Skip to main content.
Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς
13/02/2009

Απόλυτα παράνομη η κοπή δένδρων και η κατασκευή γκαράζ από το Δήμο Αθηναίων στο πάρκο επί των οδών Πατησίων και Κύπρου - ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΕΠΙΚΑΙΡΗΣ ΕΡΩΤΗΣΗΣ Α.ΦΙΛΙΝΗ

Κατά τη συζήτηση επίκαιρης ερώτησης που κατέθεσε η βουλευτής Άννα Φιλίνη προς τον Υπουργό Εσωτερικών υποστήριξε ότι, ενώ πάντα αναγνωρίζει την αυτοτέλεια των Δήμων,  ζητά την παρέμβαση της πολιτείας ως προς τον έλεγχο νομιμότητας σε θέματα τοπικής αυτοδιοίκησης διότι στη συγκεκριμένη περίπτωση έχουν διαπιστωθεί κατάφορες παρανομίες εκ μέρους του Δήμου Αθηναίων.

Πιο συγκεκριμένα σύμφωνα με στοιχεία που κατέθεσε στα πρακτικά της Βουλής, συγκέντρωσε την προσοχή σε 4 σοβαρές παρανομίες.

Πρώτη: παράνομη κοπή δένδρων σε χώρο κοινοχρήστου πρασίνου για τη δημιουργία υπόγειου χώρου στάθμευσης, σύμφωνα με τις 2 αποφάσεις της Διεύθυνσης Δασών Αθηνών της Περιφέρειας Αττικής, όπου ρητά αναφέρεται ότι «είναι ανεπίτρεπτη η μεταβολή χρήσης και αλλαγής προορισμού της έκτασης που βρίσκεται σε κοινόχρηστο χώρο πρασίνου» και ότι  «δεν εγκρίθηκε το αίτημα του Δήμου Αθηναίων για υλοτομία, ο οποίος προέβη σε αυθαίρετη πράξη».

Δεύτερη: η δευτεροβάθμια ΕΠΑΕ, η οποία έχει και την αρμοδιότητα απέρριψε οριστικά την αίτηση του Δήμου Αθηναίων, ο οποίος προχώρησε στη συνέχεια παράνομα στην κοπή των δένδρων σύμφωνα με μεταγενέστερη απόφαση της πρωτοβάθμιας ΕΠΑΕ.

Τρίτη: σύμφωνα με το ΦΕΚ 2319/Β/2008 η ανάδοχος ιδιωτική εταιρία υπάγεται στις ευεργετικές διατάξεις του αναπτυξιακού νόμου και επιχορηγείται παρανόμως με 40% για μια επένδυση, κάτι που δεν είναι νόμιμο εφόσον το έργο πραγματοποιείται μέσω Σύμπραξης Δημοσίου & Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).

Τέταρτη: σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης μεταξύ του Δήμου Αθηναίων και του αναδόχου προβλέπεται παρανόμως στην υπέργεια επιφάνεια η δυνατότητα δημιουργίας συμπληρωματικών δραστηριοτήτων για την εξυπηρέτηση οχημάτων και οδηγών, όπως πλυντήρια, λιπαντήρια, καταστήματα εξυπηρέτησης πελατών, κυλικείο κ.α

Η  Άννα Φιλίνη  υπογράμμισε τη συμβολή της Επιτροπής Κατοίκων και της Δημοτικής Παράταξης «Ανοιχτή Πόλη» για την ανάδειξη των παρανομιών του Δήμου και τόνισε ότι τα δένδρα που κόπηκαν δεν ήταν μόνο 3, όπως ειπώθηκε, αλλά πολύ περισσότερα, στοιχείο που αποδεικνύεται και από τις φωτογραφίες που κατέθεσε.

Ο Υφυπουργός Εσωτερικών, κ. Νάκος, έπεσε σε αντίφαση, καθώς στην πρωτολογία του ανέφερε ότι δεν υφίσταται θέμα νομιμότητας ώστε να επέμβει η πολιτεία μέσω της αρμόδιας περιφέρειας, ενώ στη δευτερολογία του κατέληξε ότι το Υπουργείο Εσωτερικών δεν έχει στοιχεία για να εξετάσει τις παρανομίες, παραπέμποντας το θέμα στο γενικό γραμματέα της περιφέρειας και στα αρμόδια δικαστήρια. Ο Υφυπουργός  παραδέχτηκε ότι δεν μπορεί να απαντήσει ούτε αν η Αʼ βάθμια ΕΠΑΕ είναι αρμόδια να αποφασίσει για το θέμα.


