Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
11/01/2008

Συζήτηση επίκαιρης ερώτησης του Γιάννη Δραγασάκη προς τον Υπουργό Πολιτισμού, σχετικά με την επιχορήγηση της λαϊκής ορχήστρας «Μίκης Θεοδωράκης»

Το κείμενο της ερώτησης.

ΟΜΙΛΙΑ ΥΠΟΥΡΓΟΥ:

ΜΙΧΑΗΛ ΛΙΑΠΗΣ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ο Μίκης Θεοδωράκης είναι αναντίρρητα ένας μεγάλος συνθέτης κι ένας σπουδαίος άνθρωπος. Το λέμε όλοι, το αναγνωρίζουν άπαντες.

Το 2005, με πρωτοβουλία μάλιστα του Υπουργείου Πολιτισμού, απενεμήθη το διεθνές βραβείο μουσικής στο συνθέτη από το Διεθνές Συμβούλιο Μουσικής και την Ουνέσκο. Κι αυτό, έπειτα από την υποβολή της υποψηφιότητάς του από το Υπουργείο Πολιτισμού, σε συνεργασία και με τη μόνιμη αντιπροσωπεία της Ελλάδος στην Ουνέσκο.

Παράλληλα, το Υπουργείο Πολιτισμού από το 2002 έχει καταβάλει περίπου 1.600.000 ευρώ στην Ορχήστρα «Μίκης Θεοδωράκης» από τον Τακτικό Προϋπολογισμό αλλά κι από τον ειδικό λογαριασμό. Θα έλεγε κανείς ότι είναι ένα σημαντικό ποσό για μια ολιγομελή ορχήστρα λαϊκής μουσικής. Χρηματοδοτείται, δε, κάθε χρόνο. Πέρυσι, το οικονομικό έτος 2006, πήρε 110.000 ευρώ και φέτος, το οικονομικό έτος 2007, πήρε 150.000 ευρώ από τον Τακτικό Προϋπολογισμό.

Ταυτόχρονα όμως θα πρέπει να συνυπολογίσουμε τα δεδομένα των δημοσίων οικονομικών και την ορθολογική αντίληψη των δαπανών, για να πετυχαίνουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα με την πιο λελογισμένη δαπάνη. Αυτή είναι η δική μας πολιτική.

Το σύστημα των προγραμματικών συμφωνιών δεν λειτούργησε όπως θα ήθελε η κοινωνία για την ενίσχυση του τελικού προϊόντος, που είναι ο πολιτισμός, αλλά αντίθετα επιβάρυνε το φορολογούμενο με δαπάνες αμφίβολης αποτελεσματικότητας, σε κάποιες περιπτώσεις. Δεν αναφέρομαι φυσικά στην Ορχήστρα «Μίκης Θεοδωράκης». Ωστόσο σήμερα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, βρισκόμαστε στη δύσκολη θέση να προσπαθούμε να κλείσουμε «μαύρες τρύπες» του παρελθόντος, να πληρώσουμε υποχρεώσεις περασμένων χρόνων που αλόγιστα προκαλούνταν, να καλύψουμε την έλλειψη σχεδιασμού.

Σε πρώτο επίπεδο οι προσπάθειές μας εστιάζονται στο νοικοκύρεμα αυτής της κατάστασης και την αποκατάσταση της αξιοπιστίας του Δημοσίου. ΓιΆ αυτό κι έχει συσταθεί στο Υπουργείο μια επιτροπή, η οποία αξιολογεί πια τους όρους και τη λειτουργία των προγραμματικών συμφωνιών, για να διατυπώσει μια νέα, πλήρη, αξιόπιστη κι αποτελεσματική πρόταση.

ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ ΥΠΟΥΡΓΟΥ

ΜΙΧΑΗΛ ΛΙΑΠΗΣ: Κύριε Δραγασάκη, η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν παντού ανοιχτά μέτωπα στο τομέα του πολιτισμού. Παντού αιτήματα χρηματοδότησης, δίκαια θα έλεγα, τις περισσότερες φορές. Ο πολιτισμός πράγματι είναι μία ακριβή υπόθεση γιΆ αυτό και πέρα από τις κρατικές επιχορηγήσεις που έχουν δεδομένα και γνωστά όρια, εξασφαλίζουμε το απαραίτητο θεσμικό πλαίσιο για την προσέλκυση και ιδιωτικών κεφαλαίων σε εθνικό και σε τοπικό επίπεδο. Προσπαθούμε στην καλύτερη αξιοποίηση των κρατικών κονδυλίων με τη δημιουργία θεσμών που θα πετύχουν την ενίσχυση του ελληνικού πολιτιστικού προϊόντος, με στόχο να εντάξουμε τον πολιτισμό στην καθημερινή ζωή των συμπολιτών μας.

Αυτή είναι η αλήθεια χωρίς υπερβολές, χωρίς εξωραϊσμούς. Μακάρι, κύριε Δραγασάκη να μπορούσαμε να ενισχύσουμε οικονομικά πολλούς περισσότερους πολιτιστικούς φορείς. Τα δημόσια οικονομικά όμως δεν μας το επιτρέπουν. ¶λλο τι θέλω, άλλο τι μπορώ!

