Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
12/03/2008

Ομιλία βουλευτού ΣΥΡΙΖΑ, Ε. Αμμανατίδου-Πασχαλίδου στην Βουλή σε συζήτηση για το νομοσχέδιο σχετικά με τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ

«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κύριοι υπουργοί, το συγκεκριμένο νομοσχέδιο για τα δύο μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, είναι επιεικώς απαράδεκτο.

Θα μου επιτρέψετε να μιλήσω για το στρατηγικό λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Θέλω να ξεκινήσω με ένα κοινά αποδεκτό δεδομένο. Tο λιμάνι της Θεσσαλονίκης παρουσιάζει γεωγραφικό πλεονέκτημα, γιατί είναι κοντά στη ραγδαία αναπτυσσόμενη Βαλκανική ενδοχώρα , την Αν. Ευρώπη και τη Δ. Ασία. Σε συνδυασμό με τα υπό Ανάπτυξη Διευρωπαϊκά Δίκτυα Βορρά – Νότου, τη σύνδεση με την Εγνατία, την ΠΑΘΕ και την σιδηροδρομική υποδομή μπορούν να καταστήσουν το λιμάνι πύλη στη Ν.Α. Ευρώπη και ιδανικό διαμετακομιστικό κέντρο.

Αυτό που θα περίμενε κανείς είναι οι παραπάνω διαπιστώσεις να οδηγήσουν σε μια εθνική λιμενική πολιτική σε σχεδιασμό με την ανάπτυξη σύγχρονων δημόσιων λιμένων που να στοχεύουν στην αποτελεσματική ένταξή τους στα ολοκληρωμένα μεταφορικά συστήματα.

 Αντ΄ αυτού βλέπουμε να απαξιώνεται η λειτουργία του λιμανιού με δημόσιο χαρακτήρα και να παρουσιάζεται  ως πανάκεια και μόνη λύση η είσοδος των ιδιωτών στην παροχή λιμενικών λειτουργιών και να απορρίπτονται χωρίς δεύτερη σκέψη ο  φορέας δημόσιου χαρακτήρα στην εκμετάλλευση του Σ.ΕΜΠΟ.

 Τα στοιχεία που διαθέτουμε για τη δραστηριότητα του ΟΛΘ είναι σημαντικά και χρήσιμα και γι΄αυτό πρέπει να τα υπενθυμίσουμε:

-    Μεγάλη αύξηση διακίνηση της πενταετίας.

-    Εκρηκτική αύξηση διακίνησης στο +25% στο δεκάμηνο Ιανουάριος – Οκτώβριος 2007.

-    Αύξηση των κερδών στο δεκάμηνο +200%

Κατακόρυφη άνοδος δηλαδή του διακινούμενο φορτίου και υπερδιπλασιασμός της κερδοφορίας. Γεγονότα και δυναμική ανάπτυξης τέτοια, που θα έπρεπε να κινητοποιήσουν τις διοικήσεις και το ΥΕΝ στην κατεύθυνση της αξιοποίησης. Αντί για αυτό όμως προωθούν  σχέδια ιδιωτικοποίησης χωρίς να απαντούν σε βασικά ερωτήματα:

-    Πώς θα ελεγχτεί  το ιδιωτικό μονοπώλιο, προκειμένου να εξυπηρετηθεί  το σύνολο των χρηστών;

-    Ποια τιμολογιακή πολιτική θα εφαρμοστεί  και

-    Πώς θα διασφαλιστεί η λειτουργία του λιμανιού υπέρ της ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής;

Στους όποιους σχεδιασμούς είναι αναγκαίο να πάρουμε υπόψη μας  ότι το μοντέλο βέλτιστης ανάπτυξης εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούν σε κάθε λιμάνι δηλαδή το κάθε λιμάνι δημιουργεί το μοντέλο του με βάση τα δικά του δεδομένα.