Αναλυτικότερα τα πρακτικά της Βουλής:

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Νεράντζης): Τρίτη επίκαιρη ερώτηση είναι η με αριθμό 512/10-2-2009 της Βουλευτού του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς κυρίας Άννας Φιλίνη προς τον Υπουργό Εσωτερικών, σχετικά με το ξερίζωμα δέντρων και παράνομες παρεμβάσεις στο πάρκο επί των οδών Πατησίων και Κύπρου κ.λπ.

Η επίκαιρη ερώτηση της κυρίας Φιλίνη σε περίληψη έχει ως εξής:

«Στο πάρκο που βρίσκεται στη συμβολή των οδών Πατησίων και Κύπρου κόπηκαν εν όψει της κατασκευής ιδιωτικού υπογείου πάρκινγκ 45 μεγάλα και πολυετή δέντρα. Τα ΜΑΤ επενέβησαν και απώθησαν βίαια τους κατοίκους που είχαν συγκεντρωθεί για να διαμαρτυρηθούν, ενώ λίγο αργότερα ο Δήμαρχος Αθηναίων δήλωνε ότι «κόπηκαν μόνο τρία πεύκα».

Η ενέργεια αυτή του Δημάρχου είναι παράνομη, γιατί παρακάμπτει την από το 2007 απόφαση της Διεύθυνσης Δασών Αττικής για τη μη μεταβολή χρήσης και τη μη κοπή δέντρων. Είναι όμως και μη νομιμοποιημένη, γιατί το οικολογική αυτό έγκλημα έγινε τα χαράματα εν κρυπτό δίχως προηγούμενη διαβούλευση με τους πολίτες, την στιγμή που ο δεύτερος πυλώνας της Οδηγίας «ΑΑΡΧΟΥΣ» προβλέπει τη συμμετοχή του κοινού στις διαδικασίες λήψης αποφάσεως με συνέπειες για το περιβάλλον.

Την επόμενη μέρα, στις 28/1/2009, οι κάτοικοι που συγκεντρώθηκαν εκ νέου για να υπερασπιστούν το χώρο πρασίνου, βρέθηκαν αντιμέτωποι -και ξυλοκοπήθηκαν- αυτή τη φορά από μέλη της πλειοψηφίας της Δημοτικής Αρχής και «οργανωμένους πολίτες» εναντίων των οργανωμένων κατοίκων.

Κατόπιν των ανωτέρω ερωτάται ο κύριος Υπουργός:

1. Τι μέτρα προτίθεται να λάβει για την προστασία των ελευθέρων αστικών χώρων πρασίνου και την αποφυγή παρόμοιων ενεργειών;

2. Με ποιες συγκεκριμένες ενέργειες θα επαναφέρει το χώρο του πάρκου επί των οδών Πατησίων και Κύπρου στην πρότερη κατάσταση;»

Στην επίκαιρη ερώτηση θα απαντήσει ο Υφυπουργός Εσωτερικών κ. Νάκος.

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΝΑΚΟΣ (Υφυπουργός Εσωτερικών): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι γνωστό ότι με το ισχύον Σύνταγμα της χώρας μας, το άρθρο 102 ιδιαίτερα, κατοχυρώνεται ρητά τόσο η διοικητική όσο και η οικονομική αυτοτέλεια των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης και δεν επιτρέπει το Σύνταγμα να παρεμποδίζεται η πρωτοβουλία και η ελεύθερη δράση τους εκ μέρους της κρατικής διοίκησης.

Η εποπτεία που ασκείται από το κράτος επί των αποφάσεων και πράξεων των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης συνίσταται αποκλειστικά σε έλεγχο νομιμότητας από τα εξουσιοδοτημένα όργανα της οικείας περιφέρειας. Κατά συνέπεια για την Κυβέρνηση και τα αποκεντρωμένα όργανά της περιφέρειας τίθεται θέμα νομιμότητας και βεβαίως όχι σκοπιμότητας των πράξεων της Δημοτικής Αρχής του Δήμου Αθηναίων.

Θέλω μία παρένθεση να κάνω για την ιστορία του ακινήτου.

Το ακίνητο αυτό προ του 1982 ήταν οικοδομήσιμο. Είχε συντελεστή δόμησης 3,6 και είχε δυνατότητα οικοδόμησης 8500 τ.μ. Με πρωτοβουλία και απόφαση του Δήμου Αθηναίων το 1982 θεσμοθετήθηκε η χρήση του γηπέδου. Σύμφωνα με αυτή το μεγαλύτερο τμήμα του γηπέδου δεσμεύθηκε ως κοινόχρηστος χώρος και παιδική χαρά.

Με το από 3/4/86 Προεδρικό Διάταγμα καθορίστηκε μεταξύ άλλων και ο χώρος αυτός ως χώρος για την ανέγερση υπογείων και άλλων σταθμών αυτοκινήτων. Με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου του Δήμου Αθηναίων το 1989 χαρακτηρίστηκε ο συγκεκριμένος χώρος ως χώρος πρασίνου και παιδικής χαράς. Δηλαδή, ο ίδιος ο Δήμος Αθηναίων καθόρισε τις χρήσεις και τις δυνατότητες.

