Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
31/10/2007

Ομιλία ΦΩΤΗ ΚΟΥΒΕΛΗ στο ν/σ "Ρυθμίσεις θεμάτων Ανεξάρτητων Αρχών, Γενικού Επιθεωρητή Δημοσίας Διοίκησης, Σώματος Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημοσίας Διοίκησης και λοιπών ζητημάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών"που έγινε 31-10-07

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ

Τετάρτη 31 Οκτωβρίου 2007

Συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του Υπουργείου Εσωτερικών «Ρυθμίσεις θεμάτων Ανεξάρτητων Αρχών, Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης και λοιπών ζητημάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών».

ΦΩΤΗΣ ΚΟΥΒΕΛΗΣ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, οι ανεξάρτητες αρχές αποτελούν στοιχείο εμπλουτισμού της δημοκρατικής λειτουργίας του πολιτεύματος με την προϋπόθεση ότι ιδρύονται με φειδώ και επίσης με την προϋπόθεση ότι θα διατηρούν στο ακέραιο την ανεξαρτησία τους.

Στους επιτιμητές των ανεξαρτήτων αρχών, ιδιαίτερα εκείνων των αρχών που δραστηριοποιούνται στο χώρο των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, το ερώτημα είναι ευθύ: Ο Συνήγορος του Πολίτη δεν αποτελεί στοιχείο θετικό στην λειτουργία του πολιτικού συστήματος; Η αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων δεν αποτελεί στοιχείο εμπλουτισμού της προστασίας των ατομικών ελευθεριών και δικαιωμάτων; Το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης δεν είναι η αρχή που για πρώτη φορά στη χώρα άρχισε να ελέγχει, στο πλαίσιο του νόμου, τη λειτουργία των ηλεκτρονικών μέσων μαζικής ενημέρωσης;

Βεβαίως, με φειδώ πρέπει να αντιμετωπίζεται η ίδρυση των ανεξαρτήτων αρχών και μάλιστα με συνταγματική πρόβλεψη, η οποία υπάρχει και ισχύει για πέντε από τις ανεξάρτητες αρχές. Όμως για να λειτουργήσουν οι ανεξάρτητες αρχές προϋποθέτουν και το σεβασμό της ανεξαρτησίας τους από τις πολιτικές δυνάμεις.

Επειδή το παράδειγμα διευκολύνει την κατανόηση του πολιτικού μας ισχυρισμού, θυμηθείτε το εξής: Δεν αμφισβητήθηκε η αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων όταν σε συγκεκριμένη πολιτική στιγμή εξέφρασε την άποψή της, για να συναντήσει την επίθεση στελεχών της Νέας Δημοκρατίας;

Το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης δεν δέχθηκε επιθέσεις όταν αυτόκλητοι υπερασπιστές, εκπρόσωποι κομμάτων, πήγαν να υπερασπιστούν ραδιοτηλεοπτικούς σταθμούς επειδή έτσι εξυπηρετείτο η προσωπική τους προβολή;

Και περαιτέρω, αυτό το οποίο είπε η κυρία Πρόεδρος, η κ. Μπενάκη, λίγο πριν. Εγώ έχω τη τιμή να μετέχω στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής και της Διασκέψεως των Προέδρων, δηλαδή δυο οργάνων αρμοδίων για τα ζητήματα των ανεξαρτήτων αρχών: διελκυστίνδα μεταξύ Νέας Δημοκρατίας και ΠΑ.ΣΟ.Κ., αναφορικά με τον ορισμό των μελών των ανεξαρτήτων αρχών.

Πρέπει να σας πω με απόλυτη κατηγορηματικότητα και σαφήνεια ότι η Αριστερά, αυτή στην οποία έχω την τιμή να ανήκω, πάντοτε συνέβαλε προκειμένου να υπάρξει λύση και να μην υπάρχει το σημερινό απαράδεκτο φαινόμενο να παραμένουν τα μέλη αρκετών αρχών, ενώ έχει λήξει η θητεία τους, επειδή κάποιοι νομίζουν ότι καλύπτονται πίσω από μια απόφαση του Συμβουλίου Επικρατείας ότι είναι δικαιολογημένη η παράταση της θητείας, αλλά εντός ευλόγου χρόνου. Αυτή είναι η κατάσταση με τις ανεξάρτητες αρχές.

Η άλλη αρχή, το άλλο χαρακτηριστικό παράδειγμα, είναι η αρχή η οποία ελέγχει την προέλευση του παράνομου χρήματος, η γνωστή ως αρχή για την αντιμετώπιση του ξεπλύματος του βρώμικου χρήματος.

