Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
14/02/2008

Εγκατάλειψη των δημόσιων φορέων του Ενεργειακού Τομέα

Ερώτηση Π.Λαφαζανη προς τους Υπουργούς Ανάπτυξης, Οικονομίας & Οικονομικών

Μετά τη ΔΕΗ και η ΑΣΠΡΟΦΟΣ τίθεται εκτός των διαγωνισμών για ενεργειακά έργα του Δημοσίου.

Σε πρόσφατη ανακοίνωση του το σωματείο εργαζομένων στην ΑΣΠΡΟΦΟΣ Α.Ε. καταγγέλλει το διαγωνισμό που προκήρυξε ο Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ Α.Ε.) επειδή σε αυτόν γίνεται εμφανής η  επιλογή της Κυβέρνησης να εξαιρεθεί η ΑΣΠΡΟΦΟΣ από την εκπόνηση της μελέτης βασικού σχεδιασμού για το χερσαίο επί ελληνικού εδάφους τμήμα του Ελληνοϊταλικού αγωγού φυσικού αερίου μήκους περίπου 600 χμ. To ίδιο καταγγέλλει και το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΤΕΕ) σε πρόσφατο Δελτίο Τύπου.

Ασχέτως αν ο ΔΕΣΦΑ θεωρητικά, με βάση το καθεστώς που ισχύει στις χώρες της Ε.Ε. δεν εξαιρεί κατ'αρχήν καμία εταιρεία να συμμετάσχει σε κάποιο διαγωνισμό, στην πραγματικότητα ο ΔΕΣΦΑ, υλοποιώντας τις αποφάσεις της κυβέρνησης στον κλάδο του φυσικού αερίου, μεθοδεύει μέσω των όρων του διαγωνισμού την εξαίρεση της ΑΣΠΡΟΦΟΣ  και την παράδοση του εν λόγω έργου σε ιδιώτες και δη ξένους.

Όπως αναφέρει ο σύλλογος εργαζομένων της ΑΣΠΡΟΦΟΣ, η λεπτομερής ανάγνωση της προκήρυξης αποδεικνύει και στους πλέον αδαείς ότι ο εξοστρακισμός της ΑΣΠΡΟΦΟΣ από τον συγκεκριμένο διαγωνισμό επιτυγχάνεται μέσω των κριτηρίων  εμπειρίας που τίθενται στις προδιαγραφές για συμμετοχή στον διαγωνισμό.

Η ΑΣΠΡΟΦΟΣ όμως δεν είναι μία τυχαία εταιρεία αλλά μία ελληνική εταιρία (θυγατρική των Ελληνικών Πετρελαίων) που  από το 1988 έπαιξε αποφασιστικό ρόλο στον σχεδιασμό του υπάρχοντος Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου καθώς και στην εκτέλεση των σχετικών μεγάλων επενδύσεων. Αποτελεί λοιπόν τεχνικό παράδοξο να μην πληροί τις προδιαγραφές τέτοιου συναφούς έργου.

Όπως χαρακτηριστικά  αναφέρει ο Σύλλογος, στα κριτήρια τίθεται  η εκπόνηση ενός έργου αγωγού ελάχιστου μήκους 100 χλμ (διαμέτρου 24ʼʼ) την τελευταία πενταετία. Έτσι όμως αποκλείεται η ΑΣΠΡΟΦΟΣ παρότι την τελευταία πενταετία έχει εκπονήσει το έργο των 86 χλμ του Ελληνοτουρκικού αγωγού και πολλά άλλα μικρότερα συνολικού μήκους πολύ πάνω από 100 χλμ, ενώ διαχρονικά έχει εκπονήσει το σύνολο των βασικών σχεδιασμών για όλους τους αγωγούς υψηλής πίεσης της χώρας συνολικού μήκους 1270 χλμ.!

Παρομοίως ερωτήματα προκαλεί η προδιαγραφή για συμπιεστή 20 MW ενώ η ΑΣΠΡΟΦΟΣ σε συνεργασία με σύμβουλό της έχει εκπονήσει την μελέτη του συμπιεστή της Νέας Μεσημβρίας 15.5 MW!

Ο Σύλλογος επισημαίνει προνομιακή μεταχείριση πανάκριβων ξένων εταιριών, αμφίβολης ποιότητας με γνώμονα κάθε άλλο παρά την ορθή και επωφελή για τη Χώρα διαχείριση του χρήματος του Έλληνα φορολογούμενου.

Με βάση την ανακοίνωση του σωματείου αναδεικνύεται το τεράστιο πρόβλημα της διαμόρφωσης των προδιαγραφών που αποτελεί με βάση και την εμπειρία το κρίσιμο θέμα για  τους  διαγωνισμούς έργων και προμηθειών.

Κατά τη γνώμη μας για μεγάλα έργα (η έννοια του μεγάλου μπορεί να οριστεί  μετά από εισήγηση του επιστημονικού συμβούλου της Πολιτείας που είναι το ΤΕΕ) είναι τελείως αναγκαίο πριν την προκήρυξή τους, οι προδιαγραφές να προκύπτουν από διακομματική επιτροπή της Βουλής με στόχο να αποφεύγονται φωτογραφικές ή άλλες διατάξεις που αντιστρατεύονται το εθνικό και  δημόσιο συμφέρον.

Με βάση τα παραπάνω

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

1.    Υιοθετούν ή όχι  την αναγκαιότητα διαμόρφωσης όρων και προδιαγραφών μεγάλων διαγωνισμών και προμηθειών από διακομματικές επιτροπές;

2.    Προτίθενται να επαναπροκηρύξουν το συγκεκριμένο διαγωνισμό ώστε να προηγηθεί συζήτηση των όρων του σε διακομματική επιτροπή και να δοθεί έτσι η δυνατότητα στην  ΑΣΠΡΟΦΟΣ για ισότιμη συμμετοχή στον εν λόγω διαγωνισμό;

3.    Ποια συγκεκριμένα μέτρα έχει  πάρει τα τελευταία χρόνια η κυβέρνηση για την διαχρονική ανάπτυξη της ΑΣΠΡΟΦΟΣ, για την αξιοποίηση των δυνατοτήτων και της εμπειρίας του επιστημονικοτεχνικού δυναμικού της;

Ο ερωτών βουλευτής

Λαφαζάνης Παναγιώτης