Από τα παραπάνω προκύπτει και υπάρχει γνωμοδότηση της αρμόδιας διεύθυνσης του ΥΠΕΧΩΔΕ ότι επιτρέπεται σε αυτό το γήπεδο η κατασκευή 3 υπογείων ορόφων στάθμευσης και είναι υποχρεωτικό να διαμορφωθεί η ισόγεια επιφάνεια σε χώρο πρασίνου και παιδικής χαράς. Όπως προκύπτει από τα έγγραφα που ήρθαν σε γνώση μας το έργο εκτελείται με βάση την από 23/01/2009 έγκριση της Επιτροπής Ενασκήσεως Αρχιτεκτονικού Ελέγχου και τις συγκεκριμένες τεχνικές μελέτες καθώς και την φυτοτεχνική μελέτη εφαρμογής που αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της σύμβασης κατασκευής του έργου.

Στην μελέτη αλλά και στην έγκριση της Επιτροπής Ενασκήσεως Αρχιτεκτονικού Ελέγχου αναφέρεται ότι όσον αφορά την κοπή των δέντρων εγκρίνεται αυτή των 3 δέντρων λόγω του ότι αυτά βρίσκονται εντός του περιγράμματος του προς ανέγερση θεσμοθετημένου υπογείου σταθμού αυτοκινήτων. Στην ίδια μελέτη προβλέπεται η μεταφορά των υπολοίπων 21 δέντρων και 21 θάμνων στο φυτώριο του Δήμου Αθηναίων. Κατά την αποκατάσταση του χώρου η μελέτη προβλέπει αντί των υφισταμένων 37 δέντρων και 21 θάμνων να φυτευτούν 157 δέντρα, 124 μεγάλοι θάμνοι και 189 μικροί θάμνοι και φυτά. Από τα παραπάνω, κύριε συνάδελφε, εύκολα προκύπτει ότι θέμα νομιμότητας δεν υφίσταται ώστε να επέμβει η αρμόδια προς τούτο περιφέρεια η οποία είναι αποκεντρωμένη μονάδα διοίκησης του κεντρικού κράτους.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Νεράντζης): Ευχαριστούμε, κύριε Υφυπουργέ. Η ερωτώσα Βουλευτής κ. Φιλίνη έχει το λόγο για δυο λεπτά.

ΑΝΝΑ ΦΙΛΙΝΗ: Κύριε Υπουργέ, πρέπει να σας πω ότι έχω θητεύσει επί 13 χρόνια δημοτική σύμβουλος στον Δήμο Αθηναίων και δεν θα ζητούσα ποτέ -και για λόγους ιδεολογικούς- την παρέμβαση της κεντρικής εξουσίας σε ζητήματα της τοπικής αυτοδιοίκησης. Όμως, και η επιτροπή κατοίκων και η δημοτική παράταξη «Ανοιχτή πόλη» -στην οποία ανήκα και ήμουν εκλεγμένη δημοτική σύμβουλος έως ότου εκλέχτηκα στο Κοινοβούλιο ως Βουλευτής Αθηναίων- έχουν υποβάλλει έγγραφα τα οποία θα υποβάλλω και σε εσάς και στο Κοινοβούλιο για τέσσερις παρανομίες και γιʼ αυτό εξάλλου έκανα και την σχετική επίκαιρη ερώτηση.

Πρώτον, θέλω να σας καταθέσω τις φωτογραφίες όπου φαίνεται ότι δεν πρόκειται για 3 δέντρα, αλλά είναι στην πραγματικότητα 53 τα δέντρα που κόπηκαν. Εσείς μπορείτε να μετρήσετε πόσα είναι. Πάντως είναι πάρα πολλά που φαίνονται ήδη εδώ και θα το καταθέσω.

Δεύτερον, η κοπή αυτή των δέντρων ήταν παράνομη. Ήδη έχουμε από το 2007 απόφαση της Διεύθυνσης Δασών Αθηνών της Γενικής Διεύθυνσης Περιφέρειας που απαγορεύει την κοπή δέντρων. Και επίσης έχουμε άλλη μια απόφαση της περιφέρειας Αττικής, Διεύθυνσης Δασών Αθηνών, στις 2/2/2009 που ρητά λέει ότι «είναι ανεπίτρεπτος η μεταβολή χρήσης και αλλαγής προορισμού της έκτασης των 2021 τ.μ. που βρίσκεται σε κοινόχρηστο χώρο γιατί πρόκειται σαφέστατα για αλλαγή χρήσης άλσους». Και αυτά τα στοιχεία θα σας τα καταθέσω, κύριε Υφυπουργέ.