Ακούστε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ο κ. Ζορμπάς, επικεφαλής αυτής της αρχής, όταν οριζόταν, ήταν ο έντιμος, ο αδέκαστος, ο ακριβοδίκαιος, ο συνεπής για τη Νέα Δημοκρατία και υπήρχαν οι επιφυλάξεις του ΠΑ.ΣΟ.Κ. από την άλλη μεριά.

Όταν ο κ. Ζορμπάς προώθησε- όσο προώθησε, θα το δούμε από την προσεχή εβδομάδα- τον έλεγχο για την υπόθεση του σκανδάλου των δομημένων ομολόγων, αμφισβητήθηκε από την Κυβέρνηση, εμμέσως άλλες φορές και ευθέως κάποιες άλλες φορές, για να αρχίσει να επαινείται από το ΠΑ.ΣΟ.Κ. Αυτή είναι η κατάσταση με τις ανεξάρτητες αρχές και η ανεξαρτησία τους υπονομεύεται συστηματικότατα από τις συμπεριφορές των δύο αυτών πολιτικών δυνάμεων.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, έγινε αναφορά στην ΕΥΠ. Το ερώτημά μου είναι ευθύ. Έχει λόγο ύπαρξης η ΕΥΠ; Ποιος είναι ο λόγος ύπαρξης της ΕΥΠ; Ποιο το μυστικό το οποίο μπορεί να διαφυλάσσει ή να ανακαλύψει όταν τα πάντα είναι στην κοινή θέα υπερεθνικών οργάνων;

Ακούστε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι. Είχαμε ένα συγκλονιστικό γεγονός στη χώρα μας τις τηλεφωνικές υποκλοπές. Ποια ήταν η συμμετοχή της ΕΥΠ στην αντιμετώπιση αυτού του ζητήματος; Ποια προστασία παρείχε η ΕΥΠ στον Πρωθυπουργό της χώρας, σε διακεκριμένα στελέχη της λειτουργίας του πολιτικού συστήματος, στον Αρχηγό των Ενόπλων Δυνάμεων και ποια η εκ των υστέρων συμβολή της στην ανακάλυψη, όσων τουλάχιστον στοιχείων προέκυψαν από την έρευνα της ΑΔΑΕ της Αρχής για τη Διασφάλιση του Απορρήτου των Επικοινωνιών. Καμία. Επομένως, ποιος ο λόγος ύπαρξης της ΕΥΠ, που αν θέλετε, αποτελεί και τον απόηχο ενός μακρινού παρελθόντος και ιδιαίτερα του παρελθόντος μετά τον εμφύλιο πόλεμο.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η μεταναστευτική πολιτική. Κύριε Υπουργέ, δεν ξέρω πόσο περιθώριο χάριτος θέλει η κυβέρνησή σας. Τέσσερα περίπου χρόνια είστε στην Κυβέρνηση. Και βεβαίως, παραλάβατε αυτόν τον συγκεκριμένο χώρο υποδοχής μεταναστών στη Σάμο, με συγκεκριμένη χωρητικότητα ομολογουμένως, με συνθήκες που δεν ανταποκρίνονται στον πολιτισμό της Ελλάδας.

Τι κάνατε όλο αυτό το χρονικό διάστημα; Δεν έχετε πληροφορηθεί ότι οι προσφεύγοντες στην Ελλάδα και ζητούντες πολιτικό άσυλο δεν εξασφαλίζουν ούτε τη δυνατότητα της διαδικασίας, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, για την υποβολή αιτήσεως παροχής πολιτικού ασύλου; Και αν δείτε τα στατιστικά στοιχεία –ακούστε το φοβερό- όλα τα προηγούμενα χρόνια ζήτημα να έχει δοθεί ένα πολιτικό άσυλο μέσα στο χρόνο.

Ελεγχόμεθα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι- και ορθά από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο- ελεγχόμεθα από άλλα αρμόδια όργανα, διότι παραβιάζει συστηματικά και επί Νέας Δημοκρατίας και επί ΠΑ.ΣΟ.Κ. η Ελλάδα τις διεθνείς συμβάσεις, δηλαδή δεν ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις που έχει από τις διεθνείς συμβάσεις αλλά και την εθνική νομοθεσία αναφορικά με την αντιμετώπιση όλων εκείνων, οι οποίοι προσφεύγουν στη χώρα μας και ζητούν πολιτικό άσυλο.