 Αντʼ αυτού διαπιστώνουμε το εξής παράδοξο:  Ενώ οι  προκηρύξεις για την παραχώρηση των Σταθμών Εμπορευματοκιβωτίων των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης βρίσκονται ήδη στον «αέρα», η κυβέρνηση επιχειρεί να συμπληρώσει ετεροχρονισμένα το θεσμικό πλαίσιο, ώστε οι παραχωρήσεις να είναι νομικά ισχυρές.

 Ένα εξίσου σημαντικό ζήτημα είναι ότι δεν υπάρχει καμία αναφορά για τους εργαζόμενους που μεταβιβάζονται στον ιδιώτη. Από τη Διακήρυξη προκύπτει ότι  η Ο.Λ.Θ. ΑΕ παραχωρεί έως 150 εργαζόμενους στον ιδιώτη μονοπωλητή. Δηλαδή κάτι παραπάνω από το 20% όσων απασχολεί σήμερα.     Αλήθεια πώς ανέλαβε αυτή την ευθύνη;

Η επιλογή όσων θα πάνε στον ιδιώτη πάροχο γίνεται από τον ΟΛΘ με ασαφή κριτήρια. Αυτό συνιστά σοβαρό πρόβλημα. Με άλλα λόγια το νομοσχέδιο απορυθμίζει τις εργασιακές σχέσεις και δεν παρέχει τις αναγκαίες εργασιακές διασφαλίσεις.

Οι δήθεν διασφαλίσεις των θέσεων εργασίας και των  δικαιωμάτων που επικαλείται η κυβέρνηση, αποτελούν κορυφαίες πράξεις αποπροσανατολισμού και υποκρισίας. Οι δυνατότητες εθελουσίας εξόδου και μετατάξεων, εκφράζουν την πρόθεση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και των διοικήσεων των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης να κατοχυρώσουν τον πάροχο, ο οποίος και θα αποφασίσει τελικά με ποιον τρόπο θα διαχειριστεί προς όφελος του το εργασιακό ζήτημα.

Όμως, προκύπτουν τα εξής ερωτήματα.

•    Η εθελουσία έξοδος δεν χρειάζεται ασφαλιστικό νόμο; Μπορεί να ισχύσει με απλό νομοσχέδιο;

•    Ποιος  εγγυάται την καταβολή της Σύνταξης για τον πλασματικό χρόνο αναγνώρισης;

•    Έχουν  προχωρήσει σε αναλογιστικές μελέτες για το κόστος της εθελουσίας εξόδου;

•    Έχει υπολογισθεί πόσα χρήματα θα χάσει ο κάθε εργαζόμενος από τη διαφορά μεταξύ μισθού και σύνταξη που θα προκύψει στις αποδοχές;

 Το νομοσχέδιο στην ουσία προωθεί την κατάρρευση των εργασιακών σχέσεων, που άλλωστε επιχειρείται  ήδη από τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης, η διοίκηση του οποίου αρνείται να υπογράψει με όσους προσέλαβε μέσω του ΑΣΕΠ στα τέλη του 2007 συμβάσεις εργασίας με τους όρους της συλλογικής σύμβασης εργασίας.

 Οι εργαζόμενοι πιστεύουν στις δυνατότητες ενός λιμανιού με δημόσιο χαρακτήρα και στην εκμετάλλευση. Γιʼ αυτό απορρίπτουν συνολικά την παραχώρηση των δραστηριοτήτων του σε ιδιώτες, που θα αποβεί καταστρεπτική για την ανάπτυξη, την απασχόληση και τις εργασιακές σχέσεις.

 Και βέβαια σαν ΣΥ.ΡΙΖ.Α. είμαστε με τους εργαζόμενους και με το δημόσιο χαρακτήρα του οργανισμού.

 Συμπερασματικά η διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα ως προς την κυριότητα των υποδομών αλλά και την εκμετάλλευση - διαχείριση είναι η ενδεδειγμένη επιλογή και για τον ΟΛΠ ΑΕ, αλλά και για τον ΟΛΘ ΑΕ.

 Ευχαριστώ».