίως στις αυτοδιοικητικές κινήσεις και πρωτοβουλίες.

Ο ΣΥΝ οφείλει να παραμερίσει πλήρως τις λογικές κομματικής άλωσης των αυτοδιοικητικών θεσμών, καταγραφής κομματικών υποψηφίων και συσχετισμών, συνεργασιών και αθροίσεων που δεν έχουν καμία σχέση με γνήσιες κοινωνικές διεργασίες σε κάθε τοπική κοινωνία και πολύ περισσότερο με τις πραγματικές ανάγκες και τη συμμετοχή των πολιτών.

Με επίκεντρο τα προβλήματα και τις ιδιαιτερότητες κάθε Δήμου και Νομού, μακριά από ισοπεδωτικές αντιλήψεις και εκ των άνω σχεδιασμούς πρέπει να συνδέσουμε την πορεία μας προς τις αυτοδιοικητικές εκλογές του 2006 με μια μεγάλη προσπάθεια για να συναντηθούμε με εκείνα τα τμήματα της ελληνικής κοινωνίας που ανεξαρτήτως ιδεολογικής και πολιτικής τοποθέτησης αντιλαμβάνονται την καθοριστική σημασία τόσο της αυτοδιοικητικής πολιτικής, όσο και της περιφερειακής συγκρότησης και της αποκέντρωσης για την ανάπτυξη και τον εκδημοκρατισμό της πολιτικής ζωής του τόπου.

Στα πλαίσια αυτά πρέπει άμεσα να προχωρήσουμε στην αναζωογόνηση των υπαρχουσών και στην ίδρυση νέων, σ΄ όλους τους αυτοδιοικητικούς χώρους, αυτόνομων κινήσεων.

Αφετηρία σ΄ αυτή την προσπάθεια οι δυνάμεις του ΣΥΡΙΖΑ και κατάληξη η συσπείρωση ευρύτερων εναλλακτικών, οικολογικών και κινηματικών δυνάμεων που μπορούν να συνυπάρξουν στη βάση ενός συγκεκριμένου και κατανοητού προγράμματος.

Στόχος των παραπάνω δράσεων θα είναι:

Η ύπαρξη και λειτουργία, μέχρι τέλους του 2005 σε όλους τους ΟΤΑ, αυτοδιοικητικών κινήσεων και πρωτοβουλιών κινηματικού χαρακτήρα γύρω από ζητήματα τοπικού η γενικότερου ενδιαφέροντος, με προοπτική συμμετοχής τους στις Δημοτικές και Νομαρχιακές εκλογές του 2006

Η διεξαγωγή εντός του 2005, σε όλες τις έδρες των Περιφερειών, ημερίδων με αντικείμενο την Περιφερειακή Ανάπτυξη. Η Αυτοδιοίκηση πρέπει να έχει αποφασιστική συμμετοχή στο σχεδιασμό και την αξιοποίηση του Δ΄ΚΠΣ

Η οργάνωση συζητήσεων κυρίως σε επίπεδο μεγάλων πόλεων πάνω στα θέματα ποιότητας ζωής, από τους ελεύθερους χώρους και το κυκλοφοριακό μέχρι τον άξονα «Τοπική Αυτοδιοίκηση και γυναίκα» και

Η ανάδειξη αξιόπιστων και φερέγγυων προσώπων που προσφέρουν στα κοινά χωρίς ιδιοτέλεια και κομματική προσέγγιση και μπορούν μέσα από γνήσιες διεργασίες να συσπειρώσουν ευρύτερες τοπικές δυνάμεις.

Πρέπει να είμαστε ανοιχτοί προς δυνάμεις που έχουν βιωματική σχέση με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πολίτες στις τοπικές κοινωνίες και που μπορεί να προέρχονται από άλλα κόμματα. Όσο πιο ευδιάκριτο, κατανοητό, τεκμηριωμένο, προωθημένο και εναλλακτικό είναι το πρόγραμμά μας, τόσο οι συνεργασίες που επιδιώκουμε θα είναι στη βάση θέσεων και όχι συναλλαγής.

Βέβαια, τόσο το ΠΑΣΟΚ όσο και η ΝΔ που θέλουν να κρύψουν τις δικές τους ευθύνες για τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν την αυτοδιοίκηση, θα επιχειρήσουν να μετατοπίσουν τη συζήτηση στη συνεργασιολογία. Γι΄ αυτό και δεν πρέπει να υπάρξει σε κεντρικό και Νομαρχιακό επίπεδο καμιά διαπραγμάτευση με τις συγκεκριμένες δυνάμεις για ζητήματα εκλογικών συνεργασιών.

Καθίσταται αναγκαίο να πορευθούμε ως τις εκλογές με τον αριστερό και εναλλακτικό αυτοδιοικητικό μας λόγο, που θα αντιπαρατίθεται προγραμματικά στις ακολουθούμενες συντηρητικές πολιτικές, ενώ ταυτόχρονα θα ενισχύουμε την παρέμβασή μας με τις αυτοδιοκητικές μας κινήσεις και πρωτοβουλίες στην τοπική κοινωνία.

Είναι φανερό ότι οι αυτοδιοικητικές κινήσεις θα αποφασίσουν από μόνες τους για τον τρόπο καθόδου τους στις εκλογές, στα πλαίσια βέβαια του αυτοδιοικητικού προγράμματός τους, αλλά και του πολιτικού πλαισίου που διαμορφώνεται σε κάθε αυτοδιοικητικό χώρο. Και επειδή στις Νομαρχίες, στις 3 μεγαλύτερες πόλεις και στους μεγάλους Δήμους της χώρας, η αυτοδιοικητική πολιτική θα αναφέρεται εντονότερα στην κεντρική πολιτική και ο ΣΥΝ διαφωνεί μ΄ αυτή των δύο κυβερνητικών κομμάτων, πρέπει να επιδιωχθεί η παρουσία του στις εκλογές μέσα από ψηφοδέλτια συσπείρωσης των δυνάμεων της ευρύτερης αριστεράς, του ΣΥΡΙΖΑ, των κινημάτων και της ριζοσπαστικής οικολογίας.

Πιστεύουμε ότι μέσα από μια τέτοια διαδρομή και περισσότερους αυτοδιοικητικούς θα εκλέξουμε και θα αναδείξουμε την αριστερή, ριζοσπαστική και οικολογική προσέγγισή μας στο χώρο της αυτοδιοίκησης, αλλά κυρίως θα μας δοθεί η δυνατότητα να υπηρετήσουμε μέσα από ουσιαστικές συνεργασίες την πολιτική μας για τις συμμαχίες στον κοινωνικό και ευρύτερο χώρο της Αριστεράς, των κινημάτων και της οικολογίας.