Η Ευρώπη; Εννέα χιλιάδες είναι οι νεκροί την τελευταία δεκαετία που προσπάθησαν να περάσουν τα σύνορα της Ευρώπης και να μπουν μέσα στην Ευρώπη. Εκατοντάδες χιλιάδες οι μη νομιμοποιημένοι μετανάστες στο εσωτερικό της χώρας. Ποια είναι η μεταναστευτική πολιτική; Είναι η απουσία των ελέγχων της επιθεώρησης ελεγκτών εργασίας από τους χώρους εργασίας, από τα εργοτάξια όπου οι άνθρωποι εργάζονται και ανασφάλιστοι; Αλλά τι θέλετε; Στην εκτέλεση δημοσίων έργων –θυμηθείτε τα Ολυμπιακά Έργα- μετανάστες δούλευαν και μάλιστα υπό τα όμματα του δημοσίου, διότι δικά του ήταν τα εκτελούμενα έργα χωρίς να είναι ασφαλισμένοι. Αυτή είναι μεταναστευτική πολιτική;

Και κύριε Υπουργέ, κάντε μου τη χάρη. Μην ξαναχρησιμοποιήσετε τον όρο «λαθρομετανάστης». Καμιά ανθρώπινη ύπαρξη δεν είναι λαθραία. Μπορεί να είναι μετανάστης μη νομιμοποιημένος, αλλά όχι λαθρομετανάστης, με αυτό το απαράδεκτο φορτίο που έχει η συγκεκριμένη λέξη.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, έγινε αναφορά στο ΑΣΕΠ. Εγώ δεν μετέχω του σεναρίου ότι οι εκπρόσωποι του ΑΣΕΠ ζήτησαν από τον Υπουργό να βάλει τη συγκεκριμένη διάταξη του άρθρου 1, για να μετέχουν στη διαδικασία επιλογής τέως μέλη του ΑΣΕΠ ή και κάποιοι άλλοι. Ο Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς έχει αντίρρηση και ακούστε γιατί: Την εξουσία που έχει το ΑΣΕΠ, όπως και κάθε ανεξάρτητη αρχή, και την κανονιστική αρμοδιότητα που επίσης έχει, την αρύει, την εξασφαλίζει από τη Βουλή των Ελλήνων, γιατί πρέπει και στις ανεξάρτητες αρχές να υπάρχει το στοιχείο της έκφρασης της λαϊκής κυριαρχίας. Επομένως, με τη ρύθμιση που γίνεται με το άρθρο 2 εκχωρεί το ίδιο το ΑΣΕΠ δική του αρμοδιότητα προς τρίτους, είτε αυτοί διετέλεσαν παλαιότερα μέλη του ΑΣΕΠ είτε είναι κάποιοι άλλοι τρίτοι.

Και τι πρέπει να γίνει με δεδομένη την πολλές φορές διαπιστούμενη καθυστέρηση –δεν λέω «δυσλειτουργία»- του ΑΣΕΠ στις ποικιλώνυμες και ποικίλες κρίσεις του; Να έρθει το θέμα στη Βουλή, η Βουλή να νομοθετήσει, να διευρύνει τα όρια του ΑΣΕΠ, δηλαδή να δώσει η ίδια η Βουλή την αρμοδιότητα σε μια άλλη δομή λειτουργίας του ΑΣΕΠ, έτσι ώστε να αντιμετωπιστούν τέτοια ζητήματα τα οποία καταγράφονται ως ζητήματα δυσχέρανσης του έργου του ΑΣΕΠ. Οτιδήποτε άλλο λέγεται πιστεύω ότι δεν ανταποκρίνεται στα πράγματα. Θα μπορούσε περίφημα ο Υπουργός να φέρει το θέμα στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας που είναι η αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, να συζητηθεί το ζήτημα και θα μπορούσε εν συνεχεία πράγματι με ένα καινούριο νομοθέτημα να υπάρξει η διεύρυνση των μελών του ΑΣΕΠ, έτσι ώστε να μην φτάνουμε στο σημερινό απαράδεκτο κατά τη γνώμη μας σημείο να δίνουμε στο ΑΣΕΠ τη δυνατότητα που από τη Βουλή των Ελλήνων έχει πάρει.