Παραπέρα, πρέπει να πούμε ότι η αρμόδια δευτεροβάθμια ΕΠΑΕ πήρε απόφαση ότι απαγορεύεται η κοπή δέντρων και παρʼ όλα αυτά ο δήμος Αθηναίων προέβη σε αντίθετη απόφαση, την απόφαση της κοπής, δηλαδή. Και επειδή ήθελε οπωσδήποτε να προβεί σε αυτή την ενέργεια προχώρησε σε αίτηση προς την πρωτοβάθμια ΕΠΑΕ να νομιμοποιήσει αυτή την ενέργεια.

Όμως, κύριε Υπουργέ –και λυπάμαι που δεν με ακούτε αυτή τη στιγμή- η δευτεροβάθμια ΕΠΑΕ είναι το αρμόδιο όργανο και δεν μπορεί να ανακληθεί απόφαση της δευτεροβάθμιας ΕΠΑΕ από ένα κατώτερο όργανο.

Η τρίτη παρανομία. Έχω εδώ την σύμβαση του Δήμου Αθηναίων μαζί με την εταιρεία ΔΟΜΟΤΕΚΑ. Μέσα σʼ αυτή την σύμβαση –που και αυτή θα σας την παραδώσω, κύριε Υπουργέ- στη σελίδα 16 λέει ότι «ο κύριος του έργου υποχρεούται», δηλαδή ο Δήμος Αθηναίων, «στην εξής ενέργεια. Να προβεί σε κάθε επιβαλλόμενη ενέργεια, πράξη ή διατύπωση για την λήψη της επιχορήγησης από τον παραχωρησιούχο».

Όμως στην συνέχεια έχουμε το ΦΕΚ 2319/2008, που και αυτό θα σας καταθέσω, κύριε Υπουργέ, όπου έχει υπαχθεί αυτή η επένδυση. Πρόκειται για παρανομία όμως. Έχει υπαχθεί αυτό το γκαράζ στον ν. 3299, και αυτό είναι παράνομο. Γιατί μόνο ιδιωτικές επενδύσεις επιτρέπεται να υπαχθούν σʼ αυτόν τον νόμο, όχι επενδύσεις που γίνονται μαζί με οργανισμούς τοπικής Αυτοδιοίκησης. Όλα αυτά σας τα καταθέτω. Πρόκειται για παρανομίες. Οφείλει ο κ. Υπουργός να σώσει την Αθήνα.

(Στο σημείο αυτό η Βουλευτής κ. Άννα Φιλίνη καταθέτει για τα Πρακτικά τα προαναφερθέντα έγγραφα, τα οποία βρίσκονται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΝΑΚΟΣ (Υφυπουργός Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης): Είναι προφανές, κύριε Πρόεδρε, ότι τις αιτιάσεις της κ. συναδέλφου εγώ δεν μπορώ να τις εξετάσω. Εγώ δεν μπορώ να αναγορευθώ σε δικαστή και να αποφασίσω τι είναι παράνομο ή τι δεν είναι παράνομο. Προς τούτο είναι τα αρμόδια όργανα. Υπάρχει η διαδικασία του άρθρου 152 του δημοτικού και κοινοτικού κώδικα, προσφυγή στον γενικό γραμματέα περιφέρειας και υπάρχει και η διαδικασία των δικαστηρίων. Ασφαλιστικά μέτρα, όλα αυτά που ξέρουν οι πολίτες ότι πρέπει να εφαρμόσουν στην περίπτωση που υπάρχει παρανομία.

Εμείς ως Υπουργείο Εσωτερικών δεν έχουμε στοιχεία ώστε να αποδεικνύεται ότι παρανόμως ενήργησε ο Δήμος Αθηναίων. Και επικαλέστηκα την γνωμοδότηση της Επιτροπής Ενασκήσεως Αρχιτεκτονικού Ελέγχου της 23ης Ιανουαρίου 2009. Αν αυτή η επιτροπή είναι ή δεν είναι αρμόδια προκειμένου η γνωμοδότησή της να επαρκεί για την έκθεση της οικοδομικής άδειας, με συγχωρείτε, αλλά δεν μπορώ να σας απαντήσω. Είναι ένα νομικό θέμα και υπάρχουν δυνατότητες προσφυγής, επαναλαμβάνω, στην διαδικασία του άρθρου 152 του κώδικα αλλά και στα τακτικά δικαστήρια. Για μας μέχρι στιγμής τουλάχιστον παράνομη πράξη δεν υπάρχει. Ως εκ τούτου είναι δικαίωμα της αυτοδιοίκησης σύμφωνα με το άρθρο 102 του Συντάγματος να κάνει αυτά που κάνει. Αν αλλάξουν τα πράγματα θα το δούμε.