ΟΜΙΛΙΑ ΓΙΑΝΝΗ ΔΡΑΓΑΣΑΚΗ:

Κύριε Πρόεδρε, ο λόγος που έκανα αυτή την ερώτηση, που έχει ως ειδική αναφορά τη μουσική του Μίκη Θεοδωράκη και την σχετική Ορχήστρα, είναι το γεγονός ότι έχει υπογραφεί μια ειδική προγραμματική συμφωνία. Διαφορετικά η ερώτηση θα μπορούσε να αναφέρεται σε κάθε μουσικό, επώνυμο ή ανώνυμο ή γενικά στη μουσική.

ΑπΆ ό,τι αντιλαμβάνομαι, κύριε Υπουργέ, εννοείτε ότι δεν ισχύει η προγραμματική συμφωνία. Καλέστε τους, συζητήστε έγκαιρα, διότι έχουν μπει υπογραφές. Δεν μπορεί δηλαδή το κράτος να συμπεριφέρεται, κατά τη γνώμη μου, μΆ αυτό το τρόπο, ούτε εγώ μπορώ να αξιολογήσω πόσα πήρε ή πόσα δεν πήρε.

Το ερώτημα είναι: Υπάρχει προγραμματική συμφωνία σε ισχύ; Λειτουργεί αυτή η προγραμματική συμφωνία; Ικανοποιούνται οι όροι της προγραμματικής συμφωνίας ή θα πρέπει να επιλυθεί το θέμα στα δικαστήρια; Περί αυτού πρόκειται. Το αν θα αλλάξετε πολιτική, είτε γενικά για τις προγραμματικές συμφωνίες είτε ειδικότερα για τη συγκεκριμένη, είναι δικαίωμά σας. Κυβέρνηση είστε. Όμως αυτό πρέπει να γίνει με όρους διαφάνειας και συνεννόησης. Εν πάση περιπτώσει, με τα δεδομένα τα οποία υπάρχουν εμείς θεωρούμε ότι η μόνη πράξη ευθύνης, κύριε Υπουργέ και για σας προσωπικά τώρα που έχετε εμπλακεί σΆ αυτό, είναι το να υλοποιηθεί η προγραμματική συμφωνία. Εάν έχετε αλλάξει άποψη, καλέστε τους ενδιαφερόμενους, πείτε τα επιχειρήματά σας και συζητήστε ένα νέο πλαίσιο συνεργασίας.

Δεύτερον, τώρα να μας λέτε για νοικοκύρεμα στο Υπουργείο Πολιτισμού με το κλίμα που υπάρχει και με αυτά που ακούμε... Και εγώ δράττομαι της ευκαιρίας να σας επαναλάβω ορισμένα βασικά θέματα που πιστεύω ότι θέλετε να βάλετε τάξη.

Πρώτον, καταργήστε τον ειδικό λογαριασμό. Ενσωματώστε τη διαχείρισή του στον τακτικό προϋπολογισμό. Το λέγαμε μαζί όταν ήσασταν αντιπολίτευση. Έχουν περάσει τέσσερα χρόνια και αυτός ο ειδικός λογαριασμός με τα τεράστια ποσά λειτουργεί εκεί υπό καθεστώς αυθαιρεσίας.

Δημιουργήστε θεσμούς υποδοχής και αξιολόγησης των προτάσεων να ξέρει ο κάθε καλλιτέχνης πού θα απευθυνθεί, με ποιο τρόπο θα υποβάλλει τη πρότασή του, ποια είναι τα κριτήρια, τι μπορεί να περιμένει κ.λπ.

Εξασφαλίστε κανόνες δημόσιας λογοδοσίας.

Και μία πρόταση επίσης που είχα υποβάλλει στον προκάτοχό σας τον κ. Βουλγαράκη, την οποία επαναφέρω εδώ με αφορμή το τρίτο ερώτημα στο οποίο δε μου απαντήσατε: Δεν έχουμε ως χώρα μουσείο μουσικής. Δεν έχουμε ένα φορέα ο οποίος θα συγκεντρώνει, θα καταγράφει, θα συλλέγει, θα αξιοποιεί, θα αναδεικνύει την ελληνική μουσική και όσους έχουν συμβάλει σε αυτή.

Από καλλιτέχνες της κλασικής μουσικής μέχρι της έντεχνης μουσικής, μέχρι μουσικές ομάδες που είχαν μία συμβολή. Και μάλιστα αυτό θα μπορούσε να γίνει στο χώρο της ΚΟΛΟΥΜΠΙΑ.

Δράττομαι της ευκαιρίας, λοιπόν, να σας κάνω αυτή την επισήμανση...

Λύστε το θέμα, λοιπόν, με τη συγκεκριμένη ορχήστρα του Μίκη Θεοδωράκη, υλοποιήστε τη προγραμματική συμφωνία και με αφορμή αυτό δείτε το γενικότερο ζήτημα.