Περαιτέρω, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι οι επιθεωρητές δημόσιας διοίκησης. Είδατε εδώ και χρόνια η παρουσία των επιθεωρητών δημόσιας διοίκησης να έχει καταγράψει κάποιο σημαντικό έργο, ώστε να έχουμε ανανεωμένη, εκσυγχρονισμένη και αποτελεσματική τη δημόσια διοίκηση; Εγώ προσωπικά δεν έχω δει. Αντιθέτως, διαπιστώνουμε ότι υπάρχει μια δημόσια διοίκηση αναποτελεσματική, χωρίς συμμετοχή στην παραγωγική διαδικασία της χώρας και χωρίς τη δυνατότητα εξυπηρέτησης των πολιτών στο μέγιστο μέρος της λειτουργίας της.

Εν πάση περιπτώσει, επιθεωρητές δημόσιας διοίκησης, αφού τους θέλησε η πλειοψηφία. Τέτοιες όμως αρμοδιότητες; Ακόμα και προανακριτικά καθήκοντα, έστω και με εντολή του εισαγγελέα; Γιατί, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι; Να θέλει να δώσει το νομοσχέδιο τη δυνατότητα στους επιθεωρητές δημόσιας διοίκησης στο πλαίσιο άσκησης των καθηκόντων τους να επιβάλλουν άρση του φορολογικού απορρήτου χωρίς να υπάρχει δικαστική εγγύηση;

Δεν πρόκειται για κάποιο παρεμπίπτον ζήτημα ούτε για κάποιο σχολαστικισμό του ομιλούντος. Πρόκειται για μια διολίσθηση σε καταστάσεις οι οποίες είναι προσβλητικές των ελευθεριών, των δικαιωμάτων των πολιτών. ΓιΆ αυτό η δικαστική εγγύηση είναι άκρως αναγκαία σε κάθε περίπτωση. Η άρση του τηλεφωνικού απορρήτου δεν μπορεί να γίνει, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, χωρίς δικαστική εγγύηση. Εδώ γιατί; Με ποια ευκολία;

Και εν τέλει, κύριε Υπουργέ, το θέμα της δημόσιας διοίκησης δεν είναι ζήτημα που έχει σχέση με αυτόν τον τρόπο αντιμετώπισής της με επιθεωρητές, με εσωτερικούς ελέγχους κ.ο.κ.. Έχει σχέση με την αλλαγή της δομής της δημόσιας διοίκησης, η οποία πρέπει να γίνει.

Συμβασιούχοι αορίστου χρόνου, συμβασιούχοι έργου, εργαζόμενοι οι οποίοι έχουν σχέση ιδιωτικού δικαίου με το δημόσιο, δημόσιοι υπάλληλοι. Πιστεύει κανείς, οπουδήποτε και αν ανήκει πολιτικά, ότι με αυτόν τον αχταρμά που υπάρχει είναι δυνατόν να εξασφαλίσουμε μία αποτελεσματική δημόσια διοίκηση; Προφανώς όχι, γιΆ αυτό και χρειάζεται η αλλαγή της δημόσιας διοίκησης και η αλλαγή κυρίως της δομής της. Διαφορετικά και μετά από πολλά χρόνια ο τόπος θα συζητά με την ίδια ένταση για την αναποτελεσματικότητα της δημόσιας διοίκησης.

Βέβαια, εγώ δεν περίμενα συνηγορία του Κ.Κ.Ε. υπέρ της κατά πλειοψηφία αποφάσεως -που διευκόλυνε την Κυβέρνηση- του Αρείου Πάγου, που είπε ότι η Κοινοτική Οδηγία δεν μπορεί να καλύψει τη μετατροπή των συμβάσεων σε συμβάσεις εργασίας αορίστου χρόνου. Και ξέρετε, μιλάω για την απόφαση της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου που άλλαξε σε ελάχιστο χρονικό διάστημα –ακούστε- την ανεξαρτησία της δικαιοσύνης. Μέσα σε λίγο χρονικό διάστημα έχει μία απόφαση υπέρ των συμβασιούχων η Ολομέλεια και αμέσως μετά την όλως αντίθετη απόφαση και μάλιστα με τηλεπικοινωνία έγινε η ψηφοφορία. Σας είναι γνωστά όλα αυτά τα πράγματα.

Επομένως, κύριε Υπουργέ, θα πούμε και άλλα στη συζήτηση που θα κάνουμε για τα άρθρα, αλλά μη νομίσετε ότι με τις αποσπασματικές ρυθμίσεις που φέρνετε αντιμετωπίζετε τα τεράστια ζητήματα της δημόσιας διοίκησης. Καταψηφίζουμε επί της αρχής το σχέδιο νόμου.